Czy loty międzynarodowe i krajowe zostaną połączone?
Data wysłania: 2007-01-19 10:08 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Połączenia lotów międzynarodowych i krajowych domagają się szefowie regionalnych portów lotniczych. Ich zdaniem pozwoli to wzbogacić ofertę dla pasażerów, co finalnie przyczyni się do ożywienia ruchu lotniczego.
Aktualnie rejs np. z Katowic do Sztokholmu z międzylądowaniem w Warszawie nie jest możliwy do realizacji.
- Zmiana stosownych przepisów zwiększy operatywność i efektywność przewozu pasażerów przez linie lotnicze, a dla pasażerów będzie oznaczać bardziej urozmaiconą ofertę i większą dostępność połączeń lotniczych - ocenia szef Związku Regionalnych Portów Lotniczych Zbigniew Sałek.
W Wiśle odbyło się spotkanie szefów polskich lotnisk regionalnych i przedstawicieli Straży Graniczej. Rozmowy toczone były na temat barier uniemożliwiających łączone loty. Główne bariery tkwią w przepisach.
Związek Regionalnych Portów Lotniczych 26 stycznia skieruje swoje oficjalnie postanowienie w tej sprawie do resortu transportu i resortu spraw wewnętrznych i administracji. - W okresie poprzedzającym pełne uczestnictwo Polski w gwarantującym swobodne podróżowanie układzie z Schengen, utrzymywanie takich barier jest nieuzasadnione - mówią przedstawiciele lotnisk.
- LOT szacuje, że zniesienie ograniczeń w tym zakresie, dałoby możliwość zwiększenia liczby destynacji o ok. 20 proc. Myślę, że oznaczałoby to powiększenie oferty także ze strony innych przewoźników. Skorzystałyby na tym linie lotnicze, a przede wszystkim pasażerowie - ocenił Sałek.
Już dwa lata temu Wizz Air chciał zorganizować pierwsze tego typu połączenie, które miało być niskokosztowe. Jednak uruchomienie go uniemożliwiła Straż Graniczna, ze względu na przepis mówiący, o ty, iż ruch krajowy pasażerów i bagaży musi być oddzielony od ruchu międzynarodowego. Zgodnie z tymi przepisami lecąc z Katowic do Sztokholmu, pasażerowie w Gdańsku musieli by zostać ponownie odprawieni na nowy lot tym samym samolotem.
-Polskie lotniska, przygotowując się do przepisów układu z Schengen, bez problemu będą w stanie spełnić standardy dotyczące odpraw pasażerów w łączonych lotach, nie wiąże się z tym żadne zwiększone ryzyko- zapewnił prezes Sałek.
-Rozporządzenia MSWiA oraz dawnego resortu infrastruktury nie dają na razie możliwości zmiany podejścia straży do tej sprawy- tłumaczy Straż Graniczna.
Według rzecznika śląskiej Straży Granicznej mjr Grzegorza Klejnowskiego obowiązek dodatkowej odprawy zniknie wraz z wejściem Polski do układu Schengen. Wówczas procedury mają być łagodniejsze i loty będą możliwe.
Planowane wejście Polski do tej strefy jednak może przesunąć się na początek 2008 roku, a nie jak zapowiadano w październiku 2007 roku.
|