Luksusowe pierwsze klasy na pokładach samolotów
Data wysłania: 2007-10-02 15:56 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: W samolotowych pierwszych klasach podawany jest doskonały szampan, znajdują się tam toalety zaprojektowane przez Bulgari i Ferragamo, serwowane są siedmiodaniowe posiłki, a także zapewniona jest specjalna obsługa naziemna, sprawiająca, aby przejście przez bramki ochrony i urzędu celnego, przebiegało jak najłatwiej.
Edward Plaisted, dyrektor zarządzający Skytrax, londyńskiej firmy, która zajmuje się sporządzaniem rankingów linii lotniczych i lotnisk przyznaje - Dzisiaj w pierwszej klasie nie chodzi o to, żeby było po prostu wygodniej, ma być wygodnie, luksusowo i ekstrawagancko.
Obecnie większość przewoźników w ogóle zrezygnowała z pierwszej klasy na pokładach swoich samolotów, na rzecz klasy biznes. Jednak 35 linii lotniczych zachowało luksusową pierwszą klasę, a nawet uczyniło ją jeszcze bardziej wyjątkową. Według Plaisteda, firmy, które zdecydowały się na zachowanie pierwszej klasy zamierzają osiągnąć taki poziom usług, aby zmusić pasażerów do wzdychania z zachwytu.
W pierwszej klasie w Singapore Airlines pasażerowie otrzymują wybór pomiędzy szampanem Dom Perignon, a Krug. Natomiast podczas gdy pasażerowie przebierają się w wyjątkowo dużych łazienkach w piżamy Givenchy, obsługa zamienia ich fotele na łóżka z prześcieradłami, poduchami oraz kołdrami.
W samolotach Emirates Airlines, każde siedzenie stanowi niewielki przedział z przesuwnymi drzwiami, co daje pasażerom maksimum prywatności.
Na pokładzie samolotu Cathay Pacific znajduje się patelnia i kuchenka, dzięki czemu posiłki przygotowywane są na życzenie pasażera i podawane są zawsze świeże.
Eksperci uważają, że linie lotnicze liczą na to, że takie ekstrawaganckie udogodnienia, zachęcą pasażerów do dopłat za przelot pierwszą klasą. Według Harrel Associates, nowojorskiej firmy, która monitoruje ceny biletów linii lotniczych, średni koszt biletu w jedną stronę w pierwszej klasie wynosi w Europie 6 922 USD, czyli o 16% drożej niż w roku ubiegłym, natomiast u azjatyckich przewoźników 7377 USD, czyli o 12% drożej niż w minionym roku. Amerykańskie linie lotnicze nie były brane pod uwagę, ponieważ większość z nich zdecydowała się na połączenie klas biznes oraz pierwszej w jedno.
Pomimo wysokich cen biletów, pierwsza klasa jest raczej narzędziem marketingowym, niż maszyną do robienia pieniędzy. Mike Boyd, prezes Boyd Group, firmy consultingowej dla linii lotniczych z Evergreen w stanie Colorado wyznał - Pierwsza klasa nigdy nie jest głównym źródłem dochodu dla linii lotniczych. Dziś klasa biznes jest w tak wysokim standardzie, że większość pasażerów jest w pełni usatysfakcjonowana, a większość miejsc w pierwszej klasie zajmują ludzie, którzy nie latają wcale tak często. Zaznacza - Większość pasażerów pierwszej klasy lata dla przyjemności, a nie w interesach.
Dla 35 przewoźników, którzy cały czas mają pierwszą klasę, płaskie łóżka, stosunek ilości pasażerów do załogi wynoszący trzy do jednego (w klasie biznes stosunek wynosi dziesięć, a nawet piętnaście pasażerów na jednego członka obsługi) oraz wystawne posiłki są już normalnością. Jednak kilka linii lotniczych stara się cały czas wyróżnić. W tym celu umila pasażerom także pobyt na lotnisku. Plaisted przyznaje - Wielu pasażerów narzeka na standard obsługi na lotniskach, z coraz dłuższymi kolejkami i coraz dłużej trwającymi procedurami bezpieczeństwa, przez które tracą cenny czas, dlatego niektóre linie lotnicze starają się uczynić pobyt w terminalu jak najprzyjemniejszym dla swoich pasażerów z pierwszej klasy.
Pasażerowie pierwszej klasy linii Qatar Airways, którzy lecą z lotniska Doha odprawiani są w osobnym, wartym 90 mln USD terminalu, który przypomina pięciogwiazdkowy hotel z marmurowymi posadzkami oraz fontannami. Pasażerowie rozpieszczani są już od momentu wejścia do terminala. Obsługa odbiera bagaże, a następnie prowadzi ich do poczekalni, gdzie można znaleźć kilka ekskluzywnych restauracji, centrum medyczne oraz salon spa z sauną i jacuzzi. Na pokładzie samolotu pasażerowie mają do dyspozycji poduszki, materace z naturalnych tkanin, koce z australijskiej wełny oraz zestawy toaletowe Bulgari. Dodatkowo przy każdym siedzeniu znajduje się 23 calowy stolik, przy którym wygodnie mogą jeść dwie osoby siedząc na przeciw siebie.
Dzięki takim udogodnieniom Qatar Airways znalazły się na pierwszym miejscu w dorocznym rankingu przewoźników pierwszej klasy. Ranking wykonał Skytrax, który opisał dziesięciu najlepszych przewoźników w tej kategorii. Badanie było przeprowadzane od sierpnia 2006 roku do czerwca 2007 roku. Wykorzystano w nim wiele różnych źródeł informacji, między innymi: wywiady z pasażerami, grupy badania rynku, kwestionariusze biur podróży i kwestionariusze podróży korporacyjnych, a także wywiady telefoniczne. Badania obejmowały ponad 20 kryteriów takich jak: jakość obsługi, odprawa, poczekalnia, czy udogodnienia na pokładzie samolotu.
Thai Airlines, przewoźnik który zajmuje piąte miejsce na liście Skytrax i Korean Air również starają się wyróżniać. Pasażerowie pierwszej klasy od momentu pojawienia się na lotnisku Suvarnabhumi w Bangkoku obsługiwani są z najwyższą starannością. Każdy podróżny ma osobistego pomocnika, który przeprowadza go przez lotniskowe formalności oraz prowadzi do poczekalni z wi-fi, sauną i salonem spa, który oferuje tajski masaż. Przylatujący do Bangkoku przeprowadzani są przyspieszonym trybem przez odprawę paszportową, celną oraz odbiór bagażu. Na pokładzie samolotu pasażerowie mają do dyspozycji zestawy toaletowe Bulgari, mogą też wybierać danie z pośród 22 z karty.
Australijskie linie lotnicze Quanta w swoich poczekalniach pierwszej klasy mają biblioteki, restauracje, centrum biznesowe oraz salon spa. Fotele w samolotach rozkładają się całkowicie i tworzą łóżka o długości 2 metrów i 15 centymetrów. Rozrywkę zapewniają ekrany telewizyjne z 400 kanałami do wyboru. Dla pasażerów przygotowywana jest także złożona z ośmiu dań ekstrawagancka uczta, a do posiłku serwowany jest szeroki wybór win. Produkty toaletowe Payot znajdują się w jedwabnych przybornikach. Męskie zostały zaprojektowane przez Akira Isogawa, a damskie Colette Dinnigan.
Czym różni się latanie pierwszą klasą? [2007-10-02 15:56 83.15.101.*] W samolotach - poza ciasnotą - jest ok, ale pasażerowie są poniewierani głównie na lotniskach, nawet gdy lecą klasa biznesową, stąd nacisk na jakość obsługi naziemnej jest bardzo wskazany. BTW: w latach 60-tych KLM na lotach atlantyckich miał menu do wyboru (wydrukowane), dostawało się sporą torbę (nie była top bynajmniej plastikowa reklamówka) z notesem, mapką lotu, folderami i rozkładem lotów. Śp. INTERFLUG na loty azjatyckie miał kapciuszki, poduszki i zestaw higieniczny dla każdego pasażera. To wszystko w klasie ekonomicznej. No cóż - co kiedyś było standardem staje się teraz luksusem... odpowiedz »
|