Wakacje 2010 w opinii przewoźników
Data wysłania: 2010-10-01 22:04 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Zadaliśmy, działającym na polskim rynku przewoźnikom, następujące pytanie: - Jak oceniają Państwo wakacje 2010, jakie kierunki dominowały, czy był to lepszy, czy gorszy okres od poprzedniego roku, jakie były wymagania i problemy związane z turystami?
Uzyskane odpowiedzi opublikowaliśmy poniżej.
Linie Alitalia poinformowały, że najbardziej popularnymi kierunkami tego lata były: Rzym, Catania, Olbia, Cagliari, Palermo i Neapol. Problemem dla przewoźnika stanowiło oczywiście zamknięcie we wrześniu lotniska na Okęciu w związku z jego remontem. Jak poinformował general manager Alitalia, George Athanassiou linie są bardzo zadowolone z dotychczasowych i bieżących rezultatów sprzedaży co może oznaczać, że kończy się prawie dwuletni okres kryzysu w tej branży. Cieszy zwłaszcza duży wzrost na trasie Warszawa - Rzym, który sięgnął 80% w porównaniu z rokiem 2009.
W podobnym tonie, jeśli chodzi o wzrost zainteresowania pasażerów, wypowiedziała się Monika Gruszczynska, Sales and Marketing Coordinator, Swiss International Air Lines Ltd. Podróżni szczególnie docenili szybkie i łatwe połączenie z Warszawy do Zurychu i Bazylei. Duża oferta połączeń europejskich i międzykontynentalnych, a także wygodna przesiadka w Zurychu sprawiły, że wielu pasażerów z Polski wybrało Swiss jako przewoźnika. Wprowadzony do rozkładu rejsów od 2 czerwca, rejs Zurych - San Francisco również cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem.
Komentarz uzyskaliśmy również od British Airways: Wprowadzony przez British Airways w październiku ub roku trzeci w ciągu dnia, poranny lot z Warszawy do Londynu umożliwił naszym pasażerom jeszcze korzystniejsze połączenia na długich trasach. W tego roczne wakacje niezmienną popularnością cieszyły się loty do Stanów Zjednoczonych Ameryki, a w szczególności do Nowego Jorku i Waszyngtonu, ale również do Mexico City, Vancouver w Kanadzie oraz Johanesburga. W tego roczne wakacje odnotowaliśmy natomiast zwiększone zainteresowanie lotami do Miami, San Francisco i Los Angeles, a także do Szanghaju w związku z odbywającą się tam wystawą Expo.
Zdaniem linii Air Berlin kończący się sezon wakacyjny można ocenić dobrze, choć kryzys w Grecji przyczynił się do tego, ze właśnie na kierunkach do Grecji linie miały mniej pasażerów. Wśród kierunków dominowały: Hiszpania, tu przede wszystkim Majorka, Ibiza, Barcelona, Malaga, Alicante i Wyspy Kanaryjskie. Poza tym Włochy, wśród nich nowe kierunki na Sycylię, Sardynię, południowe Włochy-Bari i Brindisi, Mediolan i Rzym. Również kierunek Nicea był oblegany. Loty dalekodystansowe to: Tajlandia (popularna pomimo problemów politycznych), Dominikana, USA- przede wszystkim San Francisco. Jak podkreśla Martin Klonowski dalekie dystanse sprzedawały się bardzo dobrze. Poza tym sezon ten był trudny jeśli chodzi o Grecję. Turyści wymagają dobrego serwisu dlatego pytają o: napoje i kanapki, o ilość bagażu rejestrowanego czy przydzielane miejsca w samolocie podczas odprawy.
Jeśli chodzi o linie easyJet to tego lata odnotowały duże zainteresowanie lotami na wszystkich trasach. Do maja 2010 sprzedanych zostało 47% biletów na letnie rejsy. Odnotowano więc wzrost w odniesieniu do poprzedniego roku. Na trasach do Wielkiej Brytanii największym zainteresowaniem cieszyły się połączenia z Londynu do: Malagi, Faro i Alicante. W Polsce w sezonie letnim, czyli od kwietnia tego roku, na loty z Krakowa zdecydowało się ponad 275 000 osób. Tu, największym zainteresowaniem (w oparciu o dane dotyczące liczby pasażerów) cieszyły się loty do Londynu (Gatwick i Luton) oraz do Liverpoolu i Paryża. Jak informuje easyJet tegoroczny sezon letni był zdecydowanie lepszy od poprzedniego roku: odnotowano wzrost liczby pasażerów w czasie obu wakacyjnych miesięcy: +7,7% w lipcu i + 8,4% w sierpniu (w porównaniu do lipca i sierpnia w sezonie 2009). Jeśli zaś chodzi o wymagania turystów to linie starają się je spełniać przez wprowadzanie ułatwień np. odprawy przez Internet nawet 60 dni przed lotem, nielimitowanej wagi bagażu podręcznego, nie przypisywania odgórnie miejsc na pokładzie samolotu. Ułatwieniem dla pasażerów jest również możliwość wynajęcia samochodu, rezerwacji hotelu lub wykupienia ubezpieczenia.
Podsumowanie tegorocznego sezonu dostaliśmy również od Dominiki Mackiewicz, E-commerce & PR Consultant z portalu FRU.PL. Poniżej zestawienie najchętniej wybieranych w czasie wakacji przewoźników lotniczych.
NAZWA PRZEWOŹNIKA | ŚREDNIA CENA BILETU | UDZIAŁ PROCENTOWY | PLL LOT | 860,4 | 35,78% | Lufthansa | 1624,28 | 14,18% | Swiss | 1344,08 | 6,56% | Air France | 1773,58 | 4,74% |
Alitalia | 1065,92 | 3,86% | KLM | 1888,18 | 3,52% | Czech Arline | 1163,74 | 3,48% | Aeroflot | 2555,06 | 2,70% | Aerosvit Air | 1924,38 | 2,36% | British Air | 1472,36 | 1,97% | Austrian Air | 1701,45 | 1,93% | SAS | 1141,54 | 1,93% | Iberia | 1548,65 | 1,68% | Finnair | 2194,73 | 1,64% | Malev | 1222,7 | 1,34% | Air Portugal | 1060,37 | 1,19% | Continental | 2477,56 | 1,10% | Air Baltic | 958,34 | 1,02% | Air Berlin | 770,31 | 0,98% |
Turkish Airlines | 1883,63 | 0,79% |
Wśród linii lotniczych, najchętniej wybieranym przez Polaków przewoźnikiem pozostaje PLL LOT. O popularności LOT-u decyduje nie tylko rozpoznawalność marki, ale też konkurencyjność oferowanych cen. Średni koszt biletu lotniczego w przypadku LOT-u to 860 złotych, podczas gdy, utrzymująca drugą pozycję w rankingu Lufthansa, sprzedaje bilety, średnio dwukrotnie droższe.
Jeśli chodzi o ranking najpopularniejszych miast w wakacje 2010 to przedstawia je poniższe zestawienie, z którego wynika, że liderem wśród kierunków wakacyjnych pozostaje Paryż, jego przewaga względem Barcelony w tym roku wzrasta. Klienci Fru.pl w sezonie letnim 2010, rezerwowali loty do 288 miast na całym świecie. Wśród najpopularniejszych destynacji wakacyjnych pozostają wprawdzie stolice europejskie, wyraźna jest jednak tendencja do odkrywania miejsc nowych. Na uwagę zasługuje Lizbona, która z miejsca 7 w 2009 roku, i 10 w 2008, znalazła się na czwartej pozycji. Lizbona obok kierunków takich jak Malaga, Sofia, czy Alicante, stanowi powiew świeżości wśród planów wakacyjnych Polaków. Nie lubimy już kilka razy latać w to samo miejsce. Tym bardziej, że loty na tych trasach tanieją. W tym sezonie bilety do Lizbony można było kupid nawet za 450 złotych, podczas gdy w latach ubiegłych cena 700-800 PLN, była uznawana za atrakcyjną.
Z roku na rok wzrasta też liczba lotów na trasach dalszych, takich jak Bangkok, Hongkong, Pekin czy Tel Awiw. Wynika z tego, że modelem turystyki "na własną rękę" zbliżamy się już do standardu niemieckiego. Przestają nas interesować kierunki bliskie i oblegane. Z tras dalszych spada natomiast popularność Nowego Jorku, który znalazł się tym razem poza pierwszą dziesiątką.
Średni koszt biletu, kupowanego z myślą o wakacjach, w tym roku wyniósł 1260 złotych. Polacy podróżujący z tanimi liniami lotniczymi na 1 bilet wydali średnio 905 złotych. Za wakacyjne przeloty najchętniej płacimy przelewem. Tę formę płatności wybrała aż połowa podróżnych. Coraz więcej osób reguluje płatność za bilety lotnicze "od ręki". Prawie 47% klientów Fru.pl, w sezonie letnim 2010 rezerwacje opłaciło przy pomocy karty kredytowej, już w chwili wyszukania lotu na stronie internetowej. Wpłaty gotówkowe to zaledwie 3% wszystkich transakcji. Ta forma płatności wykorzystywana jest w przypadkach, gdy narzucony przez linie lotnicze termin wykupienia rezerwacji, jest bardzo krótki. Planując wakacje z wyprzedzeniem unikamy konieczności bezzwłocznego wykupu biletu lotniczego, mając czas na porównanie kilku ofert.
Linie lotnicze o wakacjach [2010-10-01 22:04 83.24.31.*] Tytuł publikacji powinien kończyć się przymiotnikiem "(...) lotniczych", chyba, że autor nie ma pojęcia, że istnieje spory segment przewoźników autokarowych, nie wspominając innych (kolejowych, promowych, morskich) odpowiedz »
|