TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Turystyka krajowa

Będzie nowelizacja ustawy o usługach turystycznych?

Data wysłania: 2012-05-18 15:15 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Rzecznik praw obywatelskich skierował do Ministerstwa Sportu i Turystyki pismo w sprawie koniecznych zmian w ustawie o usługach turystycznych. Swoje zastrzeżenia odnośnie obowiązującego w Polsce prawa zgłasza nie po raz pierwszy.

Pismo dotyczy sprawy zmarnowanego urlopu. Według rzecznika, ustawa o usługach turystycznych powinna zostać znowelizowana i dostosowana do nowego orzecznictwa. Powołuje się on przy tym na dwa orzeczenia Sądu Najwyższego, które wydano w tej sprawie (uchwała z dnia 19.11.2010 r., sygn. akt III CZP 79/10 oraz wyrok z 24.3.2011 r., sygn. akt I CSK 372/10).

Jak wynika z obu orzeczeń, niezadowoleni turyści mają prawo na podstawie art. 11a ustawy o usługach turystycznych domagania się naprawienia szkody niemajątkowej w postaci zmarnowanego urlopu.

Pomimo iż, bezdyskusyjnie wymieniony przepis ustawy jest podstawą prawną do wnoszenia przez turystów roszczeń o kompensatę szkody niemajątkowej, Rzecznik chce wprowadzenia zmian w zakresie samego prawa. Tylko zmiana przepisów sprawi, że nastąpi implementacja polskiego prawodawcy postanowień dyrektywy 90/314. Rzecznik podkreśla jednocześnie, że taka regulacja pozwoli konsumentowi na uzupełnienie jego wiedzy o przysługujących mu prawach w przypadku stwierdzenia niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy. W chwili obecnej jego wiedza pochodzi głównie z już wydanych orzeczeń sądowych.

    • Zmarnowany urlop 

      [2012-05-18 15:15 178.42.171.*]

      Już widzę tych głupków gadających o zmarnowanym urlopie...:)   odpowiedz »

    • Zmarnowany urlop 

      [2012-05-20 20:51 178.36.237.*]

      A może by tak poprawnie przetłumaczyć na polski dyrektywę i definicję 'package travel'? To by rozwiązało wiele problemów... O odszkodowaniu za zmarnowany urlop wiadomo od wyroku ETS 168/00 (rok 2000!) - to żadna sensacja, i tak długo trwało zanim ktoś zdecydował się przejść całą drogę sądową aż do SN.   odpowiedz »

    • Zmarnowany urlop 

      [2012-05-22 14:41 79.188.167.*]

      proszę przy okazji opublikować WZÓR umowy z klientem i warunki uczestnictwa ,tak aby już nigdy ten UOKIK nie zarabiał, na bzdetach- pieniędzy bo teraz już czepiają się nawet "maluczkich"   odpowiedz »

    • Zmarnowany urlop 

      [2012-05-22 14:55 41.135.125.*]

      no to teraz wszystkie Kaczmarki beda chcialy zwrot za urlop bo fajnie bylo jak bylo ale teraz sie skonczylo a wiec... oddawajcie pieniadze...i juz wplacam na nastepna wycieczke, ale mi sie podoba ta demokracja.   odpowiedz »

    • Zmarnowany urlop 

      [2012-05-22 14:56 41.135.125.*]

        odpowiedz »

    • Zmarnowany urlop 

      [2012-05-22 17:33 83.13.135.*]

      dyrektywy 90/314, mówi też :
      ...w Artykuł 5 / pkt 2 ..
      " W kwestiach szkód wyrządzonych niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług objętych pakietem, Państwa Członkowskie mogą dopuszczać ograniczenie wysokości odszkodowania zgodnie z konwencjami międzynarodowymi regulującymi dany typ usług.
      Na wypadek szkody innej niż szkoda na osobie wynikłej na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania usług objętych pakietem , państwa członkowskie mogą dopuszczać w rozsądnych granicach umowne ograniczenie wysokości odszkodowania.

      oraz co ważne w Polsce UOKiK praktycznie kwestionowane: dyrektywa 90/314 mówi też : w Artykuł 5 / pkt 4
      " 4. Konsument ma obowiązek zawiadomienia dostawcy usług o zauważonym na miejscu jakimkolwiek zaniedbaniu w wykonaniu umowy. Zawiadomienie to ma być dokonane przy najbliższej sposobności na piśmie lub w innej właściwej formie. Obowiązek ten musi być jasno i wyraźnie określony w umowie. "

      Najlepiej wprowadźmy do Ustaw kary umowne kwotowe lub procentowe, przynajmniej nie trzeba będzie czekać łaskawie latami na zebranie się sądów w Polsce. Proponuje się rónież wprowadzić w KC kary umowne na sędziów, udzędników, na inne osoby - klientów którzy też są ludźmi, co nie znaczy, że jak występuje w roli klienta to już nie może dopuszczać się próby oszustwa?
      Praktycznie klient już przed wyjazdem powinien występować do TO z roszczeniem "o kompensatę szkody niemajątkowej", przeciesz wszystko może zepsuć urlop; zachowanie innych klientów, pijani goście, pogoda, zła atmosfera, zagrożenie terrorystyczne, niemiła obsługa w hotelu, niezrozumiały język tubylców, niesmaczne dania, nieprzyjazne gesty tubylców, temperament tubylców, ...   odpowiedz »

    • Zmarnowany urlop 

      [2012-05-22 21:33 80.52.226.*]

      fajnie byłoby, aby klient wyraznie napisał co chce kupić a potem( albo przedtem) przedstawił ilość posiadanych pieniedzy.
      przewaznie ma ambicje na 7* w Dubaju, a pieniędzy - brak, bo kredyty je pochłonęły. wtedy - albo kradnie mienie hotelu, albo szkaluje, albo wrecz sądzi się z hotelem. No cóż prymuje w tym prawnik, rodzina i przyjaciele prawnika.
      Ja juz kilku tu miałem i potem zmuszony byłem zapoznać się także z ustawodawstwem polskim
      dotyczącym turystyki. Nie jest słodko, ale na szczęście coraz więcej ich jedzie do Chin - i tam im bardzo się podoba, takżew Egipcie, bo w gratisie mają klątwę farona, mieso psa zamiast schabowego, no ale "ZAGRANIIICAA" dla takiego delikwenta, co "postaw sie a zastaw sie" nie zmieniło sie nic od zaścianka...pomimo studiów.   odpowiedz »

    • Zmarnowany urlop 

      [2012-05-23 07:55 79.190.7.*]

      To jak nie będzie pogody, to można dochodzić zwrotu gotóweczki. :)
      Miałam takiego klienta ,zamówił pokój 3 osobowy, a przyjechał z żoną i trójką dzieci /w tym jedno 2 latka z własnym łóżeczkiem/,jak sie to towarzystwo rozpakowało to faktycznie w pokoju nie było gdzie stanąć.Gośc chodził wściekły 4 dni, i wyjechał.Apartamentu 2 pokojowego nie chciał bo za drogi.Czepiał sie o wszystko,jedzenie nie takie , pietra za wysokie, temp. w pokoju niewłaściwa, słońca za mało.
      Tam jak wchodziła dziewczyna posprzątć to ledwie do łazienki przebrnęła przez te torby , zabawki,porozwalane pieluchy i ciuchy.
      Po ich wyjezdzie pokój był zdemolowany,ściany pomalowane, pozalewane i zasikane łóżka.
      Ludzie!!!! kto nas usługodawców obroni przed takimi klientami,a leczenie nerwicy tez kosztuje. :)   odpowiedz »

    • Będzie nowelizacja ustawy o usługach turystycznych? 

      [2012-07-09 01:26 37.47.51.*]

      Ustawa niczego nie rozwiąże   odpowiedz »

    • Będzie nowelizacja ustawy o usługach turystycznych? 

      [2012-08-14 23:27 31.62.87.*]

      kolejna paranoja   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję