Co klienci biur podróży szukali w styczniu w internecie
Data wysłania: 2012-02-21 10:12 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Podróżujemy chętniej, stawiamy na jakość w sprawdzonych obiektach i potrafimy odpowiednio drożej zapłacić za wygodny i komfortowy urlop. Planujemy z większym wyprzedzeniem, by móc wybierać spośród najlepszych ofert. Po szybkim dokonaniu formalności spokojnie zaczynamy odliczać dni do wymarzonego odpoczynku. Doceniamy rezydentów oraz bardziej pilnujemy zgodności pięknych zdjęć z napotkaną rzeczywistością. Czym jeszcze zaskoczyliśmy jako turyści na początku Nowego Roku? Jak kształtują się wybory i jakie prognozy dla branży z nich wynikają? Czy po sukcesach w sprzedaży majowego weekendu i Wcześniej Taniej, to będzie wreszcie udany sezon? Po raz pierwszy w tym roku dwa największe portale turystyczne Wakacje.pl oraz EasyGo.pl dokonały kolejnej analizy zakupowych wyborów swoich klientów. Poniżej prezentujemy to, czego udało nam się z niej dowiedzieć.
Jak i z kim?
Branża turystyczna, jak wiele innych, stara się podążać za modą i trendami związanymi ze stylem życia. Coraz popularniejsze bycie szczęśliwym singlem, znajduje swoje odzwierciedlenie również w decyzjach o wypoczynku. Przyglądając się wyborom Polaków, w kwestii towarzystwa na wakacje, wyraźnie obserwujemy wzrost wyjazdów w pojedynkę. Początek roku ujawnia 6% zainteresowanie tego typu wycieczkami, co stanowi dwukrotnie więcej punktów procentowych, niż zanotowano w styczniu 2011 roku. Tradycyjnie największą grupę stanowili jednak klienci, którzy uznali, że we dwoje raźniej i to właśnie wyjazdy w parach były najpopularniejsze i uzyskały 53% udziału w sprzedaży. Przepełnione atrakcjami hotele oraz wysoka jakość usług sprawiają, że Polacy coraz chętniej podróżują rodzinnie. 8% wszystkich Klientów stanowią rodzice z dwójką dzieci, co daje 2% wzrost zainteresowania. Wyjazd w składzie rodzice i jedno dziecko to 14% styczniowej sprzedaży. Styczniowe zestawienie zamykają wyjazdy w niewielkich grupach, będące niezmiennym w odniesieniu do poprzedniego roku, 3% udziałem rynku. Wszystkie pozostałe konfiguracje wypoczynkowych wyborów, stanowiące 16% sprzedaży, zanotowały w 2012 roku nieznaczny spadek, nie tracąc jednak wiele swojej na popularności.
Za ile?
Kontynuując zwyżkową tendencję z końcówki poprzedniego roku, turyści po raz kolejny sięgnęli po droższe wyjazdy. Coraz bardziej wymagający klienci, oczekując wysokiego standardu oraz profesjonalnej obsługi, przeznaczyli na wypoczynek więcej środków. Średnia wartość urlopowych zakupów wzrosła o 447,69zł i wyniosła 6040,37zł. W efekcie największy odsetek dokonanych rezerwacji stanowią te, których kwoty przekraczają 5 tys. zł i jest to 6% wzrost w stosunku do stycznia 2011. Podobnie sytuacja kształtuje się w kolejnym przedziale cenowym. 17% udziału w sprzedaży to wycieczki warte od 4-5tys zł. Wynik ten ujawnia niewielką tendencję zwyżkową i świadczy o większym zainteresowaniu produktem wyższej jakości. Ostrożniejsi przy doborze oferty klienci rzadziej wybierali tańsze propozycje. Odpowiednio przy rezerwacjach od 2-3 tys. oraz od 3-4 tys. obserwujemy 2% spadki. Najwięcej na popularności straciły oferty najtańsze. Na wykupienie urlopu poniżej 2 tys. zł zdecydowało się 8% turystów. To o 3% mniej względem początku 2011 roku.
Na ile?
W coraz bardziej zabieganej codzienności na pierwszym miejscu 7 dniowe długości pobytów. Są najczęściej wybierane i rok do roku notują wzrost. Dłuższy, dwutygodniowy odpoczynek był rzadziej wybierany niż w styczniu 2011 roku i osiągnął 28% udziału w rynku. Niestandardowe długości pobytów, m.in. 5,9 i 12dni, którymi zachęcał poprzedni sezon, odnotowały niewielki wzrost i zamykają zestawienie z wynikiem 12% udziału w sprzedaży.
Kierunki POP turystyki
Początek i koniec rankingu to dwa powroty. Na najwyższym miejscu podium mamy 10% wzrost w sprzedaży wycieczek do kraju faraonów. Ponad jedna trzecia wyjeżdżających ponownie wybrała pełne atrakcji egipskie kompleksy Przeciwny kraniec zajmuje Tunezja. Po dłuższej nieobecności wraca do łask turystów, szukających sprawdzonych hoteli i ciepłych piasków. Podobnie jak w zeszłym roku 12% popularnością wśród klientów cieszyła się Hiszpania. Przyjemny, wiosenny klimat Wysp Kanaryjskich sprzyjał turystycznym wyborom. Spory styczniowy spadek zanotowała za to Turcja. Kraj chałwy i najlepszego all inclusive wybrało tym razem o 8% mniej turystów niż przed rokiem. Kolejny z zimowych miesięcy nie był udany również dla Grecji. 3% spadek zainteresowania uplasował ją na przedostatnim miejscu.
Egzotyka
W poszukiwaniu prawdziwej egzotyki Polacy wciąż najchętniej latają do kraju Masajów. Kenia, pomimo spadku w stosunku do zeszłego roku, pozostała najczęściej wybieranym kierunkiem w tej kategorii. Korzystne ceny i skuteczne promocje sprawiły, że w zestawieniu pojawiły się również dwie nowości. 15% Polaków wybrało zjawiskowe plaże Margarity, plasując Wenezuelę na drugim miejscu dokonywanych wyborów. Niewiele mniej doceniło orientalną i pełną kolorów Tajlandię. 7% klientów zdecydowało się na podróż śladami Majów i Azteków, co zapewniło Meksykowi porównywalny do zeszłego roku wynik. Przy wyborze egzotycznych destynacji nieco straciła ulubiona wyspa Morza Karaibskiego. Dominikanę wybrało 6% mniej turystów niż w styczniu 2011 roku. Top 5 zamykają Indie, które zanotowały największy spadek zainteresowania i uzyskały tylko 7% udziału w sprzedaży. Pozostałe kierunki stanowiły 25% wyborów wśród zdecydowanych na egzotyczny wypoczynek, co ukazuje delikatny wzrost i świadczy o coraz większej potrzebie poznawania nowych, dalekich zakątków świata.
Hotele
Wśród hotelowych wyborów początku roku zapanowało odświeżenie. Powracająca do zestawienia Tunezja obroniła się 3* i 4* sprawdzonymi, sieciowymi obiektami z dużą ilości opinii. W Turcji mogliśmy zaobserwować zainteresowanie pobytem głównie w 4* niewielkich obiektach, w malowniczych okolicach Alanyi. W Grecji turyści wypoczywali głównie na wyspach. Największą popularnością cieszyły się dobrze oceniane obiekty na Krecie i Rodos, w ekonomicznej strefie od 3* do 4*. W najpopularniejszych destynacjach ponownie najwięcej zainteresowania zyskały zeszłoroczne wybory. Egipt skusił pełnymi basenów, zjeżdżalni i restauracji 4* i 5* kompleksami z masą atrakcji i udogodnień. W Hiszpanii królowały zadbane, otoczone zielenią, duże obiekty 3* i 4*. Wysoko ocenione, głównie na Teneryfie i Fuertaventurze.
Biura podróży
Szeroka oferta oraz doskonała kampania wizerunkowa zapewniła, liderowi zeszłorocznego zestawienia, ponownie najlepszy wynik. Pomimo kilkuprocentowego spadku, Itace zaufało 16% wszystkich wyjeżdżających klientów. Ciaśniej zrobiło się na kolejnym miejscu zestawienia, gdzie do dobrego 10% wyniku Neckermanna oraz Sun&Funa dołączył Wezyr ze swoją sukcesywnie powiększaną i dopracowywaną ofertą. Kolejne miejsca to Exim Tours oraz Alfa Star z roszadą miejsc i niewielkimi wahaniami w wynikach. Nowością w zestawieniu jest dobre 5 miejsce TUI. Ciekawy pomysł na "świeżą" ofertę i ukierunkowanie na nowy segment rynku, w postaci młodszych klientów, z pewnością wpłynie na wzrost wyników jednego z największych graczy na scenie turystycznej.
Rezydenci
Profesjonalizmem oraz zaangażowaniem, po raz kolejny serca polskich turystów zdobyli rezydenci biura BeeFree Holidays. 10 punktowa ocena zapewniła im miejsce na szczycie styczniowego zestawienia. Do liderów dołączyli także opiekunowie z Oasis Tours oraz Volare Travel. Niewielkie różnice wyznaczyły dwa kolejne miejsca rankingu. Znaleźli się na nich kompetentni pracownicy biura Alfa Star, Ecco Travel , Sun&Fun oraz Sky Clubu. Ci ostatni znacznie poprawili swoją pozycję w stosunku do zeszłego roku. TOP 5 kończą docenieni rezydenci GTI Travel oraz zawsze gotowa do pomocy ekipa Summerelse.
Zgodność oferty katalogowej z realiami
Zadowoleni klienci najwyżej ocenili w styczniu aż cztery różne katalogi. Najlepsze okazały się dokładnie wybrane i opisane hotele Sky Club, wyselekcjonowany turecki katalog GTI Travel, a także egzotyczne propozycje Ecco Travel oraz zimowe obiekty od biura Volare Travel. Kolejne miejsca prezentują zaledwie jednoprocentową różnicę w wynikach i plasują Alfę Star na 2 miejscu, Summerelse na 3 a Sun&Fun na 4 miejscu zestawienia. Listę zamyka Wezyr, którego zgodność z faktycznym stanem została oceniona na dobrych 8 punktów.
Dojazd
Niezmiennie od kilku sezonów prym wiedzie transport lotniczy. Z wynikiem 85% samolot stanowi najchętniej wybierany środek transportu. Częściej niż przed rokiem turyści postawili także na przejazdy autokarem. Zanotowały one niewielki wzrost i osiągnęły 2,5% udziału w sprzedaży. Stawiając na komfort i oszczędność czasu Polacy rzadziej decydowali się na poruszanie własnymi samochodami. Ta forma dojazdu zanotowała więc niewielki spadek zainteresowania w stosunku do stycznia 2011 roku.
Wyżywienie
Jako konsekwencja droższych zakupów wakacyjnych, 5% wzrost zanotowały pakiety All Inclusive, stając się najpopularniejszą formą wyżywienia. Brak szerszego wyboru oraz dodatkowych udogodnień przy opcji dwóch posiłków (HB) oraz mniejsze zainteresowanie imprezami z preferowanym wyżywieniem we własnym zakresie (OV), wpłynęły na kilkuprocentowe spadki obu grup. Niezmiennym zainteresowaniem aktywnych turystów cieszy się opcja, zawierająca same śniadania. Pozostałe formy, powiązane ze specjalnymi programami imprez, odnotowały niewielki wzrost i ukształtowały wynik na poziomie 10% udziału w sprzedaży.
Last minute
Sroga, polska zima i spokojny początek roku w turystycznych destynacjach zachęciły Polaków do spontanicznych decyzji o kilkudniowym odpoczynku. Zainteresowanie promocyjnymi ofertami nieznacznie wzrosło w stosunku do stycznia 2011 roku . W efekcie z atrakcyjnych wyjazdów w ostatniej chwili postanowiło skorzystać 26% klientów odwiedzających portale.
Wcześniej taniej
Dzięki dużym zniżkom, gwarancjom cenowym oraz gratisowym wycieczkom turyści po raz kolejny już na początku roku zdecydowali o wakacyjnym urlopie. Tegoroczny sukces w przedsprzedaży zapewnił ofertom Wcześniej Taniej 58% udział w styczniowej sprzedaży.
Okiem Managera
Podtrzymując ostrożne nastroje w branży, również Iwona Sokołowska - Dyrektor Pionu Sprzedaży i Członek zarządu Enovatis.S.A., ze spokojem przyjmuje dobry początek roku. "Bardzo cieszymy się ze wzrostów i powrotu Egiptu na szczyty sprzedażowe, ale wciąż czekamy na dalszy rozwój sytuacji. Rynek zmienia się razem z planami turystów i chwilowy boom nie gwarantuje długoterminowego sukcesu. Ci wszyscy, którzy ze względu na inne wydatki odłożyli decyzję o zimowym wypoczynku, teraz jak najszybciej postanowili zaplanować sobie lato. Mniejsze zainteresowanie ciepłymi plażami oraz nartami przełożyło się na majówkowe szaleństwo zakupowe. I te decyzje bardzo nas cieszą. Z drugiej strony chcielibyśmy, aby do zakupu ofert Wcześniej Taniej, włączyło się jeszcze więcej rodzin z dziećmi. Duże i komfortowe pokoje rodzinne, oprócz większego wyboru wśród hoteli i gratisów,są najbardziej atrakcyjną propozycją tego typu wyjazdów. Wysoki sezon i oferty Last Minute nie będą już z pewnością tak bogate. Szybkie decyzje będą wiązały się z błyskawicznymi wyborami, ostatnimi miejscami w samolotach i najczęściej niewielkimi pokojami. A co za tym idzie, zmniejszy się komfort wypoczynku dla dużej rodziny, a wzrośnie niepokój związany z pośpiechem w realizacji planów. Żeby tego uniknąć zachęcamy do skorzystania z końcówki przedsprzedaży i dokonania przemyślanych i najlepszych wyborów. Takich, które zagwarantują zasłużony odpoczynek na możliwie najwyższym poziomie. Zyskując tych wszystkich, którzy chętnie przeznaczą zaoszczędzone zimą pieniądze na letnie wakacje oraz rodziny, które postawią na spokojny i wygodny urlop z dziećmi, zapewnimy sobie sukces. Kolejne wzrosty wymagają jednak dużo pracy i zaangażowania. Dzięki naszym profesjonalnym doradcom i coraz ciekawszym kampaniom wizerunkowym naszych partnerów, możemy optymistycznie patrzeć w przyszłość. Wykorzystajmy nieśmiały uśmiech początku roku i zamieńmy go na perlisty śmiech radości, którym będziemy świętować udany sezon! Do dzieła!"
Styczeń 2012 w turystyce [2012-02-21 10:12 83.20.43.*] Piąte miejsce TUI..daleko za Neckermannem. A tak się chwalą, że są lepsi od Neckermanna..hahaha. odpowiedz »
|