TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Transport

Szybka kolej sposobem na przyciągnięcie pasażerów!

Data wysłania: 2007-02-07 13:54 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Badania Zespołu Doradców Gospodarczych TOR wykazały, że kolej musi zacząć się szybko zmieniać, w przeciwnym razie nie będzie miała żadnych szans w starciu z innymi środkami komunikacji.

Głównymi klientami, o których będą walczyć linie lotnicze, kolej oraz firmy zajmujące się długoterminowym wynajmem samochodów, są przede wszystkim biznesmeni.

Obecnie na kilku trasach, które zalicza się do listy głównych szlaków krajowych wygrywa samochód. Jeżeli w podróż po Polsce wybierają się przynajmniej dwie osoby, najbardziej opłaca się pojechać im samochodem.

Adrian Furgalski z TOR-u zaznacza - Intercity wygrywa w przypadku przejazdów pojedynczych, ale jedynie na tradycyjnych dla siebie trasach. Kiedy w podróż wyruszają co najmniej dwie osoby, a tak bywa najczęściej w przejazdach biznesowych czy wypoczynkowych, samochód bardziej się opłaca. Tylko inwestycje PKP Intercity, operatora szybkich połączeń kolejowych, w tabor oraz modernizacja infrastruktury kolejowej mogą zwiększyć konkurencyjność kolei.

Według badań TOR-u, kolej wygrywa z samochodem wyłącznie na trasach Warszawa - Kraków i Warszawa - Katowice. Średnio bilet wraz z miejscówką na trasach z Warszawy do największych polskich miast kosztuje od 81 do 100 złotych. Za tą samą kwotę samochodem może pojechać kilka osób. Właśnie do tych osób PKP Intercity skierowało swoją promocję auto-stop. Polega ona na tym, że kilka podróżujących razem osób nie musi płacić za bilety powrotne.

Adrian Furgalski podkreśla, że jest to bardzo dobry pomysł, lecz w przyszłości potrzebne są większe zmiany. Czesław Warsewicz, prezes PKP Intercity zapewnia - I my je wprowadzamy. W ciągu 4 lat zamierzamy zainwestować prawie miliard złotych w modernizacje i zakup 14, może 20 nowych wagonów oraz 10 lokomotyw.

W nowych wagonach przeznaczonych dla biznesmenów ma znaleźć się miejsce do pracy, dostęp do internetu oraz TVN24. Natomiast po roku 2013, spółka zamierza włączyć się w tworzenie szybkiej kolei na odcinku Warszawa - Wrocław. Na nowoczesne pociągi, które miałyby jeździć na tej trasie spółka może przeznaczyć 150-200 mln euro.

Obecnie połączenie Wrocław - Warszawa jest jedyną trasą, na której najbardziej opłacalna jest podróż samolotem LOT-u. Jednak przedsiębiorcy skarżą się, że samolot jest zbyt mały. Poza tym bardzo często zdarza się, że lot zostaje odwołany.

Europejskie doświadczenia pokazują, że wyłącznie szybka kolej ma szansę przejąć pasażerów innych środków lokomocji. Szybkim pociągom z Paryża do Brukseli lub Londynu udało się odebrać klientów liniom lotniczym.

Adrian Furgalski podkreśla - U nas to też będzie możliwe, jeśli do 2015 roku PLK zmodernizuje sieć i prędkość przejazdu przynajmniej na kilku trasach zwiększy się do ponad 200 km/godzinę. Intercity docelowo powinna wozić 15-16 mln osób, wobec niecałych 11 mln w 2006 roku. Ale kolej czeka najpierw ostra walka z liniami lotniczymi o klienta biznesowego. Uruchomienie tanich lotów krajowych, co powoli organizują przewoźnicy, jeszcze bardziej obniży konkurencyjność kolei. To oznacza walkę cenową, która dla klienta będzie bardzo korzystna.

Linie lotnicze sprzedają promocyjne bilety, gdyż chcą przyzwyczaić pasażerów do latania, zanim kolej się zmodernizuje i zacznie oferować klientom lepsze warunki podroży.

Paweł Dąbkowski, prezes Direct Fly zaznacza - Naszą ofertę kierujemy do ludzi, którzy przy wyborze formy podróżowania kierują się czasem i wygodą. I w tym kontekście samolot jest bezkonkurencyjny.

    • Jedyna szansa dla PKP na przyciągnięcie klientów 

      [2007-02-07 13:54 217.110.23.*]

      Kolej to lipa. Na przyjezdzajace ekspresy do Rzepina czy z Berlina czy z Warszawy nie czeka zaden pociag do Kostrzyna czy Zielonej Gory.
      Sa za to nad ranem dla kolejowej holoty.   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję