Biura przedłużają odwołanie wycieczek do Egiptu
Data wysłania: 2011-02-10 14:42 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: W związku z rosnącym napięciem sytuacji społeczno-politycznej w Egipcie organizatorzy podtrzymują swoje decyzje o zawieszeniu wycieczek do tego kraju. Problem Egiptu i Tunezji rozniecił też dyskusję o prawach pasażerów do ewentualnych odszkodowań i obowiązkach biur w tej sytuacji.
Ministerstwo Sportu i Turystyki studzi ten zapał: żadnych odszkodowań nie będzie. Zamieszki społeczne to okoliczności nieprzewidziane i niezależne od organizatorów imprez.
Nowe wieści o odwołanych wycieczkach
W swoich najnowszych komunikatach biura: TUI Poland, Alfa Star, Exim Tours oraz Itaka poinformowały, że odwołują wszystkie wycieczki do Egiptu z wylotami do 28 lutego br. Ecco Holiday przedłużyło termin anulacji swoich wylotów do Egiptu do dnia 22.02.2011 włącznie. Neckermann zadeklarował wstrzymanie wylotów przynajmniej do 11 lutego, a w przypadku wycieczek z terminem wylotu od 12 do 28 lutego 2011 - umożliwienie klientom bezkosztowej zamiany terminu lub kierunku na dostępne w ofercie. Rainbow Tours na razie zawiesił wszystkie wycieczki do Egiptu mające rozpocząć się w terminie 1-13 lutego 2011.
Inna wycieczka lub zwrot pieniędzy
Wszyscy organizatorzy wycieczek oferują swoim klientom bądź bezpłatną zamianę terminu na późniejszy, bądź wylot do innego miejsca z pokryciem przez biuro wszystkich kosztów operacyjnych. Wśród zastępczych kierunków są m.in.: Maroko, Izrael i Wyspy Kanaryjskie. Ostatecznie turyści mają prawo nie przyjąć zastępczej oferty, odstąpić od umowy z organizatorem i otrzymać całkowity zwrot kosztów.
Ministerstwo Sportu i Turystyki: "Nie będzie odszkodowań"
W ostatnim czasie przy okazji sytuacji w Egipcie toczy się w mediach dyskusja na temat praw pasażerów i obowiązków organizatorów. Coraz częściej pojawiają się spekulacje na temat przysługujących turystom odszkodowań za odwołane wycieczki. Aby położyć kres plotkom, MSiT wystosowało oficjalny komunikat do turystów i członków PIT, w którym następująco wyjaśnia swoje stanowisko w tej kwestii:
(…) Przepisy art. 14 ust. 5-6 ustawy o usługach turystycznych uprawniają klienta do zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń lub udziału w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie. Przepis ten nie dopuszcza natomiast, aby za imprezę zastępczą biuro podróży mogło żądać jakiejkolwiek dodatkowej dopłaty.
Aktualną sytuację w Egipcie można zakwalifikować zarówno jako działanie siły wyższej (...) oraz jako działanie osób trzecich nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, których nie można było przewidzieć ani uniknąć.
W obu przypadkach mamy do czynienia z przesłankami wyłączającymi odpowiedzialność organizatora turystyki. Należy jednak podkreślić, że wyłączenie odpowiedzialności organizatora turystyki wobec klienta na mocy art. 14 ust. 7 ustawy o usługach turystycznych, dotyczy jedynie prawa klienta do odszkodowania, którego nie należy mylić z prawem do pełnego zwrotu wniesionych świadczeń (...).
|