Biura podróży nadal stosują niedozwolone zapisy w umowach i
Data wysłania: 2007-11-30 14:12 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już wielokrotnie wydawał rozstrzygnięcia, w których zaznaczał, że wzorce oraz umowy stosowane przez biura podróży zawierają niedozwolone klauzule umowne. Jednak pomimo tego nadal wiele biur podróży stosuje takie postanowienie i działa w ten sposób na szkodę klientów. Dlatego też osoby, które zamierzają wykupić wycieczkę w biurze podróży, powinny dokładnie przeczytać umowę oraz ogólne warunki uczestnictwa. Klienci powinni także sprawdzić, czy zapisy umowy i wzorce nie znajdują się w Rejestrze postanowień umownych, które uznano za niedozwolone. Rejestr prowadzony jest przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dostępny jest też w wersji elektronicznej na stronie internetowe UOKiK: www.uokik.gov.pl.
Podczas analizy ogólnych warunków uczestnictwa biura OK TOURS z Torunia znaleziono niekorzystne dla konsumentów zapisy. Punkt II podpunkt 3 narusza prawa konsumenta. Według niego konsument ponosi zryczałtowane koszty wycieczki w wysokości np. 80% ceny przy rezygnacji w okresie od 8 dni do 1 dnia przed datą rozpoczęcia imprezy. Zgodnie z art. 3853 pkt 12 kodeksu cywilnego postanowienia umowy, które wyłączają obowiązek zwrotu klientowi uiszczonej opłaty za świadczenie niespełnione w całości lub w części, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania, są niedozwolonymi postanowieniami umownymi. Stosowanie ryczałtowych opłat za rezygnację z imprezy jest niedozwolone również z tego względu, że są one oderwane od rzeczywistych kosztów rezygnacji, jakie rzeczywiście musiało ponieść biuro podróży.
Natomiast punkt III podpunkt 3 warunków uczestnictwa w imprezie turystycznej stanowi, że klient, który zamierza zgłosić reklamację, ma na to tylko siedem dni od zakończenia imprezy, a dodatkowo musi to zrobić w formie pisemnej. Tego typu ograniczanie terminu do złożenia reklamacji jest sprzeczne z art. 3851 par. 1 k.c. Według tego przepisu postanowienie umowne, które określa siedmiodniowy termin do zgłoszenia reklamacji trzeba uznać za rażąco naruszające interes konsumentów oraz pozostające w sprzeczności z dobrymi obyczajami. Wprowadzenie siedmiodniowego okresu na złożenie reklamacji jest również niezgodne z art. 20 ust. 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, który stanowi, że konsument ma 30 dni na złożenie reklamacji i w ciągu 30 dni jego reklamacja musi zostać rozpatrzona. Tak krótki okres w wielu przypadkach może uniemożliwić klientom złożenie reklamacji.
Natomiast punkt I podpunkt 5 mówi, że biuro podróży ma prawo rozwiązać umowę z klientem, który nie uiści 100% ceny w oznaczonym terminie. Jednocześnie zastrzega, że biuro nie ma obowiązku poinformowania o tym klienta. Postanowienie to narusza zasadę równości stron i prawa konsumenta poprzez nieuwzględnianie, że niedotrzymanie terminu może nastąpić nie z winy konsumenta, ale np. w wyniku opóźnień w przelewie pieniędzy, na co klient nie ma wpływu.
Jeżeli klient spotka się z niedozwolonymi zapisami w umowie lub ogólnych warunkach uczestnictwa powinien: - zwrócić się do biura podróży, aby usunęło dane zapisy z umowy; - zwrócić się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, aby zbadał, czy wskazane przez niego zapisy w regulaminie nie stanowią klauzul niedozwolonych; - jeżeli biuro podróży nie usunie klauzuli należy wnieść pozew do sądu (wydział cywilny) o ustalenie, że dane postanowienia umowy stanowią klauzule niedozwolone.
Znów klauzule niedozwolone w umowach biur turystycznych [2007-11-30 14:12 85.221.166.*] Co robią Urzędy Marszałkowskie? One powinny to dawno mieć pod kontrolą. Swoją drogą takie klauzule to margines wszystkich umów stosowanych przez biura. Natomiast trudno zaakceptować stanowisko UOKiK który odmawia wydania jakiejkolwiek opinii o konkretnym przykładzie umowy. Nawet na zapytanie Izby Turystycznej!? Osobnym problemem jest zaoczny system orzekania przez sądy konsymenckie Bardzo zbliżony do sądów kaptórowych odpowiedz »
Znów klauzule niedozwolone w umowach biur turystycznych [2007-12-02 22:19 83.7.242.*] "kapturowych" ;) problem klauzul niedozwolonych niestety to problem w dalszym ciągu dość znaczny; w praktyce wyjątkiem są biura podróży, które mają w.u. OK odpowiedz »
Znów klauzule niedozwolone w umowach biur turystycznych [2007-11-30 14:12 83.13.116.*] Na wskutek zastrzeżeń UOKiK z roku 2006 - Biuro Podróży OK TOURS od sezonu LATO 2007 stosuje zmienione Warunki Uczestnictwa dla swoich Klientów - w pełni stosując się do uwag UOKiK. Adam Drąg współwłaściciel OK TOURS. odpowiedz »
Znów klauzule niedozwolone w umowach biur turystycznych [2007-12-02 22:31 83.7.242.*] rzeczywiście umowa niezła; warto jednak poprawić pkt. I.8 zd. 2 pkt. III. 7 UOKiK zapewnie przeoczył z innych względów poprawić można III.12 oraz dodać trochę więcej informacji "obligatoryjnych" z ustawy o usługach turystycznych
akapit odpowiedz »
Znów klauzule niedozwolone w umowach biur turystycznych [2007-11-30 15:48 195.94.208.*] Wiele orzeczeń sądu dotyczących tzw. klauzul niedozowolonych wynika ze słabości poszczególnych biur podróży w sporze z UOKiK, a przede wszystkim z braku konsultacji z prawnikiem na etapie tworzenia wzorców umów i warunków uczestnictwa oraz oferty. Jeszcze w latach 90-tych miałem spór z UOKiK o m.in. koszty rezygnacji i praktycznie w całości obroniłem moje zapisy, które teraz są klauzulami niedozwolonymi. Prawo cywilne nie stoi tylko po stronie Urzędu ale trzeba je dobrze znać aby odpowiednio sformułować zapisy w umowach i warunkach stosownie do wykonywanej działalności i umieć je obronić w ewentualnym sporze. odpowiedz »
|