Wakacje.pl i EasyGo.pl: analiza wakacyjnych zakupów
Data wysłania: 2011-06-17 09:56 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Dokąd, z kim i za ile polecimy na tegoroczne wakacje? Czy kryzys Egiptu i Tunezji przełożył się na plany urlopowe Polaków? Czy Turcja i Hiszpania utrzymują tempo wzrostów z poprzednich miesięcy? Wakacje.pl i EasyGo.pl przeprowadziły analizę wyborów zakupowych swoich internetowych klientów.
- Dzięki kryzysowi dwóch kierunkowych gigantów, krajowi organizatorzy lawinowo zaczęli poszerzać ofertowo swoje katalogi. - mówi Iwona Sokołowska, członek zarządu Enovatis S.A. Tak jak kiedyś niemal każdy miał w swojej ofercie Egipt i Tunezję tak w tej chwili niemal każdy udostępnia też Turcję, Hiszpanię, Grecję. Co ważniejsze kryzysy Egiptu i Tunezji otworzył naszych rodaków na kierunkowe zmiany. Nawet jeśli to trochę wymuszone, to tegoroczny sezon ma szansę zbudować dla turystyki wyjazdowej nową strategię. - dodaje.
- Kryzys jest impulsem do zdecydowanych działań, z których - na szczęście - korzystają mniejsi. Owszem, Egipt stracił, Tunezja straciła. Takie są koszty zmian politycznych. Ale przecież turystyka wyjazdowa nie stanęła w miejscu. Turcja w pierwszych pięciu miesiącach tego roku wypracowała 19 proc. udział w ogólnej sprzedaży. To wzrost zainteresowania tym kierunkiem o 8 pkt. procentowych rok do roku. Hiszpania podobnie, z 7 proc. w 2010 roku podniosła swoją sprzedaż do 15 proc. Wielkie straty odrabia też Grecja poprawiając ubiegłoroczny wynik z 10 proc. na stabilne 17 proc. - mówi Sokołowska. - Klient chce jechać na wakacje i oczekuje konkretnej, zdecydowanej i co najważniejsze profesjonalnej odpowiedzi na pytanie - Jeśli nie do Egiptu czy Tunezji, to dokąd? - dodaje i przekonuje - Dbajmy o kierunki z problemami, ale wspierajmy tych, którzy teraz mają swoje szanse. Poszerzenie rynku turystycznego jest w naszych rękach!
Kierunki POP Turystyki
Egipt stabilizuje pozycję lidera turystycznych kierunków masowych. W maju, za cel swoich podróży obrało go 28 proc. kupujących klientów. To już tylko o 4 pkt. proc. mniej niż przed rokiem (maj 2010 - 32 proc.). Jak widać każdy kolejny miesiąc przynosi systematyczne odrabianie lutowych strat sprzedażowych spowodowanych zdarzeniami rewolucyjnymi.
Na drugim miejscu maja Hellada. Grecka obietnica spokojnego lata bez demonstracji i strajków zadziałała na wyobraźnię i ufność klientów, którzy ponownie postanowili zachwycać się urokami i historią tej części Europy. Majowa sprzedaż tego kierunku to aż 23 proc. wszystkich rezerwacji. To najwyższy kierunkowy awans w miesięcznym porównaniu. W maju 2010 roku Grecję na cel swoich wakacji obrało tylko 14 proc. klientów. 9 proc. wzrost zaufania robi wrażenie.
Trzecie miejsce należy do wciąż wysoko pozycjonowanej Turcji. Co prawda kolebka rodzinnych wakacji w formacie All Inclusive straciła, rok do roku, 3 pkt. proc., ale obecny 15 proc. udział w sprzedaży portali jest wciąż bardzo dobrym wynikiem. Ilościowo awansuje też Hiszpania. Przed rokiem ta sama 4 pozycja zestawienia, ale procentowy udział w sprzedaży wzrósł z 9 do 13 proc.
Stawkę punktowanego TOP 5 zamyka w maju Tunezja. Póki co to największa przegrana styczniowo-lutowych zmian rewolucyjnych w Północnej Afryce. Spadek z 3 pozycji zestawienia na 5 miejsce nie jest dramatyczny, ale 6 pkt. proc. mniej w ilości dokonywanych rezerwacji na pewno zauważalnie wpłynie na jej roczny wynik. Zdecydowanie brakuje aktywnych działań promocyjnych tego kierunku odbudowujących zaufanie w bezpieczeństwo tego pięknego i przyjaznego naszym turystom przez lata kraju.
Kierunki egzotyczne
Egzotyka poza swoim ścisłym sezonem to jedynie uzupełnienie oferty masowej. Zmienność pór roku i panujących w różnych częściach świata warunków pogodowych zdecydowanie ogranicza ten parytet. Nie dziwi zatem specjalnie ogromne przetasowanie kierunkowe w majowym obrazie porównawczym.
Na prowadzeniu wciąż Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA), które dzięki świetnym ofertom cenowym uzyskały aż 25 proc. udział w majowej sprzedaży egzotycznej. Identyczne miejsce i wskaźnik procentowy wypracowała powracająca na szczyty zestawienia Dominikana.
Drugie miejsce maja w kategorii kierunków egzotycznym trafia do Meksyku i Peru. Oba kierunki obecne w TOP 5 także w ubiegłym roku zyskały tym razem po 17 pkt. proc. Krótką, majową stawkę zamykają Indie i Indonezja, które swoimi ofertami zainteresowały po 8 proc. klientów.
Biura podróży
Itaka lekko w dół. Wygląda na to, że tegoroczne poszerzenie kierunkowe i ofertowe portfeli wielu touroperatorów powoli zabiera klientów dotychczasowemu liderowi. Co prawda opolanie wciąż są na prowadzeniu, ale ich wskaźniki punktowe w naszych portalach maleją. W maju oferty Itaki wybrało 17 proc. klientów - o 7 proc. mniej niż przed rokiem (maj 2010 - 24 proc.). Spadek zauważalny jest także w zestawieniu porównawczym, miesiąc do miesiąca. W kwietniu tego roku oferty Itaki wybrało bowiem 20 proc. klientów.
Mimo spadków Itaka wciąż pozostaje liderem wśród touroperatorów z 8 proc. przewagą nad kolejnym w zestawieniu graczem. Miejsce drugie w maju należy do biura Exim Tours, którego oferty wybrało 9 proc. rezerwujących klientów. Warto to zauważyć, że przed rokiem Exim Tours nie znalazł się w ogólne w tym rankingu.
Miejsce trzecie jest w maju bardzo szerokie, bowiem na jednym stopniu podium stanęły obok siebie biura: Alfa Star, Wezyr, Oasis Tours i Rainbow Tours. Wszystkie z 8 proc. udziałem w majowej sprzedaży. Na czwartym miejscu biura Sun&Fun oraz Sky Club z 7 proc. wynikiem, a rankingową stawkę maja zamyka Triada, po której oferty sięgnęło 5 proc. portalowych klientów.
|