Inwestycje kolejowe na najbliższe lata
Data wysłania: 2007-11-27 19:33 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: - Tylko spółki z grupy PKP wydadzą w ciągu czterech lat cztery mld zł na inwestycje - podliczyła "Rzeczpospolita". Również firmy prywatne szykują się do nowych inwestycji. Najprawdopodobniej wszyscy znajdą środki pieniężne na ich dokonanie.
- W naszej branży zaczyna się dużo dziać. Kiedyś przewoźnicy tylko mówili o inwestycjach, dziś mają zapewnione na ich realizację fundusze unijne - mówi Janusz Kućmin, nowy przedstawiciel generalny Bombardier Transportation na Polskę.
W najbliższym czasie Bombardier zamierza podpisać kontrakt z Kolejami Mazowieckimi na dostawę 37 wagonów piętrowych na kwotę 208 milionów złotych netto.
Również PKP Intercity przewiduje wydanie 2,5 miliarda złotych przez najbliższe kilka lat. Do 24 lipca firma czeka na oferty w przetargu na dostawę i utrzymanie do dziesięciu nowych lokomotyw elektrycznych, które będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/h. 150 milionów złotych, taka jest wartość tego kontraktu. Spółka zamierza także zakupić 20 szybkich pociągów za 1,5 miliarda złotych.
Konsorcjum firm doradczych, które kierowane jest przez Ernst & Young ma sporządzić do końca sierpnia analizę opłacalności tej inwestycji. Ma określić m.in., zakup jakiego typu pociągów będzie najkorzystniejszy dla przewoźnika. Bombardier z pewnością będzie interesował się tym przetargiem. Duże inwestycje zapowiadają także przewoźnicy towarowi głównie z PKP Cargo.
- W tym roku planujemy wydać na tabor ok. 529 mln zł, z czego blisko 125 mln zł na kupno i modernizację lokomotyw, a ok. 404 mln zł na wagony towarowe - wylicza rzecznik spółki Jacek Wnukowski.
W tym roku plany inwestycyjne przewoźnika są pięciokrotnie większe od zeszłorocznych. - Przeszkodą w realizacji planowanych inwestycji mogą być ograniczone moce przerobowe potencjalnych wykonawców - uważa Jacek Wnukowski.
Jednak prywatne firmy nie chcą być gorsze.- Współpracujemy z czterema innymi firmami w sprawie wspólnych zakupów. Daje nam to zdecydowanie mocniejszą pozycję w rozmowach z potencjalnymi dostawcami - przyznaje Piotr Rybotycki, dyrektor ds. inwestycji PCC Rail. Chodzi tu o 60-70 lokomotyw elektrycznych, z których kilkanaście ma być własnością PCC Rail.
- To bardzo dobrze, że organizujemy Euro 2012. Dzięki temu wielu inwestycji kolejowych nie będzie można odłożyć "na później", jak często działo się w przeszłości - cieszy się Janusz Kućmin.
Jednak, jeśli stan polskich torów nie ulegnie zmianie, przewoźnicy nie będą mogli wykorzystać możliwości swojego nowego taboru. Już w 2010 roku mają pojawiać się pierwsze nowe szybkie wagony.
- Większość torów jest modernizowana do prędkości 160 km na godzinę, część do 200 km na godzinę, np. odcinek z Warszawy do Gdyni - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK. - Spółka zastanawia się nad opcją dostosowania do prędkości 300 km/h linii z Warszawy do Krakowa i Katowic, ale dopiero po 2013 roku - dodaje.
PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka, która zajmuje się remontem i budową torów, planuje do 2013 roku wydać na swoje inwestycje 6,2 mld euro, z tego 4,2 mld euro dołoży Unia Europejska w ramach rządowego programu "Infrastruktura i środowisko".
|