Forum grupa: Biura turystyczne
Turystyka na cenzurowanymData wysłania: 2012-06-20 09:10 Autor: Czytelnik IP automatAktualność: Świadomość konsumentów dotycząca przysługujących im praw stale rośnie. Coraz częściej powołują się oni na nieważność zapisów umowy ze względu na ich zakazany charakter. Wzrasta też liczba pozwów o uznanie postanowień wzorca za niedozwolone składanych do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarówno przez samych konsumentów jak i przez Prezesa UOKiK, rzeczników konsumentów czy różnego rodzaju stowarzyszenia praw konsumentów. W tej sytuacji przedsiębiorcy powinni pamiętać, że naruszanie praw konsumenckich wpływa negatywnie na wizerunek firmy i zagraża jej wiarygodności na rynku. Ponadto przedsiębiorcy łamiący prawa konsumentów muszą ponieść koszty postępowania przed SOKiK, publikacji orzeczenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz są narażeni na ewentualne roszczenia odszkodowawcze konsumentów - komentuje Joanna Affre, partner zarządzający w kancelarii Accreo Legal. W latach 2002-2012 najwięcej klauzul abuzywnych zostało przyporządkowanych do branży turystycznej, która odpowiadała za 1/3 wpisów. Drugie miejsce, z liczbą 330 wpisów zajął tzw. system argentyński, ostatnie miejsce na podium zajęła branża nieruchomościowa, z której pochodził co dziesiąty wpis. W tej branży największa kumulacja wpisów miała miejsce w roku 2008 i 2011. W ostatnim okresie, tj. w latach 2011-2012 nieco inaczej wyglądała kolejność w podziale na branże. Wprawdzie na czele pozostaje turystyka, ale na drugiej pozycji są usługi bankowe, a na trzeciej - handel elektroniczny. Co ciekawe, w kategorii e-handel, od początku prowadzenia rejestru dokonano prawie 150 wpisów, z czego połowa została dodana w ciągu kilku miesięcy 2012 roku. Najczęściej dotyczą one nierównomiernie rozłożonych praw i obowiązków, co prowadzi do zachwiania równowagi pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą. Do tego typu klauzul należą klauzule określające jako właściwy do rozstrzygania sporów sąd właściwy dla siedziby przedsiębiorcy, czy też klauzule uprawniające przedsiębiorcę do zmiany regulaminu w dowolnym czasie bez poinformowania konsumenta, obostrzanie ogólnych warunków i terminów przyjmowania reklamacji, uchylanie się od rękojmi za wady rzeczy sprzedanej oraz ograniczenia odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie towaru do konsumenta.
|
Forum gorące tematy
Forum gorące tematyŁódź: kolejny czterogwiazdkowy hotel pod koniec 2009
Międzynarodowe Targi Turystyczne FITUR
Koniec z ukrytymi kosztami biletów lotniczych?
Zamknięty szlak turystyczny Rzyk Jagódek na Groń Jana Pawła II?
Kawiarnie Strabucks debiutują w Polsce
Słowacja zaprasza na narty i nie tylko
Targi turystyczne ITB Berlin 2008 dobiegły końca
Dokumenty tożsamości w transporcie lotniczym - wyjaśnienie ULC
Z Jasionki do USA już niedługo
Polska turystyka pielgrzymkowa kwitnie!
Pierwszy bydgoski hotel ma pięć gwiazdek
Nie będzie polskich bonów turystycznych
Łódź: rozpoczęła się budowa kolejnego hotelu
Za niespełna miesiąc stolica zaprasza na Warszawską Noc Muzeów
Polscy turyści zginęli podczas wspinaczki na austriacki Grossglockner
Połączenie Zielona Góra-Warszawa będzie obsługiwane przez Jet Air
Sowiecka przeszłość turystyki - ile w tym prawdy, a ile mitów?
Reichstag - zamknięty na zwiedzanie