Kto broni interesów turystów?
Data wysłania: 2012-07-17 14:05 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: W ciągu minionych dwóch tygodni trzy polskie biura podróży ogłosiły niewypłacalność. Za granicami kraju przebywało wówczas łącznie około 5 tys. turystów, dla których z dnia na dzień zabrakło miejsca w hotelach. Ponadto nie mieli jak wrócić do Polski, gdyż organizatorzy nie zapłacili za transport. Problem dotknął również klientów, którzy w ogóle nie wyjechali na zaplanowany urlop.
Każde bankructwo biura podróży kosztuje, nie tylko turystów, ale zwykle i państwo. Mimo teoretycznie sporych gwarancji ubezpieczeniowych touroperatorów nie udaje się oddać poszkodowanym pełnej kwoty, a i do powrotu turystów z zagranicy często dokładają się podatnicy. Co zrobić, aby klienci po upadku organizatora mieli m.in. zapewniony zwrot kosztów wyjazdu? Te i inne trudne pytania padły podczas poniedziałkowego spotkania przedstawicieli resortów sportu i turystyki oraz finansów.
Ostatnia nowelizacja ustawy o usługach turystycznych, jeśli nie miała być z założenia sukcesem to miała skutecznie bronić interesów turystów, którzy wykupili wakacje u nieuczciwego touroperatora. Podniesiono minimalną wysokość gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej dla wszystkich organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Pieniędzy w razie problemów miało wystarczyć zarówno na powrót turystów do kraju jak i ewentualne odszkodowania. Na niewiele jednak to się zdało, o czym świadczą niezadowolone miny klientów upadłego Selctours, którzy trzy miesiące temu, po niespełna dwóch latach oczekiwań otrzymali zwrot pieniędzy w wysokości zaledwie jednej trzeciej poniesionych kosztów.
W branży turystycznej funkcjonuje już określenie "sezon na upadki biur podróży". To prawda, sytuacja w ostatnich tygodniach nie napawa optymizmem. Mamy szczyt sezonu, a biura plajtują. Przed laty zdarzały się takie wpadki, ale z reguły we wrześniu, czy nawet październiku - wówczas touroperatorzy są zobowiązani uregulować wszelkie zaległości finansowe względem zagranicznych kontrahentów.
Zapytaliśmy radcę prawnego, Dr Piotra Cybulę z Kancelarii Bielański i Wspólnicy, co sądzi na ten temat:
Mogę powiedzieć tylko, że kolejne przypadki upadłości biur podróży wyraźnie pokazują, iż nowelizacja ustawy o usługach turystycznych z 2010 r. była nieudana. Zabrakło albo wyobraźni, albo dobrej woli. Owoce tego zbierają od wielu miesięcy konsumenci, jak i sama branża. W związku ze zgłaszającymi się osobami poszkodowanymi w wyniku niewypłacalności biura podróży Sky Club, którzy - jak wszystko pokazuje - nie otrzymają zwrotu pełnej przedpłaty w sytuacji nieodbycia się imprez turystycznych, planuję złożyć pozew zbiorowy względem Skarbu Państwa ewentualnie reprezentować klientów w indywidualnych takich sprawach. Podstawą takiego roszczenia jest nieprawidłowe wdrożenie w naszym prawie art. 7 dyrektywy 90/314. Ponadto planujemy podjąć działania mające na celu wykazanie, że oczekiwanie rok na wypłaty z tego zabezpieczenia nie znajduje żadnych podstaw prawnych.
Prace nad nową ustawą o usługach turystycznych [2012-07-17 14:05 80.53.135.*] Ja się dziwię, że jeszcze nikt nie zaproponował rozwiązania w swojej istocie prostego i genialnego. Skoro żadne zabezpieczenia i regulacje nie chronią turystów w wystarczający sposób a wredny prywaciarz i tak znajdzie sposób na przekręt, to po prostu UPAŃSTWOWIĆ wszystkie biura podróży. Co Pan/Państwo na to? odpowiedz »
Prace nad nową ustawą o usługach turystycznych [2012-07-17 14:30 95.40.219.*] Są trzy sposoby, aczkolwiek porzucone od lat przez wielu: 1/ Unikanie nazbyt ryzykownych działań (na cudzy rachunek dodatkowo) 2/ Pohamowanie (naturalnej u człowieka) pazerności i gonitwy za łatwym zyskiem 3/ Rozumienie czym jest ODPOWIEDZIALNOŚĆ. (u Urzędników Ministerstw i Urzędów Marszałkowskich, szefów organizacji branżowych, władz touroperatorów, dziennikarzy, agentów pośredników) Brak wszystkich trzech niszczy branże, zaufanie do biur, a przede wszystkim przerzuca najgorsze konsekwencje na bogu ducha winnych klientów. Chyba, żę płacą frycowe za swoją wiarę w drugiego człowieka i państwo. Jak widać obie istoty są groźne dla innych ludzi. odpowiedz »
Prace nad nową ustawą o usługach turystycznych [2012-07-17 15:10 79.188.167.*] niech Gowin jeszcze dereguluje więcej zawodów to będziemy mieli "gemylę" ksiądz będzie mógł prowadzić aptekę,aptekarz wywozić śmiecie a minister sprawiedliwości gotować w restauracj,natomiast restaurator będzie dowodził wojskiem HA HA HA ale bz-durne państwo odpowiedz »
Prace nad nową ustawą o usługach turystycznych [2012-07-18 08:18 83.11.67.*] no ale co sie stalo sie?? jak pracowalem w branzy i przychodzil klient po wycieczke do egiptu i gdy cena wynosiła więcej niz 2000 to był płacz i ze drogo, ze tak za 1600 maks, najlepiej 5* przy plazy... a bylo to lato 2011...dzieki zamknalem biznes kiedy jeszcze jakies dochody byly... dzieku bogu ominely mnie atrakcje z ecco holiday i firstami czy sky clubem odpowiedz »
Prace nad nową ustawą o usługach turystycznych [2012-07-18 08:29 95.51.121.*] Jak długa historia Polski to takiego burdelu jaki wprowadziło PO to jeszcze nie było.No ale jak się mysli tylko i wyłącznie o kolesiach i ich portfelach to kraj musi upaść i to kosztem każdego "Kowalskiego". 84 poprawki zaproponowali wieloletni praktycy z branży turystycznej do nowelizowanej ustawy ale oczywiście urzędasy z PO z Szajfeldem na czele powiedzieli "NIET". odpowiedz »
Prace nad nową ustawą o usługach turystycznych [2012-10-18 13:49 89.77.165.*] Wg pani Katarzyny Sobierajskiej podsekretarz stanu w MSiT " art. 5 ustawy o usługach turystycznych w pełni implementuje zapis dyrektywy unijnej dotyczącej zwrotu kosztów poniesionych przez klientów". Fakty pokazują coś wręcz przeciwnego. W ministerstwie zabrakło nie tylko wyobraźni i dobrej woli ale również zwykłej uczciwości i przyzwoitości. Ed. odpowiedz »
|