TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Transport

LOT pozywa OLT Express. Powód? Reklama...

Data wysłania: 2012-03-09 14:01 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Linie lotnicze OLT Express rozpoczęły intensywną kampanię reklamową, aby wprowadzić na rynek nowe połączenia krajowe, które będą realizowane już od kwietnia. Akcja wspierająca debiut przewoźnika wystartowała w połowie lutego, pod hasłami "Polska Górą!" i "Nowe Polskie Linie Lotnicze".

W kampanii oprócz layoutów z siatką połączeń OLT Express wykorzystywane są reklamy pokazujące samolot, do którego wchodzi i z którego wychodzi zadowolony pasażer. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż LOT oskarżył nowego przewoźnika o bezprawne kopiowanie jego akcji promocyjnej. Polskie linie lotnicze sugerują, iż nowy konkurent celowo zawarł w swoim spocie elementy powodujące bezpośrednie skojarzenie lub nawet pomylenie z reklamami PLL LOT, żeby wykorzystać ich renomę i pozycję rynkową.

Na stronach PLL LOT pojawiło się nawet oświadczenie rzecznika prasowego Leszka Chorzewskiego. Oto co możemy w nim przeczytać:

"W związku z licznymi pytaniami mediów i komentarzami internautów w sprawie prowadzonej obecnie przez nowe linie lotnicze OLT Express kampanii marketingowej, która jest łudząco zbliżona wizerunkowo do kampanii marketingowej Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. prowadzonej od września 2011 roku, uprzejmie informujemy, że PLL LOT S.A. podjęły działania prawne zmierzające do zaprzestania rozpowszechniania przez linię lotniczą OLT Express kwestionowanej reklamy.

W liście ostrzegawczym przesłanym w ostatnich dniach przez PLL LOT S.A. do OLT Express, PLL LOT S.A. zarzuciły linii lotniczej OLT Express dopuszczenie się w związku z prowadzoną kampanią marketingową bezprawnych działań, polegających na:
1. Prowadzeniu nieuczciwej reklamy porównawczej, która, odwołując się do PLL LOT SA poprzez użycie określonych elementów słownych oraz elementów graficznych charakterystycznych dla tego podmiotu, narusza jednocześnie warunki dopuszczalności reklamy porównawczej wynikające z przepisów prawa polskiego oraz prawa Unii Europejskiej o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
2. Naruszeniu prawa do firmy, polegającym na wykorzystaniu oznaczenia "Polskie Linie Lotnicze". Spółka Polskie Linie lotnicze LOT S.A. została zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorstw pod numerem KRS 0000056844 w dniu 30 października 2001 roku.
3. Naruszeniu autorskich praw majątkowych do utworu reklamowego przysługujących PLL LOT SA.

Od sierpnia 2011 agencja reklamowa DDB, wspólnie z PLL LOT S.A. wprowadziła nową platformę komunikacji, której kluczowym elementem jest samolot PLL LOT S.A. stojący na płycie lotniska oraz wsiadający i wysiadający z niego pasażerowie. Tłem do samolotu, w zależności od oferty, są pokazane charakterystyczne budynki miast. Komunikacja używająca tej platformy, była i jest wykorzystywana przez PLL LOT S.A. od września 2011. Reklamy z użyciem samolotu stojącego na płycie lotniska i wsiadających/wysiadających pasażerów były emitowane w prasie (Polska i zagraniczna), w Internecie (Polska i zagranica) oraz na outdoorach.

PLL LOT S.A. stoją na stanowisku, że nowopowstała linia lotnicza OLT Express świadomie i celowo użyła w swojej kampanii marketingowej elementów powodujących bezpośrednie skojarzenie lub nawet pomylenie z reklamą Polskich Linii Lotniczych LOT SA. Zdaniem LOT-u jest to świadome wykorzystanie renomy i tradycji ponad 80-letniej polskiej marki PLL LOT przy wprowadzaniu na rynek całkowicie nowej marki linii lotniczej OLT Express. Także sposób rozpowszechniania i umieszczania reklam OLT Express, w bezpośrednim sąsiedztwie z reklamą PLL LOT, jest obliczony na wywołanie takich skutków.

Polskie Linie Lotnicze LOT liczą, że po otrzymaniu listu ostrzegawczego linia lotnicza OLT Express zaprzestanie rozpowszechniania swojej kampanii reklamowej w obecnym kształcie. W przeciwnym razie PLL LOT S.A. podejmą dalsze kroki prawne mające na celu ochronę naruszonych przez OLT Express praw PLL LOT S.A".

Z kolei OLT Express uważa, że zarzuty o wtórność kampanii są całkowicie nieuzasadnione i nie zaprzestanie rozpowszechniania swoich spotów. Nie ma zatem żadnych szans na porozumienie pomiędzy przewoźnikami, dlatego spór zostanie rozstrzygnięty w sądzie. Czy to będzie walka o miliony?





Patrząc na zestawienie wybranych reklam możemy dostrzec pewne podobieństwa, jednak z drugiej strony, czym ma się reklamować przewoźnik lotniczy, jak nie samolotem? Trudno, żeby pokazał np. autokar albo wózek bagażowy...

Dla rozstrzygnięcia sporu kluczowe znaczenie może mieć styl reklam - jeśli osoba spoza branży może je pomylić, to sąd może, choćby częściowo przyznać rację PLL LOT. Jednak, jeśli w opinii ekspertów, reklamy się odczuwalnie różnią, to może się okazać, że LOT tylko zrobił znakomitą i dość tanią (bo tylko koszty prawne) reklamę liniom OLT Express!

    • Walka przewoźników 

      [2012-03-09 14:01 77.112.35.*]

      Czy może być lepsza reklama dla OLT Express niż awantura z LOTem... Marketingowcom OLT Exspressu proponuję jeszcze bardziej to nagłośnić, a ewentualny proces wzbogacić jeszcze kilkoma skandalami... Życzę im wysokich OLTów...
      Cień   odpowiedz »

    • Walka przewoźników 

      [2012-03-09 14:23 83.238.170.*]

      Zapewne nie czytam wszystkich gazet i nie widzę wszystkich billboardów ale reklamę LOTu w tej konwencji zauważyłem dopiero tydzień temu.   odpowiedz »

    • Walka przewoźników 

      [2012-03-09 21:53 77.253.207.*]

      a wogóle to kto jest właścicielem olt expresu???   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję