Linie lotnicze nie przestrzegają praw pasażerów
Data wysłania: 2007-12-13 13:06 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Tylko w tym roku, prawie 400 razy linie lotnicze naruszyły przepisy i prawa pasażerów. Najczęściej powtarzające się przewinienia to sprzedaż większej liczby biletów, w stosunku do liczby miejsc i niewypłacanie odszkodowań.
Urząd Lotnictwa Cywilnego nałożył 12 kar na przewoźników łamiących prawa pasażerów. Reprymendy nie odstraszają od najpoważniejszych przewinień, gdyż nie są wysokie. Najwyższa grzywna wyniosła 4,8 tys. zł. Działająca w ULC Komisja Ochrony Praw Pasażerów rozpatrzyła w tym roku ponad 1000 spraw. Ok. 400 decyzji potwierdziło naruszenie prawa, a tylko 69 orzeczeń stwierdzało ich brak. Linie lotnicze świadomie powtarzają praktyki, za które zostały już ukarane. Najczęściej jest to tzw. overbooking, czyli sprzedaż większej liczby biletów, niż jest miejsc w samolocie, niewypłacanie odszkodowań, brak informacji o prawach przysługujących pasażerom, niedokonywanie zwrotu za niewykorzystany bilet, czy brak opieki nad matkami podróżującymi z małoletnimi dziećmi.
ULC nie ujawnia listy ukaranych, wiadomo jednak, iż najczęściej są to polskie firmy.- Procedura wymaga, aby najpierw reklamacja wpłynęła do przewoźnika. W przypadku linii zagranicznych pasażerowie bardzo często nie podejmują żadnych działań, bo skarga musiałaby zostać napisana w języku obcym - poinformowała Katarzyna Krasnodębska z ULC.W tym roku, do ULC trafiło prawie tyle samo zażaleń co w 2006. Wzrosła liczba skarg odnośnie przyjęcia na pokład i odwołaniach lotów. Coraz mniej jest donosów związanych z opóźnieniem połączeń. W pierwszej połowie 2007 r., Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECK), zanotowała 1500 spraw dotyczących podróżowania samolotami. - W 2005 r. sieć ECK przyjęła 2716 zgłoszeń od klientów linii. W 2006 r. takich zgłoszeń było już 4901. Ewentualny wzrost liczby spraw w tym roku będzie można wykazać dopiero po sporządzeniu statystyk uwzględniających drugą połowę roku, czyli gorący okres wakacyjny. Prowadzone przez ECK sprawy to jedynie wierzchołek góry lodowej - oświadczyła Karolina Tołwińska z ECK.
Jednostką kontrolującą przestrzeganie przez przewoźników lotniczych postanowień Rozporządzenia 261/2004/WE, jest Komisja Ochrony Praw Pasażerów (KOPP). Do obowiązku przewoźników należy natomiast informowanie pasażerów o przysługujących im prawach, ponadto zobowiązani są ono do umieszczania na pokładach samolotów ulotek opisujących procedurę dochodzenia roszczeń w przypadku powstania naruszenia.
Coraz więcej skarg na linie lotnicze [2007-12-13 13:06 83.31.204.*] te opowieści słyszymy już od dawna .... i nic z nich nie wynika. Linie może coś wypłacają .... i potem odbijają to sobie każąc płacić klientom wyższe ceny. Przykładem tanie linie .. odpowiedz »
A nasz PLL LOT probuje oszukiwac swoich pasazerow [2008-09-21 14:36 213.158.196.*] A nasz PLL LOT probuje oszukiwac swoich pasazerow przy wyplacie odszkodowan, ograniczajac nielegalnie przepisy Rozporzadzenia Parlamentu Europejskiego nr 261 z dnia 11 lutego 2004 roku. Kilka miesiecy temu odmuwiono mi przyjecia na poklad samolotu, mimo iz mialem wykupiony wczesniej bilet na trasie Chicago -Warszawa. Cala sprawa jest o wiele bardziej bulwersujaca ale to odrebny temat. Mialem wyleciec 0 21.45 a wylecialem nastepnego dnia o 15.45 Zgodnie z przytoczonym wyzej przepisem w art.7 pkt. c nalezy mi sie odszkodowanie w kwocie 600 Euro. Natomiast lot ograniczajac moje prawa wynikajace z tego przepisu proponuje mi odszkodowanie w wysokosci 400 Dolarow. Lot kolportuje ulotke w ktorej powoluje sie na niniejsze rozporzadzenie nr 261 ale domalowal do tabelki jeszcze pkt. d , w ktorym oddzielnie ujac wszystkie loty z USA. Jest to dzialanie karygodne. Moja sprawa w toku ale sadze ze oprze sie o sad i wtedy zarzadam jeszcze wyzszego odszkodowania z odsetkami, ktore mi sie naleza od momentu wystapienia o odszkodowanie. Pamietajcie Panstwo, ze nieznajomosc prawa i przepisow szkodzi tylko Wam.
Benettyn odpowiedz »
|