Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro franchisingowe BP ITAKA.
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
Forum grupa: Biura turystyczne
Raport sezonowy Wakacje.pl i EasyGo.plData wysłania: 2010-10-18 12:09 Autor: Czytelnik IP automatAktualność: BIURA PODRÓŻY Żółtą koszulkę lidera w zestawieniu utrzymało biuro podróży Itaka. Biuro pozyskali dodatkowo 4 proc. nowych klientów kupujących wakacje w internecie. Rok temu 15 proc. sprzedanych ofert należał do tego brandu, w tym sezonie było to 19 proc. 11 proc. udział w rynku, a więc 7 proc. mniej od Itaki, zajmują ex aequo biura Exim Tours i Oasis Tours. Exim stracił jeden punkt procentowy rok do roku, a Oasis zyskał ich 7 i awansował z 6 pozycji zestawienia na miejsce nr 2. Biuro Oasis tak mocną pozycję zawdzięcza koncentracji na dwóch wybranych kierunkach, Tunezji i Egipcie. Dodatkowo, jako pierwsze rozpoczęło strategiczne działania promocyjne w internecie. Na trzecim stopniu podium z zyskiem 1 proc., rok do roku, znalazł się Wezyr Holidays. To jedno z biur, które w naszej ocenie mocno odrobiło ubiegłoroczną lekcję i postawiło na właściwe rozwiązania w tym sezonie. Duże brawa za elastyczne reakcje i działania na rynku, głównie w początku roku. Umiejętne kształtowanie sprzedaży w rejestrach popytu i podaży przyniosło szybki efekt w postaci tytułu lidera sprzedażowego w Egipcie. W podsumowaniu: 9 proc. udział w sprzedaży w roku 2009 i 10 proc. w tym sezonie. Kolejne biura w rankingu nie poprawiły swojej pozycji przez czynniki zewnętrzne, czyli np. niższą sprzedaż na kierunku greckim. Neckermann w sezonie Lato 2009 był na 3 miejscu z 9 proc. udziałem w sprzedaży, w sezonie Lato 2010 to już 4 pozycja zestawienia i 2 pkt. procentowe mniej (7 proc.). Podobny spadek o jedno miejsce zanotowało piąte w tym sezonie biuro Rainbow Tours (6 proc. - podobnie jak przed rokiem). Upadki stanowią problem nie tylko dla samych bankrutów i ich Klientów, ale dla całej branży. Jeden upadek rykoszetem uderza w inne biura i ich agentów, a w konsekwencji w całą branżę. Na kilka, kilkanaście dni, czasem nawet tygodni, branża turystyczna postawiona jest pod murem i musi odpierać medialną nagonkę. Warto przyjrzeć się poniższej tabeli i zwrócić uwagę na jedno - ani Selectours, ani Orbis Travel wraz ze swoją marką Travel Time nie należeli w tym sezonie do liderów sprzedaży. Selectours przed rokiem zajmował co prawda stosunkowo wysokie 4 miejsce, ale w tym roku był poza pierwszą dziesiątką. Orbis w sezonie 2009 był dopiero 7, a w tym roku wraz z Travel Time prawie zamykają punktowane zestawienie z wynikiem (po zsumowaniu) 2 proc. w sprzedaży. REZYDENCI Rezydenci i jakość usług na miejscu wypoczynku miała być jedną ze nowych strategii biur podróży. Polska rezydencja w każdym niemal hotelu, animacje w języku polskim dla dzieci i dorosłych, wyjątkowa opieka i pomoc w każdej sytuacji. Czy, a jeśli tak, to komu to się udało?TABELA8? Wszystkie 8 biur znajdujących się w rezydenckim Top 5 uzyskało oceny dobre i bardzo dobre. Najwyższe laury i uznanie za pracę bezpośrednią z klientem w tym sezonie trafia do rezydentów biur Orbis Travel i Święcki Travel. Okazuje się, że negatywnie odebrany upadek Orbisu nie szedł w parze z całosezonowym odbiorem pracy jego terenowych pracowników. Cichym zwycięzcą, patrząc na dwa ostanie sezony, z wynikiem 4,8 pkt. jest znajdujące się na drugim miejscu poznańskie biuro Ecco Travel (2009 - także 2 miejsce). Na trzecim miejscu mamy Logos Travel z oceną 4,5 pkt. (2009 - poza zestawieniem). Czwarte miejsce zajęli rezydenci biur: Scan Holidays, Grecos i EasyTravel (wszystkie po 4,3 pkt.), a piąte miejsce pracownicy Rainbow Tours ze średnią oceną 4,0 pkt. KATALOG, A REALIA Program Opinie pozawala powracającym z wakacji klientom ocenić uczciwość promowania i precyzję opisywania danej oferty wakacyjnej przez jego organizatora. Podobnie jak przy zestawieniu pracy rezydentów maksymalna ocena w liczbie przyznanych punktów wynosiła 5 pkt. Średnia wszystkich ocen jest jeszcze wyższa niż w zestawieniu rezydentów (od 4,2 do 5,0 pkt.), a biura Orbis Travel i Święcki Travel po raz kolejny zyskali uznanie w oczach swoich klientów. Oba biura wraz Logos Travel zebrały maksymalną ilość punktów za cały sezon Lato 2010. Także Ecco Travel ponawia wynik i drugą pozycję w zestawieniu (4,8 pkt.). Trzecie miejsce w sezonie i w tej kategorii trafia do biura Easy Travel ze średnią 4,5 pkt. (2009 - także trzecia pozycja i 4,7 pkt.), czwarte do biura Grecos (4,4 pkt.) a piąte do pracowników Alfa Star (4,2 pkt.). DOJAZD Najważniejsze to szybkość i wygoda stąd popularność lotów samolotem (91% klientów). To o 1 proc. mniej niż przed rokiem. W tym sezonie przewoźnicy na kołach obsłużyli 3 proc. klientów internetowych. Rok temu było to 2 proc. Identyczna ilość klientów wybrała wakacje z dojazdem własnym. Tak w roku 2009 jak i w minionym właśnie sezonie Lato 2010 było to po 6 proc. PORTY LOTNICZE W sezonie Lato 2010 widać wzrosty w wylotach z portów regionalnych. Warszawa co prawda ciągle jest numerem jeden z wynikiem 44 proc. obsłużonych rezerwacji , ale straciła w porównaniu do ubiegłego sezonu 5 pkt. procentowych. Zyskały kolejne w zestawieniu Katowice (z 15 na 16 proc.) i Gdańsk ( z 8 na 11proc.). To właśnie gród Neptuna rośnie najszybciej, rok do roku, wśród wszystkich krajowych portów regionalnych. Jednoprocentowy spadek zanotowała poznańska Ławica ( z 10 na 9 proc.). Piąte miejsce po sezonie przypadło lotnisku we Wrocławiu z jednoprocentowym awansem (z 6 na 7 proc.), a szóste Krakowowi (z 5 na 6 proc.). Taką sama wartość w wyborach klientów miał w tym roku lotniczy port łódzki (2 proc.) i bydgoski (2 proc.). Szczecińskie lotnisko w Goleniowie także awansowało o 1 pkt. procentowy (z 1 na 2 proc.). WYŻYWIENIE W sezonie Lato 2010 opcję All Inclusive wybrało 67 proc. kupujących, o 5 proc. więcej niż przed rokiem. Śniadania i obiadokolacje (HB) wybrało w tym samym czasie tylko 22 proc. klientów (2009 - 26 proc.). Z opcji samych śniadań (BB) skorzystało 4 proc. kupujących (2009 - 5 proc.), a bez wyżywienia na wakacje wybrało się 2 proc. klientów (2009 - 3 proc.). Formy inne, zgodne z programem danej imprezy wybrało w tym sezonie 5 proc. klientów i było to o 1 proc. więcej niż przed rokiem (2009 - 4 proc.). LAST MINUTE W roku 2009 oferty z tej kategorii wybrało 52 proc. internetowych klientów, a tym roku o kolejne o 2 proc. - latem poszukiwane są dobre oferty, w dobrych cenach na ostatnią chwilę. OPINIA Spostrzeżenia Michała Pilkiewcza, prezesa zarządu Enovatis S.A. - 54 proc. klientów internetowych kupiło w tym sezonie oferty z pieczątką promocyjną organizatora wyjazdu - last minute. 67% wybrało ofertę All inclusive, a 68% wyjechało na 7 dni. Tyle statystyka. A jakość? A cena? Czy mieliśmy szanse na prawdziwe wakacyjne okazje? Niestety nie. W wyniku trudnego roku 2009 i katastrof z przełomu marca i kwietnia 2010 na rynek trafiło bardzo mało dobrych jakościowo i przecenionych jednocześnie ofert w cenach za 1000-1200 zł. Takich, które napędzały rynek w latach poprzednich. To pierwsza duża zmiana w stosunku do lat ubiegłych. Druga to kondycja branży. Wydaje się, że nie ma wyjścia i sos, który pozostał po tegorocznym pieczystym musi zostać wymieszany. Za kilka tygodni dowiemy się, kto z jakim skutkiem i perspektywą na przyszłość zakończył ten sezon. Obawiam się, że przegranych może być więcej. Nadchodzi czas wzmocnienia liderów, przejęć i konsolidacji rynku. Silni, sprawdzeni i dobrze przygotowani organizatorzy dysponujący dobrym produktem dla różnych grup klientów i pomysłem na promocję i sprzedaż będą rozdawać karty. Bez dobrej strategii, pomysłu i wyczucia rynku nikt nie ma szans. To dobry kierunek zmian dla nas wszystkich.
|
Forum gorące tematy
Forum gorące tematyNowy terminal szansą rozwoju lotniska w Jasionce
Gdańskie lotnisko rozwija się w rekordowym tempie
Na dzisiejszym posiedzeniu rządu
Nowa informacyjna usługa Air France i KLM
Wyłoniono wykonawcę czterogwiazdkowego hotelu w Poznaniu
Kuba osiągnie najlepsze wyniki turystyczne w historii?
Druga połowa wakacji będzie ciepła i słoneczna
Senackie poprawki do ustawy antynikotynowej
Ruch czarterowy rozwija się w Polsce dynamicznie
Urlop powinien trwać minimum 3 tygodnie
Prognozy Airbusa na temat ruchu lotniczego
Estonia: Zmiany w reżimie wizowym
Czechy: Zamek Hluboka będzie czynny dla turystów również zimą
PiS wyda ponad 400 mln zł na nikomu niepotrzebne lotniska?
Noworoczne fajerwerki cenowe w SAS
Kobieta z paszportem męża przeszła wszystkie kontrole
SPRZEDAM KONTENER(PRZYCZEPA) GASTRONOMICZNA
PRZEWÓZ OSÓB DO HOLANDII Z;LUBUSKIE,WIELKOPOLSKIE,KUJ.POMORS