Szybkie połączenie kolejowe Wrocław - Łódź - Warszawa tylko
Data wysłania: 2007-11-18 10:48 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: "Wstępne Studium Wykonalności szybkiego połączenia kolejowego Wrocław - Łódź -Warszawa" zaprezentował we wtorek, w stolicy Dolnego Śląska samorządowcom z Wrocławia i południowej Wielkopolski, wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) SA Zbigniew Szafrański.
Projekt szybkiego połączenia szacowany na ok. 8 - 9 mln euro, ma kształt litery "Y". Trasa , która ma być budowana w większości od podstaw, biegnie z Warszawy do Łodzi i dalej w kierunku Kalisza, gdzie rozgałęzia się na Wrocław i Poznań. Wg wiceprezesa PKP PLK, modernizacja istniejących linii wiąże się z wysokimi kosztami, a pociągi mogłyby tamtędy jeździć z maksymalną prędkością 160 km/h, a na nowych torach osiągną one prędkość 300 km/h. Zatem podróż z Wrocławia do Warszawy skróci się wówczas do dwóch godzin, a z Poznania do stolicy nawet do 1,5 godz. Budowa linii dużych prędkości, ma być podstawą systemu łączącego największe aglomeracje w Polsce.
Projekt nie został jeszcze wpisany do planów rządowych, więc nie wiadomo kiedy szybka kolej będzie realizowana. - Walczymy teraz, aby ten projekt z listy rezerwowej został przesunięty na listę do realizowania. Stąd dzisiejsze spotkanie samorządowców z południowej Wielkopolski i Wrocławia. Niestety, decyzje nie są po naszej stronie, a zapadają w Ministerstwie Transportu i Budownictwa - wyjaśnił prezydent Wrocławia, Rafał Dutkiewicz.
Szafrański sądzi, że projekt powinien być finansowany z różnych źródeł. Jego zdaniem, należy zadbać o wpisanie szybkiej kolei do Programu Operacyjnego - Infrastruktura i Środowisko. Wiceprezes PKP PLK optuje za tym, aby nowa linia miała formę partnerstwa publiczno - prywatnego.
Spółka PKP PLK zarządzająca szlakami kolejowymi o łącznej długości ponad 23 tys. km, odpowiada za administrowanie państwowej sieci kolejowej oraz za stan środowiska naturalnego na zarządzanym przez siebie obszarze (który jest monitorowany przez specjalnie w tym celu powołane służby).
My Polacy czekamy na ta linie juz koncowki lat 90 [2007-11-18 10:48 87.96.85.*] Chciałbym zwrócić uwagę, iż większość specjalistów związanych z rozwojem szlaków kolejowych i drogowych wypowiada się na temat tego projektu już od roku 2000. Kiedy to pojawiły się pierwsze wzmianki na temat budowy tzw linii "Y". Należy również dodać, że działacze PKP PLK S.A. nigdy nie wspomnieli o tym, że budowa tej linii ma być priorytetem w raz z CMK-ą rozwoju szybkich połączeń. CMK po małej modernizacji ma odcinki na których prędkość dozwolona to 200 km/h, ale trzeba dodać ze może ona być przystosowana również do prędkości 300 km/h. Jeszcze jedno - oprócz budowy linii "Y" trzeba zmodernizować odcinek Opoczno - Łódź w celu połączenia CMK-i z linią "Y" odpowiedz »
Srali muszki będzie wiosna [2008-02-01 14:33 85.167.181.*] Napewno. Najpirw by trzeba było ukrócić tA prywate w sejmie i senacie. Bo przez tych matołów nic w tym kraju już nie ma. odpowiedz »
[2010-11-14 15:13 178.103.66.*] predzej swinie zaczna latac,jak w polsce powstanie szybka kolej odpowiedz »
|