TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Transport

Kiedy przewoźnik musi płacić?

Data wysłania: 2012-10-06 06:38 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Mimo poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, każdego roku na trasach całego świata ginie około 1,3 mln osób, z czego w Europie około 40 tys. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że głównymi przyczynmi śmierci na drogach są brawura, nadmierna prędkość i nieprzestrzeganie podstawowych przepisów dotyczących na przykład wyprzedzania w miejscu niedozwolonym. Do większości wypadków autokarowych dochodzi na autostradach. Drugą niebezpieczną strefą są górskie odcinki dróg. Pojazdy wypadają z dróg i staczają się do wąwozów.

Poszkodowani w tego typu zdarzeniach mogą ubiegać się o odszkodowanie. Niestety bardzo często jest tak, że pasażerowie nie są informowani na tematy dotyczące przysługujących im świadczeń. Z reguły poszkodowani na własną rękę muszą zapoznać się z przysługującymi im prawami.

Zgodnie z ustawą prawo przewozowe, odszkodowania wobec pasażerów reguluje przewoźnik, a nie organizator przejazdu. Osoby wykupujące wycieczkę w biurze podróży z reguły nie są tego świadome i pierwsze swoje wnioski kierują właśnie do biur, które tak naprawdę niewiele mogą zdziałać w danym zakresie.

Odszkodowania można ubiegać się na podstawie ważnej umowy przewozu, która jest zawierana automatycznie przy zakupie biletu. W przypadku wycieczek objazdowych taką umowę zawieramy w momencie podpisania umowy na świadczenie usług turystycznych z organizatorem. Co więcej osoba nie posiadająca biletu, która nie wykupiła wycieczki, a znalazła się w autokarze, który miał wypadek również podlega prawu umowy przewozu i może ubiegać się o zadośćuczynienie.

Zgodnie z prawem przewozowym przewoźnik odpowiada z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu (np. opóźnienie przyjazdu, przedwczesny odjazd), natomiast za uszkodzenia mienia pasażerów przewoźnik odpowiada tylko, jeśli wypadek nastąpił z jego winy. W przypadku zdarzenia, które miało miejsce za granicą pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie w takiej samej formie. Najważniejsze jest uzyskanie informacji o pojeździe, który był sprawcą wypadku (numery rejestracyjne, nazwa ubezpieczyciela pojazdu, numer polisy).

Od kilku lat funkcjonuje system Zielonej Karty, który powstał by chronić poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych za granicą. Do systemu Zielonej Karty obecnie należą prawie wszystkie europejskie rynki ubezpieczeniowe oraz rynki ubezpieczeniowe Iranu, Izraela, Maroka, Tunezji.

    • Prawo przewozowe, a odszkodowania dla podróżnych 

      [2012-10-06 06:38 87.207.127.*]

      Groch z kapustą.
      Czy 1,3 mln ludzi ginie w pojazdach przewoźników. Może p. Red. zapoznał by się z ustawą o prawach pasażerów która wchodzi w życie z dniem 1 marca, a nie przytaczał dane statystyczne mające się "nijak" do przytaczanego problemu i szerzył niepotrzebny strach w potencjalnych podróżnych.
      Dla czego nie odniósł się do wypadków lotniczych, a danych statystycznych wypadków lotniczych nie ujął wypadków prywatnych samolocików, szybowców, motolotni, paralotni. Może jest to temat najbliższego artykułu?   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję