Katastrofa kolejowa
Data wysłania: 2012-03-04 20:40 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Zderzenie pociągów, które nastąpiło w sobotę wieczór, spowodowało śmierć co najmniej 16 osób oraz rany kilkudziesięciu innych (około 30 osób poważnie rannych).
Katastrofa oprócz wymiaru tragicznego, ma także inne skutki. Obecnie jest zamknięty szlak kolejowy Spyrów-Starzyny i do czasu pełnego przywrócenia sprawności torów w ruchu pociągów normalnie jadących tą trasą można się spodziewać sporych opóźnień. Na obecną chwilę pociągi z/do Krakowa i Przemyśla kierowane są przez Zawiercie i mają opóźnienia 60-120 min. Prezydent Bronisław Komorowski ogłosił także, że wkrótce ogłosi żałobę narodową.
Zderzenie nastąpiło o godz. 21.07 w okolicy wsi Chałupki, ok. 11 kilometrów od dyżurnego ruchu w Starzynach. Zderzyły się TLK "Brzechwa" z Przemyśla do Warszawy Wschodniej i InterRegio "Jan Matejko" relacji Warszawa Wsch. - Kraków Główny. Na przebieg katastrofy duży wpływ miał typ zastosowanych w obydwu pociągach lokomotyw - pociąg TLK miał dużo lżejszą lokomotywę niż InterRegio (83 tony do 120 ton) i to decydowało, iż większość strat poniósł skład TLK.
To już druga katastrofa kolejowa na tej samej linii - 1994 roku 25 lutego w pobliżu stacji Starzyny zderzyły się pośpieszny Giewont i ekspres Sawa. W tamtym zderzeniu pociągów zginęła jedna osoba, a osiem zostało rannych. Pociągi jechały wolniej, a poza tym Sawę ciągnął elektrowóz, który wraz z wagonami w powietrze wyrzuciła ciężka lokomotywa Giewonta. Wtedy zawinił człowiek - maszynista Giewonta we mgle nie zauważył sygnału stop.
|