Płatność kartą chroni przed bankructwem biura podróży
Data wysłania: 2010-10-04 12:54 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Jeśli chcemy uchronić się przed utratą pieniędzy wpłaconych na poczet przyszłej wycieczki najlepiej zapłacić kartą płatniczą - twierdzą analitycy firmy doradczej Expander.
W takiej sytuacji po upadłości biura podróży i odwołaniu imprezy można złożyć reklamację w banku i powołać się na nieotrzymanie opłaconej usługi. Jest to prosty sposób na odzyskanie pieniędzy wpłaconych na poczet wycieczki, która się nie odbyła. Można złożyć reklamację w banku, który wydał kartę i powołać się na to, że usługa za którą zapłaciliśmy nie została zrealizowana. W niektórych bankach reklamacje są przyjmowane telefonicznie lub przez e-mail. Jako dowód może być wymagane np. przedstawianie kopii umowy z biurem podróży lub pismo informujące o odwołaniu imprezy.
Sytuacja taka jest możliwa dzięki instytucji zapewniającą bezpieczeństwo transakcji kartowych - chargeback, czyli obciążenie zwrotne. To dzięki chargebackowi transakcje dokonane kartą mają charakter odwracalny i mogą zostać unieważnione przez stworzenie transakcji zwrotnej. Upadek podmiotu nie jest tu przeszkodą, albowiem takie przypadki są ubezpieczone przez bank i nie ma problemu z odszkodowaniem.
Jednak występuje tu inny poważny problem na który zwrócili uwagę nasi czytelnicy - mianowicie, jeśli płatność była dokonana na terminalu agenta, a upadł organizator, to reklamacja transakcji kartowej może uderzyć właśnie w agenta. Jeśli, więc bank uzna rację klienta (co nie jest pewne, ale możliwe), to koszt upadku organizatora może się przenieść na agentów! W tej sytuacji agentom pozostaje nakłanianie klientów do płatności gotówką/przelewem (powszechnie wiadomo, że opłata na terminalu kosztuje firmę ok. 3%, więc można oferować podobną zniżkę za płatność dokonaną nie kartą), próbować znaleźć sposób, aby transakcja kartowa obciążała organizatora lub aby klient podpisał jakieś oświadczenie, iż np. zleca agentowi zapłatę w jego imieniu i akceptuje fakt, że beneficjentem płatności jest konkretna firma-organizator, a agent tylko przekazuje pieniądze.
Karta chroni przed upadłością biura podróży [2010-10-04 12:54 83.21.246.*] pytanie - jesli platnosc byla dokonywana bezposrednio u Organizatora to ok, ale jesli byla dokonana u agenta, ktory juz rozliczyl rezerwacje z Organizatorem? Bank ktory uzna taka reklamacje i anuluje transakcje karta... odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży [2010-10-04 21:34 83.29.211.*] Wiele banków uzna takę reklamację - zwłaszcza od lepszych swoich klientów! Banku to nic lub nie wiele kosztuje, klient będzie zadowolony, a agent nie jest klientem banku, a w ogóle to i tak nie może zrezygnować z terminala kart, bo wiele osób dziś nie płaci gotówką... odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży [2010-10-05 11:32 85.193.225.*] co za bzdury wypisujecie , podajcie kilka przypadkow gdzie bank oddał pieniadze - bo ja czekam na zwrot pieniedzy za płatnosc karta za bilety lotnicze tanich linie juz 2 lata i co ?????i to platnosc dokladnie u zrodla !!!!! odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży [2010-10-04 13:05 91.194.107.*] co za bzdura! chyba ta osoba nie wie co mówi. odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży [2010-10-04 15:00 83.24.136.*] to może Szanowny Panie ekspercie wyjaśnisz co ma zrobić agent u którego klienci płaca kartą ? i nagle otrzymuje 20 wniosków o chargeback na kwotę powiedzmy 30 tyś zł.Kto za to zapłaci,kto zwróci agentowi ? odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży [2010-10-05 17:03 79.187.119.*] Czytajac powyzszy tekst to zrozumialem go iz Expander w swej wypowiedzi nieskupil sie na dobrze Agenta tylko klienta ktory chce w szybki sposob odzyskac swoja kase za niewykonana usluge. I szczeze mowiac bedac na miejscu klienta pewnie tez szukalbym roznych sposobow na odzyskanie swojej kasy - niezaleznie od tego czy stanowiloby to koszty dla strony trzeciej, ktora jest Agent odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży [2010-10-05 11:12 80.55.115.*] Bzdury. odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży [2010-10-05 11:17 195.94.208.*] Nie jestem prawnikiem ale wydaje mi się, że jeżeli agent działa na podstawie umowy agencyjnej w imieniu organizatora, to nie można zgłosić do niego roszczenia. Jest tylko pełnomocnikiem organizatora ( działa w jego imieniu ) w zakresie umocowania określonego w umowie. Moim zdaniem chargeback zadziała przy płatności po udokumentowaniu, że płaciliśmy u agenta ( może klientowi udostępnić poświadczoną kopie umowy agencyjnej ). Jeżeli mimo tego bank będzie chciał zgłosić roszczenie do agenta, to może bronić się przedstawiając umowę agencyjną. odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży? [2010-10-05 11:48 83.9.174.*] dokonanie rezerwacji przez system automatycznie spowoduje powstanie zobowiązania finansowego agenta wobec organizatora..... W każdej umowie agencyjnej istnieje taki lub podobny zapis, kolejne dotyczą konieczności przekazania płatności pobieranych od klienta na konto organizatora, myślę więc , że umowa agencyjna spokojnie możne posłużyć jako obrona dla agenta odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży [2010-10-05 11:48 85.89.162.*] Na fali ostatnich zdarzeń w branży turystycznej chcą wypłynąć medialnie inni, wypowiadając niestety bardzo niebezpiecznie opinie jak firma doradcza Expander. Proponuję jednak Panom w tym temacie zasięgnąć opinii fachowców z zakresu prawa bankowego.To nie jest takie proste , jak Panom z firmy doradczej się wydaje.Agent bowiem nie pozostawia sobie wpłaconych przez klienta pieniędzy, tylko dalej, w bardzo krótkim okresie czasu , przeważnie 24 h transferuje je do organizatora. Chargeback, czyli obciążenie zwrotne w tym przypadku nie będzie mogło mieć zastosowanie. To kolejny przykład medialnych nagonek na branżę turystyczną. Jest to tak niebezpieczna opinia, że branża turystyczna winna w sposób błyskawiczny wystąpić do Związku Banków z zapytaniem w w/w sprawie i głośno zdementować podobne pomysły_zaniepokojona odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży? [2010-10-05 12:58 83.15.137.*] Analitykom Expandera dedykuje taka oto sytuacje : Zaplacilem w marcu za usluge karta kredytowa, usługę ktora miala byc wykonana w maju ( nocleg w hotelu ) - usługa nie zostala wykonana ( nie bylo rezerwacji ) wiec ja reklamowalem - bank mi odpowiedzial ze zgodnie z umowa karty w ciagu 2-ch tygodni od dnia zaplaty winienem zglosic reklamacje ..... zatem powinienem był przewidziec , ze usluga nie bedzie wykonana w przyszłosci ... odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży? [2010-10-05 15:46 83.15.24.*] ale bzdury, jestem agentem i nic ronie glupiego jeszcze nie czytalem. po pierwsze agent nia ma zadnej mozliwosci udzielenia jakiegokolwiek rabatu, tak satnowia umowy i samowolne udzielenie czegos takiego powoduje automatyczne zerwanie umowy. Lub kara umowna okolo 10 000 zł. A zaden agent nie chce platnosci koarta pniewaz te 3,5% moze pozrec wieksza czesc jego prowizji odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży? [2010-10-05 16:16 79.187.132.*] czyżby lobbing w kierunku płatności kartami ????? Aby biura podróży szybko zaopatrzyły się w terminale :) Rabat 3% od kwoty np. 15000zł to 500 zł ! BARDZO ŚMIESZNE, NICH TA MĄDRALA PŁACI 500ZŁ Z WŁASNEJ KIESZENI , TO POGADAMY WTEDY! Gratuluje świetnych pomysłów..... odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży? [2010-10-05 17:42 83.238.10.*] Co za kretyn takie zamieszanie robi ? Expander powinien sie chyba doszkolic, by nie robic zamętu. Totalnie nie zna branzy, więc najlepiej niech morde w kubeł wsadzi i nie pieprzy idiotyzmów, a TURINFO powinno byc wstyd, ze takie pierdoły publikuje. odpowiedz »
Karta chroni przed upadłością biura podróży? [2010-10-08 14:57 87.206.119.*] haha, największa bzdura jaką można wymyślić odpowiedz »
|