Będzie poważna modernizacja linii kolejowych PKP PLK
Data wysłania: 2007-06-28 16:24 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: PKP Polskie Linie Kolejowe podpisało największe w tym roku, warte w sumie znacznie ponad 100 mln euro, kontrakty na modernizację linii kolejowych. Kolejarze zapowiadają, że to pierwsza część inwestycji.
W ramach największego, wartego ponad 86 mln euro netto (326 mln zł) kontraktu, zmodernizowana zostanie linia kolejowa z Bielska Białej do białoruskiej granicy. Dzięki tej inwestycji już za dwa lata pociągi pasażerskie będą mogły jeździć na tym odcinku z prędkością 160 km/godz., a pociągi towarowe - 120 km/godz. Dodatkowo koleje podpisały również dwa kontrakty warte w sumie prawie 100 mln zł., obejmujące likwidację tzw. wąskich gardeł m.in. na trasie Katowice - Żywiec, czyli miejsc, w których pociągi muszą zwalniać nawet do 40 km/godz. PKP PLK podpisała także współfinansowany z unijnego programu SPO Transport, warty ponad 37 mln zł., kontrakt na zaprojektowanie i wykonanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym w Koluszkach na trasie Warszawa - Łódź. Modernizacja linii kolejowej łączącej dwa największe polskie miasta, rozpoczęła się już w zeszłym roku. Realizacja pierwszego etapu inwestycji ze Skierniewic do Łodzi ma kosztować ponad 900 mln zł, modernizacja całego odcinka wyniesie około 2 mld zł i do 2012 r. umożliwi skrócenie przejazdu pociągiem pomiędzy Warszawą a Łodzią do 65 minut. W najbliższych dniach PKP PLK podpisze kolejne kontrakty, dzięki którym zmodernizujące infrastrukturę kolejową. Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK informuje, że warte kilkaset milionów złotych umowy będą obejmowały modernizację na odcinkach Warszawa - Legionowo oraz linię łączącą stolicę z lotniskiem Okęcie.
Ale nie będzie taboru! [2007-06-28 16:24 193.164.157.*] Komisja Europejska nie zamierza bezwarunkowo zaakceptować płynących z Polski projektów na dofinansowanie inwestycji w zakup taboru dla regionalnego transportu napisała Gazeta Prawna. Planowane przez samorządy województw inwestycje przekraczające 20 mld zł (po dołożeniu własnego wkładu) w modernizację taboru kolejowego, zakup nowych autobusów i tramwajów stanęły pod znakiem zapytania. Samorządy wystąpiły o przyznanie z puli regionalnych programów operacyjnych 643 mln euro za zakup nowych pociągów i niemal 400 mln euro na modernizację infrastruktury transportowej. Prawie 2 mld euro regionalne władze chciałyby przeznaczyć na rozwiązania w komunikacji miejskiej - głównie nowe autobusy i tramwaje. Bogusław Liberadzki, eurodeputowany, specjalista w dziedzinie transportu, uspokaja, że KE zawsze była przeciwna wspieraniu zakupu taboru, ale zawsze też się na to zgadzała. - Transport to usługa o charakterze użyteczności publicznej służąca rozwojowi regionu. Samorząd może się obawiać odrzucenia projektu tylko jeśli będzie on źle uzasadniony - uważa Bogusław Liberadzki. Jednak przepisy o regionalnej pomocy inwestycyjnej wykluczają zakup środków transportu. Z drugiej strony taki wydatek jest oceniany w kategoriach pomocy publicznej, którą, w ramach dbania o wolną konkurencję na wspólnotowym rynku, UE stara się ściśle kontrolować i maksymalnie ograniczać. Wszystko wskazuje na to, że samorządowcy przeoczyli te ograniczenia. Od dawna planują jak pozyskać własny wkład do projektów. Nie spodziewali się żeby problem z akceptacją dofinansowania dotyczył akurat projektów transportowych. Piotr Żuber, dyrektor departamentu koordynacji polityki strukturalnej w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, przyznaje, problem jest poważny. MRR szuka sposobu jak przekonać Brukselę do zaakceptowania projektów. Spróbuje przekonać KE, że inwestycje w nowy tabor mają sens na przykład ze względu na ochronę środowiska. - W projekcie rozporządzenie, które wyślemy do KE zaproponujmy, by zakupy taboru były możliwe pod warunkiem, że zostaną powiązana z inwestycjami w infrastrukturę. Czyli zakup będzie musiał być uzasadniony budową nowej nitki torów, czy torowiska tramwajowego. Można się jednak spodziewać, że KE będzie chciała aby na infrastrukturę zostało przeznaczone więcej niż połowa środków - mówi Piotr Żuber. Problem w tym, że na modernizację infrastruktury regiony chciały wydać tylko połowę tego co na tabor - głownie dlatego, że w dyspozycji mają najwyżej lokalne linie kolejowe. Zwyczajnie może więc zabraknąć projektów łączących wydatki na nawierzchnię i na pojazdy. - Kolej metropolitalną chce budować Toruń, Śląsk, o nowej linii na Okęcie myśli SKM Warszawa, mówi się też o sporych inwestycjach SKM Trójmiasto. W Lublinie zakupy taboru maja być powiązane z tworzeniem dojazdu na nowe lotnisko, a Poznań modernizuje linie spalinowe dla szynobusów - wylicza Jakub Majewski z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei. - Jeśli UE odrzuci projekty straci nie tylko transport. Trzeba będzie przeprogramować całe programy regionalne, a to opóźni ich realizację - podkreśla Adrian Furgalski, ekspert TOR. odpowiedz »
Będą nowe tory - PKP przeprowadzi modernizację wybranych [2007-12-08 18:15 83.8.78.*] a w warminsko mazurskim i w innych to kur.. nic nie zmodernizują tylko wokól siebie łodz w-wa szlak na lotnisko az zal bierze. a inne szlaki które nie byly modernizowane od wojny albo i lepiej ? kiedy sie tym zajmą odpowiedz »
co linia bielsko- biała- żywiec [2008-02-26 13:39 83.12.221.*] Kiedy rozpoczniecie tą modernizacje. Jeżdżę na tej linii codziennie od przeszło 6 lat a niektórzy już 30. Mamy już dość jazdy z prędkościa 20km/h a nawt na niektórych odcinkach nawet i 15km/h. mamy XXI wiek. Na odcinku na którym jeżdżę powinienem dojechać w 20-25 minut, a jadę 45 a nawet 50 minut. Nie dziwcie się, że ubywa wam klientów. Zróbcie coś bo pociągi na tej linii, które pękają nieraz w szfach mogą zacząć świecić pustkami, a wtedy będzie za późno. odpowiedz »
Będą nowe tory - PKP przeprowadzi modernizację wybranych [2009-04-16 22:41 82.160.230.*] które to będą te wybrane i jak długo to będzie trwało odpowiedz »
|