PKP Intercity: pasażerów czeka zupełnie nowa jakość podróżowania?
Data wysłania: 2011-08-23 11:20 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Zakończył się proces pozyskiwania finansowania na zakup składów zespołowych przez PKP Intercity. 17 sierpnia została podpisana umowa z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na dofinansowanie projektu z funduszy Unii Europejskiej, na mocy której przelano pierwszą transzę kwoty przeznaczonej na zakup nowoczesnych pociągów. Wszystkie etapy pozyskiwania finansowania przebiegały zgodnie z założonym harmonogramem.
Kontrakt na dostawę 20 pociągów dużych prędkości oraz budowę nowego zaplecza technicznego o łącznej wartości 430 milionów euro został podpisany z konsorcjum Alstom 30 maja. Od tego momentu Spółka miała 3 miesiące na potwierdzenie finansowania inwestycji.
18 lipca 2011r. podpisano umowę o finansowanie projektu pomiędzy spółką "PKP Intercity" S.A. a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Dzień później, 19 lipca podczas posiedzenia Rady Ministrów, Rząd podjął uchwałę w sprawie udzielenia gwarancji na zaciągnięcie zobowiązania wynikającego z umowy o finansowanie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na rzecz PKP Intercity. Podpisanie umowy z CUPT zakończyło proces pozyskiwania funduszy na zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych.
- Zakończył się proces finansowania, w którym beneficjentem jest PKP Intercity. Jednak prawdziwym beneficjentem są nasi obecni i przyszli pasażerowie, którzy będą mogli korzystać z oferty nowoczesnych składów zespołowych. Będzie to zupełnie nowa jakość dla podróżujących polskimi kolejami. - mówi Janusz Malinowski, Prezes PKP Intercity.
PKP Intercity przez pierwsze dziesięć lat eksploatacji będzie wykorzystywać składy zespołowe na trasach: Warszawa - Gdańsk - Gdynia, Warszawa - Kraków, Warszawa - Katowice. Czas przejazdu zostanie znacznie skrócony. Odcinek pomiędzy Warszawą a Gdańskiem składy zespołowe będą pokonywały w 2,5 godziny, a odcinek Warszawa-Kraków, Warszawa-Katowice w nieco ponad 2 godziny. Pociągi do Trójmiasta, Krakowa i Katowic kursować będą co godzinę.
Umowa zawarta pomiędzy PKP Intercity a CUPT o dofinansowanie z projektu pt. "Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych - Etap I" opiewa na 1 956 mln PLN zaś kwota dofinansowania wynosi 794 mln PLN. Realizowana jest ona w ramach działania 7.1: Rozwój transportu kolejowego priorytetu VII: Transport przyjazny środowisku Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013.
O składach zespołowych
Podstawą 7-wagonowych zespołów trakcyjnych jest standardowa platforma New Pendolino. Zgodnie ze specyfikacją klienta zespoły nie będą wyposażone w system wychylnego pudła. Rozwijając maksymalną prędkość 250 km/h (220 km/h dla systemu zasilania trakcji prądem stałym 3 kV, 250 km/h dla systemu prądu zmiennego) będą one mogły przewozić maksymalnie 402 pasażerów. Zestawy zostaną wyprodukowane w fabryce Alstomu w Savigliano (Włochy), która od ponad 30 lat specjalizuje się w produkcji pociągów New Pendolino.
W celu sprostania nowym normom europejskim, szczególną uwagę poświęcono ograniczeniu poziomu hałasu. Konstrukcję pociągu zoptymalizowano tak, by zmniejszyć hałas docierający do wnętrza przez dach, którego projekt zoptymalizowano w zakresie aerodynamiki. Udoskonalona jest również izolacja dźwiękową podwozia. Na kołach — między obręczą a środkiem — montowane są amortyzatory wstrząsów, co pomaga ograniczyć hałas generowany przez jadący pociąg.
Szerokie korytarze i przejścia między wagonami zapewniają pasażerom łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie wpływając na komfort podróży. Monitory wideo i system kamer gwarantują maksymalny poziom bezpieczeństwa. Poza spełnieniem wymogów najnowszych europejskich norm zgodności eksploatacyjnej (ERTMS), zestawy trakcyjne dla PKP Intercity spełniać będą wszystkie wymogi niezbędne do rozpoczęcia eksploatacji nie tylko w Polsce, ale i w m. in. Austrii, Czechach, czy Niemczech.
Zaplecze eksploatacyjne
Poza taborem Alstom ma zapewnić również pełen zakres usług konserwacyjnych dla pociągów, realizowanych w nowej elektrowozowni o powierzchni 12 000 m2, która zostanie wybudowana na Grochowie w Warszawie. W hali warsztatowej zatrudnionych będzie około 100 osób, odpowiedzialnych za utrzymanie i przygotowanie pociągów do eksploatacji, napraw gwarancyjnych i pełną konserwację pociągów. Dodatkowo firma Alstom wyszkoli 40 osób z personelu PKP Intercity, w tym 20 pracowników drużyn trakcyjnych i 20 pracowników drużyny konduktorskiej. Pracownicy obu grup posiadający uprawnienia instruktorskie będą szkolić pozostałych pracowników spółki dedykowanych do obsługi składów zespołowych.
Składy zespołowe dla PKP Intercity [2011-08-23 11:20 83.238.170.*] Czas podróży zależy oczywiście od taboru, ale przede wszystkim od stanu torów i infrastruktury (sygnalizacja, systemy bezpieczeństwa itp.). Jeśli PLK nie zrobią co planują, to będziemy nadal jechać 7 godzin do Gdyni, ale luksusowo. Pewnie mało kto pamięta, ale zwykłe ekspresy do Katowic jeździły już poniżej 3 godzin, a do Gdańska 4 z kawałkiem. odpowiedz »
|