Bilet dla podróżującego jest umową przewozu
Data wysłania: 2006-11-01 19:39 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Bilet na przejazd autokarem, pociągiem, przepłynięcie statkiem lub przelot samolotem, stanowi formę zawarcia umowy przewozu. Wejściówka musi więc zawierać podstawowe dane: cenę, dzień i godzinę transportu, trasę bądź klasę środka transportu.
Często zdarza się, że urlopowe plany ulegają zmianie, podczas gdy już jest wykupiony bilet. Jednak zmiany biletu są oczywiście możliwe. Przeważnie dotyczą one terminu odjazdu, miejscowości lub klasy środka transportowego. Korekty te mogą powodować konieczność dopłaty różnicy należności lub zwrot części ceny. Możliwe także jest odstąpienie od umowy - jest to możliwe zarówno przed wyjazdem, wylotem lub w trakcie podróży (wysiąść można wyłącznie na wyznaczonych przystankach). Ponadto powodu skróconej podróży, klientowi może przysługiwać zwrot części kosztów, po potrąceniu części opłaty, czyli odstępnego. Należy pamiętać, iż w przypadku promocji, rezygnacja z wyjazdu powoduje na ogół - utratę całej ceny za bilet.
Osoby podróżujące bez biletu, muszą liczyć się z tym, że kontroler pobierze od nich właściwą należność za przejazd i opłatę dodatkową. To kara dla osób podróżujących bez biletu. Opłata dodatkowa może zmniejszyć się, jeśli zostanie ona wniesiona od razu albo w wyznaczonym terminie. Gdy podróżny nie posiada dokumentu uprawniającego do ulgowego albo darmowego przejazdu, należy również uiścić świadczenia za przewóz i opłatę dodatkową. Jeśli jednak w ciągu 7 dni od dnia przewozu, udowodni się posiadanie takich uprawnień, pobrana opłata podlega zwrotowi, a wezwanie do zapłaty umorzeniu. Natomiast jeśli podróżny odmawia zapłacenia za bilet, kontroler może żądać okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość. Gdy jednak ustalenie tożsamości nie jest możliwe, z pomocą przychodzi policja. Należy pamiętać, że osoby, które zagrażają bezpieczeństwu i porządkowi w danym środku transportu, mogą zostać usunięte. Przy wszystkich rodzajach transportów pasażerskich, możliwy jest oczywiście przewóz bagażu. Część ekwipunku stanowi zwykle tzw. bagaż podręczny, od którego nie pobiera się dodatkowych opłat. Natomiast posiadacz większego bagażu (przesyłki bagażowej) musi posiadać kwit bagażowy, który określa posiadacza przesyłki i należność za jej przewiezienie. Opłata ta, przeważnie jest uzależniona od wagi lub gabarytów przesyłki - bywa często wliczana w bilet, jednak należy pamiętać, iż w samolocie zapłacimy za tzw. nadbagaż.
do przewozu nie doszło z winy przewoźnika [2006-11-01 19:39 217.99.19.*] co jeśli do wykonania umowy przewozu autokarem nie doszło z winy przewoźnika tj. przewóz został anulowany (podobno z powodu awarii autokaru) i nie zapewniono zastępczego transportu, a był to jedyny kurs tego dnia firmy przewozowej (POLSKI EXPRESS) u której miałam wykupiony bilet z wyprzedzeniem ok. miesiąca. Skorzystałam z usług innego przewoźnika, po powrocie do miejsca docelowego podóży odmówiono mi w w/w firmie zwrotu pieniędzy za bilet. Małgorzata P. odpowiedz »
|