Przewoźnik wypłaci odszkodowanie
Data wysłania: 2012-03-28 11:44 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Trybunał unijny jest za wprowadzeniem w życie nowych przepisów prawa, które zobowiązywałyby przewoźników lotniczych do zapewnienia pasażerom zakwaterowania oraz posiłków, w przypadkach kiedy ich lot został odwołany z powodu tzw. nadzwyczajnych okoliczności jak np. zamknięcie przestrzeni powietrznej wskutek erupcji wulkanu. Jak uważa rzecznik generalny, Yves'a Bota dotychczasowe przepisy są mało sprecyzowane - ani nie wprowadzają ograniczeń, ani tez nie nakazują opieki. Co gorsza przewoźnik ma podstawy by uniknąć wypłaty odszkodowania, jeśli faktycznie wybuchł wulkan.
Okazuje się, że jeśli chodzi o zapewnienie wiktu i opierunku na czas znalezienia transportu zastępczego to linie lotnicze są jak najbardziej zobowiązane takiej pomocy udzielić. Nie jest to ograniczone ani co do kwoty, ani co do czasu świadczenia pomocy z uwagi na to, że po pewnym czasie wskutek wygaśnięcia "obowiązku" pasażerowie linii lotniczych musieliby być zdani tylko na siebie. Umożliwienie kontaktu z bliskimi również leży w gestii przewoźnika.
Problem się pojawia gdy zaczynamy mówić o odszkodowaniu. W przypadku nadzwyczajnych okoliczności przewoźnik nie ma obowiązku jego wypłaty. Są to sytuacje, których nie da się uniknąć i przewoźnik nie może brać pieniężnej odpowiedzialności na siebie za anomalia natury. Owszem ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i tyle.
Czym są te "nadzwyczajne okoliczności". W języku potocznym oznacza ono wszystkie okoliczności, nad którymi przewoźnik lotniczy nie ma żadnej kontroli, które nie wpisują się w ramy normalnego wykonywania działalności danego przewoźnika lotniczego i nie pozwalają na skuteczne panowanie nad nim, ze względu na jego charakter lub źródło. Zamknięcie przestrzeni powietrznej wskutek wybuchu wulkanu wpisuje się właśnie w takie "okoliczności".
To na razie opinia rzecznika generalnego. Sprawiedliwa decyzja i ustanowienie prawa, które zadowoli wszystkich w rękach Trybunału Sprawiedliwości.
Odszkodowanie od linii lotniczych [2012-03-28 11:44 83.238.170.*] OK, a co z biurem podróży, które musi przedłużyć pobyt klientów w hotelu w takim wypadku, a tym, którzy nie polecą zmienić termin lub odwołać wyjazd i zwrócić pieniądze? odpowiedz »
|