Reklamacja nieudanej wycieczki nie tylko po powrocie!
Data wysłania: 2007-04-05 11:42 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Jeżeli biuro turystyczne nie wywiązało się z podpisanej umowy, uczestnik wycieczki ma prawo do złożenia reklamacji. Biuro powinno rozpatrzyć ją w terminie 30 dni. Klient może domagać się spełnienia świadczenia zastępczego, zwrotu kosztów wycieczki oraz dodatkowo poniesionych kosztów, a także odszkodowania. W momencie wykupu wycieczki w biurze podróży, klient podpisuje z organizatorem umowę o świadczenie usług turystycznych. Umowa powinna w jasny sposób określać czas, miejsce oraz sposób spełnienia usługi. Jeżeli biuro wykona taką umowę nieprawidłowo, wówczas niezadowolony klient ma prawo do złożenia reklamacji. Reklamacja może zostać złożona u pilota jeszcze podczas trwania wyjazdu lub po zakończeniu wycieczki. Klient powinien wszystkie zdarzenia, które są niezgodne z umową, reklamować jeszcze w trakcie trwania wycieczki - u pilota lub rezydenta, którzy reprezentują biuro. Dzięki temu część nieprawidłowości może zostać naprawiona od razu. Pilot lub rezydent są zobowiązani potwierdzić przyjęcie reklamacji, a jeżeli jest ona uzasadniona, w miarę możliwości naprawić nieprawidłowości. Jeżeli pilot lub rezydent nie jest w stanie załatwić reklamacji lub uważają, że jest ona nieuzasadniona, to powinni przekazać ją organizatorowi wycieczki. Wówczas biuro podróży ma 30 dni na pisemną odpowiedź na reklamację. Jeżeli reklamacja została złożona u pilota, czyli podczas imprezy, wtedy termin ten liczy się od dnia zakończenia imprezy. Jeżeli reklamacja została złożona po zakończeniu wycieczki u jej organizatora, wówczas 30-dniowy termin liczony jest od dnia złożenia reklamacji. Jeżeli biuro turystyczne w tym czasie nie odpowie klientowi na złożoną reklamację, wówczas przyjmuje się, że uznana została za uzasadnioną.
Klient może złożyć reklamację w każdym przypadku, gdy biuro nie wywiąże się przez z zobowiązań, które nałożyło na siebie przez podpisanie umowy. Jeżeli świadczenie usług przez biuro było niemożliwe z przyczyn od niego niezależnych, np. gdy hotel, w którym mieli mieszkać turyści, został zalany na skutek powodzi, biuro ma obowiązek wykonać tzw. świadczenie zastępcze, które nie będzie obciążać klienta dodatkowymi kosztami. Świadczenie zastępcze musi być przynajmniej takiej samej jakości, jak świadczenie, które było przewidziane w umowie. Jednak jeżeli okaże się gorsze, np. hotel zastępczy będzie niższej kategorii, wówczas klient może zażądać obniżenia ceny. Jeżeli wykonanie świadczenia zastępczego nie jest możliwe lub klient z uzasadnionych powodów nie wyraża na nie zgody i odstępuje od umowy, biuro podróży jest zobowiązane zapewnić mu powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy lub innego uzgodnionego miejsca. Jeżeli biuro nie spełni tego obowiązku, klientowi przysługuje prawo złożenia reklamacji.
Pismo reklamacyjne musi zawierać dane skarżącego, czyli imię, nazwisko, adres zameldowania, a także informacje dotyczące umowy z biurem podróży, czyli kiedy została zawarta, jej numer oraz co było jej przedmiotem. W reklamacji klient powinien dokładnie opisać stwierdzone niezgodności świadczonych usług z umową. Na poparcie swoich twierdzeń należy dołączyć do reklamacji wszystkie posiadane dowody np. zdjęcia lub oświadczenia właściciela hotelu, że obiekt jest trzygwiazdkowy, a nie pięciogwiazdkowy, jak określała umowa. Klient, który składa reklamację musi wskazać także czego oczekuje w związku z niewłaściwym wykonywaniem umowy.
Reklamacja musi być złożona w formie pisemnej. Pismo reklamacyjne powinno zostać sporządzone w dwóch egzemplarzach. Jeżeli reklamacja jest składana podczas imprezy, na egzemplarzu, który zatrzymuje turysta, pilot powinien oświadczyć, że przyjął reklamację. Jeżeli pismo reklamacyjne składane jest w biurze podróży po powrocie, wówczas jego pracownik powinien potwierdzić przyjęcie reklamacji.
W przypadku niewywiązania się przez biuro podróży z umowy, klient może przede wszystkim żądać spełnienia świadczenia zastępczego. Dodatkowo może domagać się także zwrócenia poniesionych kosztów. Klientowi przysługuje zwrot całego kosztu imprezy bez żadnych potrąceń. Uczestnik wycieczki może zażądać także zwrotu dodatkowych wydatków, które według umowy powinny obciążać organizatora wycieczki np. opłaty lotniskowe, koszty wyżywienia, czy dodatkowych atrakcji wycieczki. Tego typu wydatki muszą być udokumentowane rachunkami.
Po zakończeniu wycieczki, klient może również dochodzić odszkodowania za niewłaściwe wykonanie umowy. Podstawą roszczenia jest kodeks cywilny i można z nim wystąpić w pozwie do sądu. Należy wówczas wykazać wysokość szkody oraz że została ona wyrządzona z winy organizatora. Dochodzenie odszkodowania nie będzie możliwe, gdy biuro turystyczne zamierzało wykonać świadczenie zastępcze, ale nie było to możliwe z powodu działania siły wyższej albo działań lub zaniechań osób trzecich, które nie uczestniczyły w wykonywaniu świadczenia zastępczego. Wówczas organizator wycieczki musi udowodnić, że nie mógł przewidzieć, ani uniknąć postępowania osób trzecich.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznacza, że niedopuszczalne jest żądanie, aby klient składał pisemną reklamację u pilota lub organizatora imprezy w ciągu 24 godzin od dnia zaistnienia zdarzenia, które jest przyczyną reklamacji. Według UOKiK podczas imprezy mogą wystąpić okoliczności, które uniemożliwią złożenie reklamacji np. wypadek. Dodatkowo klient ma prawo wykorzystać wycieczkę do wypoczynku, nawet gdy nie spełnia ona jego oczekiwań. UOKiK podkreślił, że zgłoszenie reklamacji podczas imprezy jest prawem, a nie obowiązkiem uczestnika wycieczki.
Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów niedopuszczalne jest również postanowienie, zgodnie z którym okoliczności podnoszone w reklamacji klienta muszą być potwierdzane przez przedstawiciela organizatora. UOKiK zaznacza, że w dużym stopniu ogranicza to prawo klienta do korzystania z prawa złożenia reklamacji. Dodatkowo powoduje to, że nie jest ona rozpatrywana przez właściwe organy, ale zazwyczaj przez pilota wycieczki. Klient ma zawsze prawo do przedstawienia własnych dowodów, które potwierdzają, że usługa nie była wykonana należycie, a z którymi nie zgadza się organizator wycieczki.
Reklamacja w czasie trwania wycieczki i po powrocie [2007-04-05 11:42 83.15.101.*] Jakaż fascynująca jest wizja świata według organizacji konsumenckich... Najpierw czytamy, że klient może reklamować zdarzenie niezgodne z umową u pilota, który w miarę możliwości powinien zadziałać w tej sprawie, a potem, że klient nie ma obowiązku potwierdzania u niego okoliczności podnoszonych w reklamacji. Sprowadzając do przykładu: klientowi nie odpowiada pokój w hotelu, pilot o tym nie wie, klient opisuje po powrocie katusze i traumy z tym związane, żąda odszkodowania i czego tam jeszcze, a tymczasem obok jego pokoju stał drugi pusty, bo ktoś źle go zakwaterował o 3 nad ranem. Wydumana sprawa? Nie - to fakt z reklamacji. Czy pilot/rezydent powinien mieć kwalifikacje jasnowidza? Jak po miesiącu sprawdzić, co się tak naprawdę wydarzyło? Zdecydowaną większość reklamacji może, umie i powinien załatwić pilot/rezydent. Ale on MUSI O TYM WIEDZIEĆ! Polecam poczytanie wykazu klazul niedozwolonych, szczególnie z 15.03.2007 dotyczących śp. OPEN TRAVEL (http://www. uokik. gov. pl/pl/ochrona_konsumentow/niedozwolone_k lauzule/rejestr_klauzul_niedozwolonych/ Konia z rzędem temu, kto sformułuje zapis o kosztach rezygnacji w sposób odpowiadający UOKiKowi. odpowiedz »
Reklamacja w czasie trwania wycieczki i po powrocie [2007-04-06 07:58 83.21.38.*] Ludzie, ale o co wam chodzi? Chcieliście Prawo i Sprawiedliwość społeczną to ją macie. odpowiedz »
Reklamacja w czasie trwania wycieczki i po powrocie [2008-03-26 23:42 999.999.999.*] www.wezyr.turystyka.pl - Reklamacja do WEZYRA - Zanim zdecydujesz się na wyjazd z biurem WEZYR HOLIDAYS - przeczytaj uważnie. odpowiedz »
|