Zmiany na kolei. Wagony zyskają nowe oblicze
Data wysłania: 2012-07-22 22:09 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Wyłączone z eksploatacji, stojące na bocznicach wagony mają otrzymać drugie życie. PKP Intercity zmodernizuje 68 wagonów pasażerskich, które będą jeździły w pociągach TLK na trasie Przemyśl-Szczecin. Czas przejazdu ma się skrócić o prawie cztery godziny. Odnowienie taboru ma umożliwić rozwijanie prędkości 160 km na godzinę. Projekt otrzymał dofinansowanie unijne, które wyniesie 60 mln zł. Wartość całości inwestycji szacuje się na 180 mln zł.
Wagony zyskają tablice świetlne, zostaną również pomalowane farbami chemoutwardzalnymi, to z zewnątrz. W środku pojawią się gniazdka elektryczne, klimatyzacja, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej oraz w WC z zamkniętym obiegiem. W wagonach będą też udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, zostaną one wyposażone między innymi w platformy wjazdowe bądź urządzenia dźwigowe.
Odnowione wagony będą woziły pasażerów na trasie Przemyśl - Rzeszów - Kraków - Katowice - Opole - Wrocław - Poznań - Szczecin, w pociągach kategorii TLK (Twoje Linie Kolejowe), które będą mogły rozwijać prędkość do 160 km na godzinę. Dzięki temu oraz poprawie infrastruktury kolejowej, czas podróży skróci się o 222 min. (relacja Przemyśl-Szczecin). Teraz podróżni muszą spędzić w pociągu 14 godzin i 19 minut, już niedługo będzie to 10 godzin i 37 minut.
PKP odnowi wagony klasy pierwszej i drugiej. Część z nich zamieni się w wagony bezprzedziałowe i zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dziesięć wagonów zyska stojaki na rowery, a w 10 będzie można skorzystać z usług gastronomicznych.
PKP Intercity planuje także zakup nowego taboru. Do 2015 roku chce posiadać 1700 wagonów, 300 wagonów specjalizowanych, 200 lokomotyw rozwijających prędkość do 120 km na godzinę, 50 lokomotyw manewrowych, 70 lokomotyw 160/200 km na godzinę, 20 składów zespołowych HR RST i 30 wagonów piętrowych.
PKP Intercity realizuje cztery projekty modernizacji i zakupu taboru, których wartość szacuje się na 580 mln euro (około 2,5 mld zł). Wszystkie zadania zyskały wsparcie ze środków UE. Spółka naprawiła w 2011 roku 890 wagonów i 59 lokomotyw, za łącznie ponad 160 mln zł. W tym roku PKP Intercity chce naprawić ponad 1000 wagonów i 150 lokomotyw.
|