TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Transport

Lotnisko Balice: "Sparaliżowani" na własne życzenie?

Data wysłania: 2011-07-20 10:39 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Otrzymaliśmy oświadczenie z Kancelarii Prawnej Nieruchomości - Pełnomocnika Inwestora Witek Logistic Airport w związku z sytuacja jaka miała miejsce na lotnisku Balice na początku lipca br. O sprawie pisaliśmy tutaj Dźwig uziemił Balice


Wstrzymanie ruchu lotniczego w Balicach w dniach 4-5 lipca nie miało żadnego uzasadnienia. Wstrzymując ruch lotniczy służby lotniska wiedziały, że dźwig pracował na wysokości, która nie stanowi żadnego zagrożenia dla startujących lub lądujących samolotów. Podejmując działania zmierzające do zatrzymania budowy w sąsiedztwie lotniska, władze Portu Lotniczego posługiwały się dokumentem, który nie ma żadnego zastosowania w obiegu prawnym i nigdy nie został doręczony inwestorowi.

Podejmując w dniach 4-5 lipca br. decyzję o wstrzymaniu ruchu na krakowskim lotnisku, władze Portu Lotniczego powoływały się na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego odmawiającą prowadzenia prac z wykorzystaniem dźwigu o wysokości 17 metrów, która do tej pory nie została doręczona inwestorowi i nie ma żadnego zastosowania w obiegu prawnym.

- Ta decyzja z punktu widzenia prawa nie istnieje. Co więcej, nie mogła ona zostać wydana, bo Prezes ULC nie ma delegacji ustawowej do wydawania tego rodzaju decyzji. Nie byliśmy poinformowani o żadnym postępowaniu administracyjnym w tej sprawie, nie otrzymaliśmy żadnej decyzji w sposób, jaki przewiduje procedura postępowania administracyjnego. Dokument ten nie ma żadnego zastosowania w obiegu prawnym, jest "królikiem z kapelusza" w rękach prezesa Portu Lotniczego, który od wielu tygodni nie reagował na nasze próby uzgodnienia warunków prowadzenia prac w rejonie lotniska. Mało tego, operacyjnym pracownikom lotniska od pewnego czasu zabroniono uzgadniania czegokolwiek z kierownikiem budowy. Czy tak zachowuje się profesjonalny menadżer jednego z największych portów lotniczych w Polsce? - mówi Józef Wojewodzic z Kancelarii Prawnej Nieruchomości, reprezentującej inwestora prowadzącego budowę w Morawicy.

Dodaje, że zanim kierownictwo Portu Lotniczego uznało dźwig na placu budowy w Morawicy za zagrożenie, zamontowane zostało przy jego użyciu 18 słupów. Dźwig pracował w tym okresie wyłącznie na bezpiecznych wysokościach do 15 metrów, co - zdaniem służb lotniczych i nadzoru budowlanego - w żaden sposób nie wpływa na pracę lotniska. Inwestor i wykonawca każdorazowo informował na bieżąco operacyjne służby lotniska o prowadzonych pracach.

- Budowa jest położona w odległości około 1 km od końca pasa startowego. Zgodnie z dokumentacją lotniska w rejonie tym można bez jakiegokolwiek oddziaływania na lotnisko budować obiekty o wysokości od 15 do 20 metrów. Jednak rozpoczynając prace z użyciem dźwigu, wielokrotnie zwracaliśmy się do przedstawicieli lotniska z prośbą o określenie ewentualnych wytycznych, jakichś ograniczeń np. dotyczących wysokości dźwigów. Nigdy nie otrzymaliśmy takiej informacji, co z dzisiejszej perspektywy uważam za skandal. Reprezentanci lotniska nie pojawili się także na spotkaniu zorganizowanym przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, w czasie którego miały zostać ustalone zasady operacyjnej współpracy kierownika budowy ze służbami bezpieczeństwa ruchu na lotnisku. Decyzja kierownictwa Portu Lotniczego o wstrzymaniu ruchu na lotnisku 4 lipca br. była irracjonalna. Dzień później lotnisko wstrzymało loty w momencie, kiedy generalny wykonawca prowadził prace na wysokości 3-6 metrów polegające na rozładunku elementów konstrukcji z samochodów, informując zresztą wcześniej o tym służby Portu Lotniczego. To absurd! - mówi Józef Wojewodzic.

W miejscu prowadzonych prac, których generalnym wykonawcą jest firma SKALSKI ma powstać jedno z najnowocześniejszych w Małopolsce centrów logistycznych w rejonie lotniska Balice.

- Tego typ obiekty są zlokalizowane w pobliżu lotnisk na całym świecie. To prywatna inwestycja, ale przyczynia się do rozwoju infrastruktury komercyjnej krakowskiego lotniska, które powinno i zamierza rozwijać obszar usług cargo. Dlatego uważam, że w tej sprawie jest "drugie dno". Od wiele lat w sąsiedztwie naszej inwestycji są tereny, na których według naszych informacji ma powstać podobne centrum logistyczne budowane przez port lotniczy, który obecnie szuka inwestora. Rozumiem, że uruchomienie naszego centrum będzie konkurencyjne dla planów biznesowych Portu Lotniczego, ale w demokratycznym państwie prawa niedopuszczalne jest torpedowanie pod pretekstem "troski o bezpieczeństwo lotów" prywatnej firmy i zmuszanie jej do wypełniania rzekomych procedur lotniczych, którym po prostu nie podlega - mówi Józef Wojewodzic z krakowskiej Kancelarii Prawnej Nieruchomości.

Inwestor w pełni popiera inicjatywę generalnego wykonawcy firmy SKALSKI z 14 lipca br. zmierzającą do zawarcia porozumienia operacyjnego pomiędzy generalnym wykonawcą, inwestorem, Portem Lotniczym i wszystkimi zainteresowanymi stronami, choć nie istnieje wymóg prawny takich uzgodnień. Może jednak umożliwić sprawną realizację inwestycji w Morawicy i zminimalizować dyskomfort pracy służb bezpieczeństwa lotniska, jaki mogą powodować prace budowlane w rejonie lotniska.

- Liczymy, że ta inicjatywa zawarcia porozumienia operacyjnego doprowadzi wreszcie do jakiś logicznych ustaleń, uporządkuje chaos, jaki moim zdaniem wywołuje upór i nieodpowiedzialne zachowanie władz Portu Lotniczego w Balicach - mówi Józef Wojewodzic z Kancelarii Prawnej Nieruchomości.

- Cała ta historia z dźwigiem przypomina mi inne zdarzenie, kiedy władze tego samego Portu Lotniczego zmusiły jednego z mieszkańców Morawicy do likwidacji hodowli gołębi nielotów, uznając ptaki z taką samą zdolnością do latania w przestworzach jak kury, za zagrożenie… dla ruchu lotniczego! Chyba tylko w Balicach kury zagrażają urzędnikom zarządzającym drugim co do wielkości lotniskiem w Polsce. A teraz także potrzebne dla Małopolski inwestycje około-lotniskowe… - dodaje Witold Tusiński, pełnomocnik inwestora.

Kancelaria Prawna Nieruchomości z siedzibą w Krakowie prowadzi od 2008 roku obsługę inwestycyjną centrum logistycznego w Morawicy.

    • Kto uziemił Balice? 

      [2011-07-20 10:39 83.29.232.*]

      To jest Polska właśnie...   odpowiedz »

    • Kto uziemił Balice? 

      [2011-07-21 10:01 178.235.230.*]

        odpowiedz »

      • Kto uziemił Balice? 

        [2012-09-09 16:30 37.30.4.*]

        Proponuje uziemnic to co udaje lotnisko na zawsze i szybko zapomnieć ze takie coś wogole było . Zbudujcie to od nowa wymiencie wszystko i wszystkich wtedy może przestaniecie się wstydzić za to coś :śmierdzące brudne z obsługa jakby nimawidzila tego miejsca   odpowiedz »

    • Kto uziemił Balice? 

      [2011-07-21 10:09 178.235.230.*]

      Całą sprawa świadczy o kwalifikacjach zarządu Portu w Balicach - po prostu kwalifikacji brak a pozostaje typowo polskie zwalczanie ew. konkurencji. Sprawa nadaje się do badania prokuratorskiego. Czy Port Balice jest może spółką Skarbu Państwa? i zarząd jest wyłaniany przez tzw." konkurs"? - który jest zwykle ogłaszany po wyborach i tradycyjnie najlepszym kandydatem okazuje się osoba namaszczona przez partie rządzącą. Takie mamy skutki "rządów" tak wybranych "zarządców". Podejrzewam, że i badanie prokuratorskie zostanie umorzone pomimo tzw. "niezależności" prokuratury.   odpowiedz »

    • Kto uziemił Balice? 

      [2011-07-21 13:31 217.7.56.*]

        odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję