ULC podsumowało cztery lata swojej działalności
Data wysłania: 2006-11-20 19:30 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: W piątek, 17 listopada minęły cztery lata od utworzenia Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W specjalnym komunikacie ULC poinformował o swoich dotychczasowych osiągnięciach.
Podczas czterech lat działalności ULC: - pracował nad stworzeniem struktury władzy lotniczej, która odpowiadałaby międzynarodowym standardom oraz wymaganiom, - przygotował około 100 aktów wykonawczych do ustawy prawo lotnicze, - wprowadził do polskiego systemu prawnego Aneksy ICAO (Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego), europejskie Wspólne Wymagania Lotnicze, tzw. JAR-y oraz standardy i wymogi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA, tzw. PART-y. - przeprowadził procedurę przystąpienia do Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej - EUROCONTROL, dzięki czemu Polska stała się członkiem tej organizacji z dniem 1 września 2004 r.
Zgodność polskiego systemu prawnego ze światowymi standardami oraz wymaganiami potwierdziły pozytywne wyniki audytów i inspekcji, które przeprowadziły w ULC międzynarodowe władze lotnicze: Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA, Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego - ECAC, Wspólne Władze Lotnicze - JAA oraz amerykańska władza lotnicza - FAA.
ULC aktywnie uczestniczył także w przygotowywaniu polskiego lotnictwa do integracji z Unią Europejską. W jej wyniku nastąpiła liberalizacja rynku lotniczego, dzięki czemu na polskim rynku pojawiło się wielu nowych przewoźników, w tym także niskokosztowych. Spowodowało to znaczny wzrost liczby pasażerów linii lotniczych oraz poprawę wyników finansowych polskich lotnisk.
W celu ochrony interesów pasażerów ULC stworzono, zgodnie z europejskimi wymogami, Komisję Ochrony Praw Pasażerów, która jest odpowiedzialna za rozpatrywanie skarg podróżnych.
Z powodu rosnącego ruchu lotniczego, ULC musiał zwiększyć swoją aktywności w obszarach związanych z bezpieczeństwem. Inspektorzy ULC wykonali kilka tysięcy kontroli statków powietrznych oraz ich załóg, przewoźników wykonujących operacje lotnicze do/z Polski, w tym także inspekcji statków powietrznych państw trzecich, które korzystając z portów lotniczych Unii Europejskiej. Dodatkowo Urząd przeprowadził inspekcje i certyfikacje portów lotniczych oraz organizacji produkujących, projektujących i obsługowych.
Podczas czterech lat działalności Urząd wydał także kilka tysięcy decyzji administracyjnych, uzgodnień oraz opinii dotyczących planów budowy i rozbudowy lotnisk i lądowisk.
ULC odnotował też większą aktywność w dziedzinie egzaminowania i wydawania uprawnień członkom personelu lotniczego.
Lotnicza Komisja Egzaminacyjna przeprowadziła ponad 53 tysiące egzaminów cząstkowych na licencje i uprawnienia lotnicze, na które w sumie zgłosiło się ponad 5 tysięcy osób. LKE opracowała również Sylabusy, czyli pomoce dydaktyczne dla osób zdających na licencje i świadectwa kwalifikacji, na które przeprowadzane są egzaminy z wykorzystaniem Krajowego Banku Pytań.
W najbliższym czasie Urząd Lotnictwa Cywilnego zamierza: - dążyć do zniesienia barier administracyjnych, które krępują rozwój polskiego lotnictwa, a w szczególności w zakresie licencjonowania personelu lotniczego, wymagań dotyczących zakładania i funkcjonowania lotnisk i lądowisk oraz rejestracji i sprawdzania zdatności do lotu statków powietrznych, - kontynuować działania, które zmierzają do zmniejszania obciążeń finansowych dla podmiotów prowadzących działalność lotniczą, - pracować nad podnoszeniem jakości świadczonych przez ULC usług. Od 1 marca 2006 roku w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego działa Punkt Obsługi Klienta, który obsługuje interesantów kierowanych dotychczas do Inspektoratu Personelu Lotniczego oraz Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej. Sukcesywnie POK będzie przejmował obsługę klientów innych komórek ULC. - pracować nad dalszą harmonizacją polskiego systemu prawnego z wymaganiami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA oraz Europejskiej Organizacji Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej - EUROCONTROL, - czynnie uczestniczyć w programie budowy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky - SES), która zakłada jednolite cywilno-wojskowe zarządzanie przestrzenią powietrzną w Europie.
|