Enovatis podsumowuje wrzesień
Data wysłania: 2011-10-11 13:07 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Za nami wrzesień, czwarty i ostatni miesiąc ścisłego sezonu turystycznego. Wraz z końcem wakacji rodziny z dziećmi powróciły do domów i szkolnych obowiązków. W świat ruszyli turyści spragnieni słońca, przyjemnych temperatur i nieco większego niż w trzech poprzednich miesiącach spokoju. Co prawda wskaźniki statystyczne nie przedstawiają wielkiej rewolucji, ale widoczna jest wyraźna zmiana trendów.
Aż 70 proc. wszystkich dokonanych we wrześniu rezerwacji dotyczyła wyjazdów w parach. Oznacza to wzrost o 1 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca, ale, co ciekawe, równoległy spadek o 3 proc. w stosunku do września 2010 roku.
Rodzinne składy osobowe utrzymały pozycje sprzed roku. Rezerwacje w modelu 2+1 (rodzice z jednym dzieckiem) dokonało 8 proc. klientów. Dla porównania, przypomnijmy, że w lipcu ta sama grupa osiągnęła 13 proc. wynik, a sierpniu już tylko 9 proc. Dużo niższe, bo zaledwie 3 proc. wartości odnotowujemy w parytecie wyjazdów 2+2 (rodzice i dwoje dzieci). W lipcu tego roku takie rezerwacje złożyło 5 proc. internetowych klientów, zaś w sierpniu tak samo jak we wrześniu zaledwie 3 proc. kupujących.
Zarówno single, jak i małe grupy podróżnicze (do 5 os. w jednej rezerwacji) utrzymały swoje pozycje sprzed roku. Single wykazali 5 proc. zainteresowanie podróżami wrześniowymi, zaś wspomniane małe składy grupowe odnotowały zaledwie 1 proc. wynik.
Znacznie, bo aż o 10 proc. (dokładnie 498 zł) wzrosły nasze wydatki na wrześniowe wakacje. Przed rokiem średnia wartość dokonywanej w portalach internetowych rezerwacji wynosiła 4306 zł. W minionym miesiącu było to już 4804 zł. Średnia wartość rezerwacji we wrześniu jest o 176 zł niższa niż w sierpniu tego roku.
Aż o 7 pkt. proc. wzrosły w minionym miesiącu wybory najdroższych propozycji, z ceną powyżej 5 tys. zł za jedną rezerwację. Takie oferty kupiło, bowiem 33 proc. klientów, podczas gdy we wrześniu 2010 roku tylko 26 proc. klientów. Wzrosty zanotowano także w parytecie ofert w granicach 4-5 tys. zł za jedną rezerwację (wrzesień 2011 - 21 proc.; wrzesień 2010 - 19 proc.) oraz 3-4 tys. zł (wrzesień 2011 -26 proc.; wrzesień 2010 - 25 proc.).
Drastyczny, bo aż 10 proc. spadek odnotowano we wrześniu w pakiecie ekonomicznym z ofertami za 2-3 tys. zł (wrzesień 2011 -12 proc.; wrzesień 2010 - 22 proc.). Oferty najtańsze za kwoty niższe niż 2 tys. zł utrzymały tą samą, 8 proc. pozycję jak przed rokiem.
Jak zawsze najchętniej wyjeżdżaliśmy na 7-dni. Tu nie ma już praktycznie żadnych niespodzianek. We wrześniu na tygodniowe wakacje wybrało się 74 proc. z nas. To o 3 pkt. proc. więcej niż przed miesiącem. Identyczny wynik tej grupy odnotowano przed rokiem. Wyjazdy dwutygodniowe w tym samym czasie wybrało 16 proc. rezerwujących. To o 2 pkt. proc. mniej niż przed rokiem, ale także o 5 pkt. mniej niż przed miesiącem.
Wrześniowe, dwa punkty straty wyjazdów dwutygodniowych, przejęły na swoją korzyść wyprawy w innych, mniej standardowych formatach czasowych. Zyskujące na popularności 10, 5 czy 3-dniówki wybrało w minionym miesiącu 10 proc. klientów. To wynik o 2 pkt. proc. lepszy niż przed rokiem.
Już po raz 7 w tym roku Egipt został miesięcznym liderem kierunków POP turystycznych. We wrześniu do kurortów położonych nad Morzem Czerwony wyleciało 30 proc. portalowych klientów. To, co prawda o 4 pkt. proc. mniej niż przed rokiem, ale za to o 5 proc., więcej niż przed miesiącem.
Na miejscu drugim, po raz kolejny uplasowała się Grecja, która mimo swoich gospodarczych problemów doskonale radzi sobie w aspekcie turystycznym. W minionym miesiącu, głównie na wyspy greckie, wybrało się 19 proc. naszych klientów. To awans o jedno miejsce w górę w zestawieniu i o 3 pkt. proc. w porównaniu do września 2010 roku.
Trzecie miejsce na tematycznym podium zajęła we wrześniu Turcja. Kolebka rodzinnych wakacji w formacie All Inclusive, podobnie jak ww. Grecja, awansowała o jedną pozycję w zestawieniu i o 1 sprzedażowy pkt. proc., rok do roku.
Miejsce czwarte, tuż za podium zajęła Hiszpania, która okazała się czarnym - andaluzyjskim koniem tego miesiąca. Jej awans o jedną pozycję w zestawieniu, rok do roku, budzi oczywiście radość, ale zwiększenie o 6 pkt. proc. udziału w kierunkowej sprzedaży jest wielkim sukcesem.
Podobnie jak w poprzednim i wielu wcześniejszych miesiącach stawkę kierunkowego TOP5 zamyka Tunezja. Wszystko wskazuje, że to będzie największy przegrany tegorocznego sezonu. Ten piękny i ciekawy kierunek Północnej Afryki zyskały w minionym miesiącu sympatię zaledwie 6 proc. wakacyjnych klientów i stracił w obrazie rocznym aż 11 pkt. proc. w udziale sprzedażowym.
Przed nami kolejny sezon nieco dalszych i znaczenie bardziej kolorowych wyjazdów turystycznych - egzotyka. W tym zestawieniu wygrywa Afryka reprezentowana przez Kenię. Jej piękno i podróżnicze walory doceniło aż 27 proc. egzotycznie zorientowanych klientów. To, co prawda mniej o 6 proc. w stosunku do roku ubiegłego, ale sezon dopiero się rozpoczął.
Na miejscu drugim zielono-niebieska Dominikana. Ten kierunek wybrało 22 proc. wrześniowych klientów. Dominikana miło nas zaskakuje, bo nie dość, że awansuje o 2 pozycje w zestawieniu rocznym to przede wszystkim zyskuje na sprzedaży, całe 15 pkt. proc.
Trzecie miejsce na egzotycznym podium września zajmuje Wenezuela, która dopiero w tym sezonie wskoczyła na podium z aż 16 proc. wynikiem sprzedażowym.
Pozycja czwarta, to nowość wrześniowego zestawienia - Zjednoczone Emiraty Arabskie. Oferta, która od kilku miesięcy zaczyna brylować w katalogach wielu touroperatorów. 14 proc. wynik sprzedaży budzi szacunek i każe pilnie obserwować rozwój tej egzotycznej propozycji.
Wrześniowe TOP5 zamyka Meksyk, który w minionym miesiącu zainteresował swoją ofertą 8 proc. internetowych klientów. Co prawda spadł on o jedną pozycję w zestawieniu, rok do roku, ale zyskał w udziale sprzedażowym oferty egzotycznej 1 pkt. proc.
We wrześniu najczęściej wybieraliśmy hotele 3 i 4 gwiazdkowe. Standaryzacja, jak zawsze dobierana była pod określony kierunek naszych wyjazdów i kulturę, w której będziemy wypoczywać. Kierunki europejskie zatrzymywały nas na niższej, ale zbliżonej jakościowo do naszych warunków kategoryzacji. W kierunkach arabskich najczęściej wybieraliśmy hotele od 4 gwiazdek w górę.
Na pierwszym miejscu najczęściej wybieranych touroperatorów znalazła się Itaka. Najczęściej wybierane oferty tego touroperatora wyprowadziły Opolan po raz kolejny na szczyt zestawienia wśród biur podróży sprzedających swoje propozycje w naszych portalach. Ich wrześniowy 24 proc. udział w sprzedaży, to ewidentny awans o 5 pkt. proc., rok do roku, oraz także o 5 pkt. proc. w stosunku do sierpnia tego roku.
Na drugim miejscu uplasował się Exim Tours z 14 proc. udziałem w sprzedaży. To dla tego biura awans o 2 pozycje w zestawieniu i dodatkowe 4 pkt. proc. w sprzedaży, rok do roku. Miejsca na wrześniowym podium zamyka Sun&Fun, po którego oferty sięgnęło 9 proc. internetowych klientów. Warto dodać, że przed rokiem Sun&Fun nie znalazł się w ogóle we wrześniowym zestawieniu.
Na czwartym miejscu, z tylko 1 pkt. stratą w stosunku do poprzednika znalazło się buro Wezyr. Po jego oferty sięgnęło we wrześniu 8 proc. klientów. Stawkę TOP5 tego zestawienia zamykają równolegle biura Alfa Star i Neckermann, oba z 6 proc. w udziałem w miesięcznej sprzedaży.
Najwyższe laury miesiąca września za pracę w terenie otrzymali pracownicy biura Ecco Travel. Klienci naszych portali easy go i wakacje.pl przyznali im 5 pkt. na 5 możliwych do uzyskania w tym zestawieniu. Drugie miejsce trafiło do rezydentów biura Sun&Fun, którzy w szczegółowym badaniu i tej samej maksymalnej skali oceny otrzymali aż 4,37 pkt. Miejsce na rezydenckim podium zamykają rezydenci Alfa Star z wynikiem 4,31 pkt. Na czwartym miejscu zestawienia odnotowujemy pracowników terenowych biura podróży Otium, którzy w ocenie naszych klientów wypracowali okrągłe 4 pkt. Stawkę punktowaną zamyka we wrześniu Grecos, którego rezydentów oceniono na 3,88 pkt.
Zdaniem powracających z wakacji klientów najlepsze relacje opisu katalogowego do sytuacji rzeczywistej na miejscu wypoczynku miały we wrześniu biura: Ecco Travel i EasyTravel. Oba zyskały maksymalną 5 pkt. ocenę kliencką. Na srebrny medal w tej kategorii, zdaniem klientów, zasłużyło biuro Sun&Fun z oceną szczegółową 4,42 pkt. Brąz i trzecia pozycja w tematycznym zestawieniu trafia do sztabowców marketingowych biura Alfa Star, których pracę oceniono na 4,31 pkt. Czwarte miejsce września wynikiem ankietowym przypisane zostało do biura 7island (4,21 pkt.), a piąte do biura podróży Otium (4 pkt.).
We wrześniu, podobnie jak we wszystkich innych miesiącach najchętniej wybieranym środkiem transportu turystycznego były samoloty. Na ich pokładach przewieziono 91 proc. wszystkich rezerwujących klientów. To dokładnie taki sam wskaźnik jak przed miesiącem, a jednocześnie o 1 pkt. proc. niższy niż przed rokiem.
Na podróż własnym środkiem lokomocji zdecydowało się 8 proc. klientów (wrzesień 2010 - 7 proc.), a na wakacje i podróż autokarową zaledwie 1 proc. kupujących (wrzesień 2010 - 1 proc.).
All Inclusive po raz kolejny z ogromną przewagą zajmuje pierwsze miejsce w zestawieniu formatów pobytowo-wyżywieniowych. We wrześniu notujemy, co prawda roczny spadek o 3 pkt. proc., ale tegoroczny wynik 68 proc. dokonanych wyborów i tak robi wielkie wrażenie. Na drugim miejscu, również tradycyjnie, znalazły się pakiety śniadań i obiadokolacji (HB). Ten popularny, 2-posiłkowy zestaw wybrało we wrześniu 20 proc. klientów. To identyczny wynik jak przed rokiem. Na trzeci miejscu tematycznego zestawienia znalazły się pakiety inne, określane przez touroperatorów i hotelarzy, jako "mniej standardowe" lub "zgodne z programem danej imprezy". Wynik tej grupy to 7 pkt. proc. i awans w obrazie rocznym o 2 pkt. Poza podium znalazły się: na czwartym miejscu - rezerwacje bez wyżywienia (OV) z wynikiem 3 proc. oraz na piątym miejscu - wyjazdy z samymi śniadaniami (BB), które wybrało 2 proc. wrześniowych klientów.
W końcu mamy odbicie. Po 4 miesiącach dość wyraźnych spadków w zakresie rezerwacji ofert promocyjnych typu last minute sytuacja zaczyna się poprawić. Co prawda popularne lasty wciąż jeszcze tracą w porównawczym obrazie rocznym, ale spadki są już relatywnie niewielkie. We wrześniu tego roku oferty z ostatniej chwili kupiło 54 proc. internetowych klientów, podczas gdy rok wcześniej ich wynik wynosił 58 proc.
Dla zobrazowania zjawiska przypomnijmy, że w maju sprzedaż lastów była o 7 proc., w czerwcu o 5 proc., w lipcu o 14 proc., a sierpniu aż o 15 proc. niższa niż przed rokiem. Odbicie tendencji jest oczywiście w dużej mierze związane z zakończeniem wraz z wrześniem największego sezonu turystycznego w roku.
Reasumując wrzesień okazał się dość owocny dla branży turystycznej. Spekulacje o ewentualnych plajtach czy upadkach okazały się pisane palcem na wodzie. Pozytywnie również przedstawiają się nastroje w sprzedaży, okazuje się, że wydajemy co raz więcej i chętniej na wyjazdy wakacyjne.
Co sprzedawały wakacje.pl [2011-10-11 13:07 80.52.226.*] no tak w Egipcie taniej - tam pracownik hotelowy zarabia aż...100usd miesiecznie - a w Polsce aby konkurować - podniesiono pensje minimalne - i od nowego roku - bedzie wiecej wyjazdów na wypocynek - do Egiptu.. odpowiedz »
|