TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Transport

Kontrole autokarów są konieczne!

Data wysłania: 2007-08-07 12:54 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
W naszym kraju pozostaje kilka tysięcy nie zarejestrowanych busów i autokarów wymykających się spod jakiejkolwiek kontroli. W dodatku kierowcami tychże pojazdów są młodzi i niedoświadczeni kierowcy, inni bowiem wyjechali w poszukiwaniu większych pensji za granicą. Wielu spośród właścicieli firm przewozowych w Polsce oszczędza na przeglądach technicznych, szczególnie ci mali przedsiębiorcy nie mają odpowiednich środków, aby kontrolować sprawność swoich maszyn. Są nastawieni na ciągły zarobek, w związku z czym jeżdżą po całej Polsce i Europie.

Jak potwierdzają specjaliści z Inspektoratu Transportu Drogowego unikanie kontroli to już plaga. Jedynie od stycznia do czerwca 2007 inspektorzy zanotowali 88 tysięcy różnego rodzaju pojazdów, wśród których aż 5 tysięcy miało jakieś usterki. W tej liczbie znajdowało się 701 autokarów, które były w takim stanie, że ich właścicielom zostały odebrane dowody rejestracyjne.

Przerażający jest fakt, że skontrolowanych zostało mniej niż 1% pojazdów poruszających się po naszych drogach. Niestety nie ma możliwości, aby jakoś zwiększyć tę liczbę, czego powodem jest niewiedza policjantów oraz za mała ilość inspektorów transportu (jest ich jedynie 314 na cały kraj). Jak przyznaje Alyin Gajadhur, rzecznik ITD, powinno ich być przynajmniej dwukrotnie więcej, ale nie ma na to funduszy. Ministerstwo Finansów debatuje już nad tą sprawą od kilku miesięcy, do dziś nie ma żadnych jasnych postanowień.

Wydaje się, że nikomu nie trzeba uświadamiać powagi sytuacji. Inspektorzy coraz częściej wykrywają różnego rodzaju usterki w pojazdach. Dwa tygodnie temu, na krajowej ósemce w miejscowości Adamowie, udało im się uchronić dwa pełne ludzi autokary przed niechybną katastrofą, miały bowiem niesprawne układy kierownicze. Innym wstrząsającym przykładem jest niedawna kontrola w Kielcach, kiedy to bus przewoził ponad 30 osób, w momencie kiedy miejsc było nim dla 19 pasażerów. Alyvin Gajadur relacjonuje, że w momencie, gdy kontroler otworzył drzwi, jedna z osób po prostu wypadła. Dodaje jednocześnie, że szara strefa w przewozach pasażerów jest prawdziwą plagą. Z jego zdaniem zgadza się pracownik jednej z dużych firm przewozowych spod Lublina, mówi, że jego miejsce pracy posiada kilkanaście autokarów i busów, nie ma takiej możliwości, aby pozwolił sobie na słabej jakości sprzęt. Jednak gdy mowa jest o małej firmie, która posługuje się tylko paroma maszynami z oszczędności, próbują one same naprawiać ewentualne usterki. Nikt nie boi się kontroli, jest ich bowiem niewiele.

Skala zjawiska jest ogromna. Jak szacuje Jan Powichrowski, dyrektor Stowarzyszenia Przewoźników Podlaskich, wyjeżdżając co dzień na drogi maszyn jest kilka tysięcy, nikt nie jest w stanie tego jasno określić. Wiele spośród nich jest potencjalnie niesprawnych.

Ostatni wydarzenie (wypadek pielgrzymów we Francji) pokazują jak potrzebna są wnikliwe kontrole nie tylko pojazdów, ale także ich kierowców. Za sterami maszyny siadają coraz bardziej młodsi i co za tym idzie niedoświadczeni kierowcy (kierowca autokaru we Francji miał 22 lata, jego prawo jazdy miały zatem jeden rok). Właściciel udostępniającego pielgrzymom pojazdu (firma Caban), zatrudnił mężczyznę z powodu braku rąk do pracy. Jak mówi Józefą Miazga, szefowa Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników i Spedytorów w Szczecinie, przedsiębiorcy chwytają się brzytwy. Firmy bija się o kierowców, nieraz podkupując ich sobie nawzajem, we wschodnich województwach od jakiegoś czasu zatrudnia się Ukraińców i Białorusinów. Te informacje potwierdza Jan Powichrowski. Dodaje, że w chwili obecnej za kierownicę siadają nawet sami właściciele firm, ale nie kwestionują podjętej przez ministra transportu Jerzego Polaczka decyzji o zaostrzeniu przepisów zdobywania autobusowego prawa jazdy. Owszem, ograniczy to jeszcze bardziej liczbę kierowców, jednakże pomysł jest dobry. Dokument ten ma być wydawany jedynie na 5 lat, test jazdy będzie trzeba zdać również w warunkach ekstremalnych, no i należy mieć ukończone 24 lata. Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, nie ma wątpliwości, kierowca chcący wozić kilkadziesiąt osób powinien mieć odpowiednie doświadczenie, dlatego tez przez jakiś czas po otrzymaniu prawa jazdy powinien jeździć ze starszymi kolegami.

    • Kontrole autokarów są niezbędne 

      [2007-08-07 12:54 83.24.6.*]

      Owszem boją sie kontroli. A artykuła w tonie - panika.
      88 tys kontroli - 5 tys usterek tj 5-6 5 (np brak apteczki, tabliczki dzieci itp również). A 701 w tym niesprawnych to poniżej 1% - granica błedu?
      Oczywiście, że każdy autokar niesprawny to zagrożenie dla ludzi.
      A jak inspektorzy na trasie stwierdzili niesprawny układ kierowniczy - machając jak zwykle kierownicą ???
      Kiedyś juz policjant położył się na parkingu i kazał kierowcy przed nim hamować - naprawdę! No jakby nie zahamował to znaczy się hamulce niesprawne :)   odpowiedz »

    • Kontrole autokarów są niezbędne 

      [2007-08-07 15:23 83.22.98.*]

      znowu coś nabździł jakiś idiota nie mający pojęcia o temacie /maszyny to mogą być do szycia albo lodów/ brak pracy pcha różnych przypadkowych ludzi do transportu fakt jest taki ze najlepsi wyjechali nowych nie będzie
      to już jest zapaść a tworzenie nowych pasożytów do kontroli to nonsens niech ich przeszkolą na kierowców kogo takie debile sprawdzą niemieckiego czy innego zagranicznego przewoźnika , a bardzo szybko Polacy stracą całkowicie kolejną branżę i wtedy sie zacznie kolejne larum ale niestety nasz naród jest głupi i nie umie z niczego wyciągać wniosków.Już są wykupywane nieczystymi kombinacjami PKS y a kto się będzie liczył z prywatnymi dopiero jak sie szwab przejedzie finansowo po polskiej dupie będzie jasność.   odpowiedz »

      • Kontrole autokarów są niezbędne 

        [2007-08-09 16:27 83.14.206.*]

        Rozśmieszyła mnie wypowiedź "kierowcy spod Lublina", że niby to takie dobre pojazdy posiadają. Są tylko 3 może 4 firmy - agat, altur, mak-agrosil, polonia i rumat, może jeszcze jakąś pominąłem, które posiadają autokary których nie muszą sie wstydzić. Reszta to złlom- spojrzmy np. na taką firmę impex-trans - szrociarnia z łysym cwaniakiem podkopującym ceny innym przewoźnikom... W dodatku w przedstawionym artykule jest masę błłędów jak gdyby pisało go dziecko.   odpowiedz »

    • Kontrole autokarów są niezbędne 

      [2007-08-07 15:30 83.5.1.*]

      Szanowni Państwo,te wypowiedzi i informacje są ksiezycowe,tak naprawdę
      to kontrole są dla wykonania planu mandatowego.
      Nieprawda jest ,że mały przewożnik żle prowadzi i oszczędza,jezeli tak to
      musi z uwagi na przepisy i wymagania urzędowe.
      Inaczej jest w przewozach rzeczy,inaczej w regularnych osób a jeszcze
      innymi zasadami rzadzą sie przewozy turystyczne.
      Niestety dla władzy i ustawodastwa jest to jeden worek.
      Zadanie jest proste ustanowić dobre jasne przepisy,a nie kursy,
      wyegzekwowac od wydziałów komunikacji odpowiednie zapisy
      i zniknie szara strefa,wiele nieprawidłowośći,a wypadki i tak będą.
      pozdrawiam i życzę powodzenia Panu ministrowi choć jest to niemożliwe bo lobby jest tu decydentem i interes państwa,ludzie sa pionkami
      pozdrawiam AS   odpowiedz »

      • IDIOTYCZNE PRZEPISY 

        [2007-08-09 08:39 83.21.8.*]

        PODPISUJĘ SIĘ POD TYM NA 1000%.
        Trzeba dodać, że aby połapać się w przepisach należało by wysłać kierowców na 5 letnie studia   odpowiedz »

    • Gdzie są przedstawiciele przewoźników 

      [2007-08-09 08:55 83.21.8.*]

      Dlaczego niby reprezentanci branży transportowej nie mówią prawdy, lecz tylko przytakują przemądrzałym urzędnikom i panikującym dziennikarzom. Czemu nikt nie mówi, że źle sterowana i nadmiernie sfiskalizowana branża z segmentu transportu osobowego ledwo zipie.
      Zamiast dowalać następne koszty należałoby jej pomóc. Ale lepiej wydać następne dziesiątki milionów na armię następnych urzędników-pasożytów i ich luksusowe samochody i biura. Nikt głośno nie mówi, że w Polsce mało jest nowych autokarów, bo przewoźników na nie nie stać. Jest tak dużo do zrobienia: zminimalizować podatki, obniżyć koszty szkolenia nowych kierowców ( czemu nikt nie mówi, że według urzędniczego planu zdobycie prawa jazdy na autobus to będzie wydatek ok 10.000 pln), spowodować, aby autokary, częci do nich i naprawy były tańsze itp, itd. lechu   odpowiedz »

    • Dziennikarze i urzędnicy opamiętajcie się! 

      [2007-08-10 07:52 83.21.83.*]

      Przez Wasze brednie i urojenia o złej pracy Polaków, wasze dzieci, bracia i siostry stracą na rzecz Fordów czy Brunerów pracę. Zobaczycie PANSTWO MALKONTENCI, za parę lat, gdy już znikną polskie firmy transportowe, będziecie jeździli tymi samymi autokarami prowadzonymi przez tych samych kierowców i statystycznie z taką samą ilością wypadków, tyle tylko, że 100% drożej, a zyski powędrują do Londynu czy Berlina.
      Oto prawdziwe przyczyny tej medialnej zadymy:
      1. Prawie wszystkie segmenty rynku turystycznego w Polsce zdominowały już zagraniczne koncerny turystyczne, a transport jeszcze jest trochę polski. Już dawno ktoś powiedział "………chcesz zdobyć nowy rynek - zacznij od likwidacji rodzimej konkurencji……"
      2. Czy wiecie, że w każdej minucie po drogach europy jeździ ponad sto tysięcy autokarów! To normalne, że części z nich prędzej czy później muszą przydarzyć się wypadki. Czy wiecie, że na polskich drogach, w wypadkach samochodów osobowych, co dziennie, ginie ok. 15 os ! Czy wiecie, że w tym roku więcej osób zginęło w wypadkach samolotowych.
      3. Ludzie czy nie widzicie, że PiSowcy robią sobie na tej tragedii reklamę i dymną zasłonę.
      4. Ludzie, czy nie widzicie, że znowu urzędnicy-nieroby grają na powiększenie obszarów wszechwładzy, zwiększenia etatów i podniesienia wynagrodzeń.
      5. Dlaczego nigdzie w mediach nie ma wypowiedzi przedsiębiorców transportowych?
      A dlatego, że tej klice polityków-urzędników i dziennikarzy nie w smak są racjonalne wypowiedzi, że winne są paranoiczne przepisy, źle sterowana polityka transportowa kraju, zbyt wielkie obciążenia fiskalne, doprowadzenie do ucieczki doświadczonych kierowców za granicę itd.
      Lechu   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję