Znów na torach
Data wysłania: 2012-01-27 11:17 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Nowy raport, zatytułowany Back on Track ("Znów na torach"), opracowany na zlecenie firmy Amadeus, wzywa międzynarodową branżę kolejową do przyjęcia wspólnego stanowiska wobec systemów informatycznych, które pozwoli podołać licznym wyzwaniom związanym z rosnącą liczbą pasażerów, narastającymi ograniczeniami finansowymi i wzrostem oczekiwań klientów.
Celem raportu, opracowanego na zamówienie firmy Amadeus przez profesora Jamesa Woudhuysena, specjalistę w dziedzinie prognozowania rozwoju, jest ukazanie roli outsourcingu w modernizacji branży kolejowej w celu osiągnięcia założeń wyznaczonych przez dokument Komisji Europejskiej "Roadmap to a single European transport network" ("W stronę jednolitej europejskiej sieci transportowej").
Raport Back on Track wskazuje, że branża kolejowa, której funkcjonowanie od dawna utrudniają przestarzałe systemy informatyczne, powinna rozważyć sięgnięcie po rozwiązania informatyczne nowej generacji, podobne do używanych przez linie lotnicze, które pozwolą zwiększyć produktywność, obniżyć koszty i podnieść jakość obsługi klientów. Koncepcja wspólnej platformy eksploatowanej na zasadach outsourcingu, użytkowanej przez konkurujących ze sobą przewoźników do zarządzania obsługą klientów, umożliwi firmom kolejowym korzystanie z najnowszych technologii, pozostawiając swobodę w zakresie innowacyjności i różnicowania oferty. Takie podejście umożliwi transformację sposobu funkcjonowania kolei, pozwalając na personalizację podróży, sprzedaż usług dodatkowych i wprowadzenie nowych, elastycznych opcji sprzedaży biletów.
Według raportu przyjęcie przez branżę kolejową wspólnej platformy pozwoli kolejom zarówno skutecznie konkurować, jak i współpracować z liniami lotniczymi, dzięki wprowadzeniu po raz pierwszy w historii jednego biletu na podróż wieloma środkami komunikacji. Oprócz tego, współdzielenie systemów informatycznych otworzy przed przewoźnikami kolejowymi perspektywę współpracy biznesowej z partnerami mającymi podobne cele w ramach sojuszów lub współpracy sieciowej.
Autor raportu, James Woudhuysen, mówi: "Użytkowanie zintegrowanych systemów informatycznych, wspólnie opracowanych i stosowanych, leży w interesie całej branży kolejowej. Spójne, rzetelne, pochodzące z jednego źródła dane, które są szybko przesyłane i przetwarzane oraz czytelnie wyświetlane, ułatwią pasażerom podróżowanie. Takie podejście sprawdziło się już w wielu branżach, pozwalając firmom korzystać z najnowszych rozwiązań informatycznych bez konieczności wydawania milionów euro na tworzenie własnych, nietypowych rozwiązań."
Raport wskazuje wyraźnie na fakt, że outsourcing systemów informatycznych i korzystanie ze wspólnej platformy pozwolą przewoźnikom kolejowym skoncentrować się na podnoszeniu jakości obsługi klientów - zarówno w czasie jazdy, jak i na stacjach, a także w pełni wykorzystać możliwości rozwoju międzynarodowych połączeń kolejowych.
Thomas Drexler, dyrektor Amadeus Rail, komentuje: "Jeśli chodzi o rozwój transportu pasażerskiego, najbliższa dekada ma szansę stać się dekadą kolei. Jednak, jak wynika z naszych rozmów z przewoźnikami kolejowymi, zagrożeniem dla postępu w tej branży są przestarzałe technologie. Mamy nadzieję, że spostrzeżenia profesora Jamesa Woudhuysena zawarte w tym raporcie skłonią specjalistów branżowych do przemyśleń i zainspirują dyskusję o tym, jak najlepiej wykorzystać możliwości, otwierające się przed branżą kolejową w ciągu najbliższych lat."
Raport firmy Amadeus [2012-01-27 11:17 83.238.170.*] Problemem kolei są też, wywodzące się jeszcze z XIX wieku, struktury zarządzania (w większości Europy państwowo-rządowe) i zatrudnienia, ze związkami zawodowymi walczącymi o utrzymanie przywilejów na czele. Czy w jakiejś innej branży są aż takie zniżki dla 'swoich', obowiązujące poza macierzystym w wielu innych krajach? odpowiedz »
|