Komunikat Ministerstwa Sportu i Turystyki
Data wysłania: 2011-02-01 10:21 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Komunikat Ministerstwa Sportu i Turystyki dotyczący odpowiedzialności organizatorów turystyki wobec klientów w związku z sytuacją w Egipcie.
W związku z aktualną sytuacją w Egipcie część biur podróży czasowo odwołała wycieczki do Egiptu, które miały odbyć się w ciągu najbliższych tygodni, w tym m.in.: Triada i TUI Poland - do 4 lutego, Exim Tours i Ecco Holiday - do 6 lutego br., Neckermann Polska - do 7 lutego br., BP Itaka - do końca lutego br.
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi prawa klientów do zwrotu kosztów odwołanej wycieczki Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazuje stanowisko w sprawie zakresu odpowiedzialności organizatora turystyki wobec klienta w związku z odwołaniem imprezy turystycznej lub rezygnacją klienta.
Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, jeżeli organizator przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy z klientem, klient może przyjąć proponowaną zmianę umowy albo odstąpić od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.
Zgodnie z art. 14 ust. 6 ww. ustawy, jeżeli klient, zgodnie z powyższym, odstępuje od umowy lub jeżeli organizator odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od klienta, klient ma prawo uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie albo żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.
Ww. przepisy art. 14 ust. 5-6 ustawy o usługach turystycznych uprawniają klienta do zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń lub udziału w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie. Przepis ten nie dopuszcza natomiast, aby za imprezę zastępczą biuro podróży mogło żądać jakiejkolwiek dodatkowej dopłaty.
Aktualną sytuację w Egipcie można zakwalifikować zarówno jako działanie siły wyższej (która w świetle ustalonej judykatury Sądu Najwyższego oznacza zdarzenie zewnętrzne i niemożliwe do przewidzenia, któremu nie udało się zapobiec) oraz jako działanie osób trzecich nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, których nie można było przewidzieć ani uniknąć. W obu przypadkach mamy do czynienia z przesłankami wyłączającymi odpowiedzialność organizatora turystyki. Należy jednak podkreślić, że wyłączenie odpowiedzialności organizatora turystyki wobec klienta na mocy art. 14 ust. 7 ustawy o usługach turystycznych, dotyczy jedynie prawa klienta do odszkodowania, którego nie należy mylić z prawem do pełnego zwrotu wniesionych świadczeń.
Organizatorzy turystyki nie mają ustawowego obowiązku dokonywania pełnego zwrotu wpłaconych kwot w sytuacji, w której konsument rezygnuje z udziału w imprezie, która nie została odwołana i nie zostały zmienione istotne warunki umowy. Zastosowanie mają wówczas postanowienia dotyczące rezygnacji z imprezy zawarte w umowie z klientem. W takim wypadku organizator turystyki zgodnie z orzecznictwem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ma jednak prawo zatrzymać tylko rzeczywiste koszty, które poniósł w związku z realizacją umowy.
MSiT o sytuacji w Egipcie [2011-02-01 10:21 91.150.222.*] I większość biur zwraca całą kwotę. Natomiast Alfa Star tak tutaj reklamowana - nie zwraca! odpowiedz »
MSiT o sytuacji w Egipcie [2011-02-01 11:22 83.20.16.*] Nie zwraca kasy, a jednocześnie nie ma na co innego w ramach oferty alfastaru zamienić. Zebrali by się w końcu i wycharterowali dodatkowe samoloty na Teneryfe skoro mają tam już jakąś drobną bo drobną ofertę. odpowiedz »
MSiT o sytuacji w Egipcie [2011-02-01 13:15 85.222.87.*] Uszanowanie, szanowny redaktor oficjalnej noty Z Ministerstwa Turystyki przez swa delikatnosc nie podal iz rzeczywiste koszty Biura Podrozy osculuja w okolicy 90 % ceny swiadczenia, /taki to byl madry artykul /, powolujac sie na Sad Konsumendzki w ostatnim zdaniu. Czytelnik odpowiedz »
MSiT o sytuacji w Egipcie [2011-02-01 11:13 83.19.179.*] odpowiedz »
MSiT o sytuacji w Egipcie [2011-02-01 14:09 83.20.71.*] a może ktoś tak na prawdę napisze jakie są rzeczywiste koszty biura, gdy impreza jest wykupiona np. na sierpień i w miesiącu styczeń jest zgłaszana rezygnacja
Bo czasami te koszty rzeczywiste to totalna bzdura. Kiedyś była opłata manipulacyjna i wszystko było jasne.Podana była kwota - a teraz jest wolna amerykanka odpowiedz »
Komunikat Ministerstwa Sportu i Turystyki [2011-02-01 22:32 77.253.244.*] AFASTAR ,dopuki im tyłka prawnik nie przetrzepie ,to udaja ,ze nie ma sprawy .Prawda jest taka ,że tą ofertę na wyspy kanaryjskie to powinni DAWAĆ BEZ ŻADNEJ DOPLATY !!!!!!A ceny ofert jakie zaproponowali SĄ ZŁODZIEJSKIE !!! PIERWSZY I OSTATNI RAZ Z TYMI OSZUSTAMI , WYZYSKIWACZAMI . Katarzyna Buchacz odpowiedz »
Komunikat Ministerstwa Sportu i Turystyki [2011-02-02 09:09 217.153.242.*] Jestes idiotka albo marnym pracownikiem ich konkurencjii.Marnym bo nie umiesz czytac ze zrozumieniem.Zal Wam dupe sciska ze tracicie klientow-taka jest prawdaJan Postowski z Warszawy odpowiedz »
|