PKP przekazuje samorządom nierentowne linie kolejowe!
Data wysłania: 2006-11-01 15:42 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Samorządy zaczęły przejmować od kolejarzy linie, które nie przynoszą zysków. Na części linii zostanie utrzymany ruch towarowy i pasażerski, ale niektóre zostaną zastąpione ścieżkami rowerowymi.
Jednym z pomysłów na zmianę połączeń jest utworzenie nowej linii, łączącej Wągrowiec z Poznaniem. Do tej pory pociąg jeździł przez Skoki, a teraz podróż ma się odbywać przez Rogoźno. W ten sposób podróż z Wągrowca do Poznania skróciłaby się z półtorej godziny do jednej godziny. Na tej trasie pociąg mógłby jechać z prędkością 90 km na godzinę. Michał Piechocki, wicestarosta wągrowiecki zapewnił - Trasa byłaby wówczas konkurencyjna dla ruchu samochodowego.
Na trasie Wągrowiec - Rogoźno "Ekspres Wągrowiecki" zatrzymywałby się w każdej wiosce, a następnie na drodze do Poznania tylko w Obornikach. Dodatkowo pociąg wjeżdżałby do Poznania od strony północno-zachodniej, gdzie wjazd jest łatwiejszy i mniej obciążony. Władze starostwa planują zrobić trzy przystanki w samym Wągrowcu: Wągrowiec Wschód, Wągrowiec Główny i Wągrowiec Osiedle Kolejowe. Dzięki temu mieszkańcy nie będą musieli dojeżdżać na pociąg komunikacją miejską. Planowane jest też przedłużenie linii do Gołańczy, z której obecnie nie ma dogodnego połączenia kolejowego do Poznania.
Powiat wągrowiecki zainteresowany jest też przejęciem linii: Inowrocław-Drawski Młyn między Damasławkiem, a Rogoźnem, Janowiec - Skoki (od Żnina do Skoków), a także ze Sławy do Gniezna, z Gołańczy na Margonin i z Gniezna przez Wapno do Kcyni. Na tych liniach starostwo zamierza utworzyć ścieżki rowerowe, gdyż okolice są malownicze, a ruch pasażerski nie byłby opłacalny. Środki na tę inwestycję miałyby pochodzić z Unii Europejskiej.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe bardzo chętnie przekazuje swoje nierentowne linie samorządom. Zbigniew Wolny, rzecznik PKP PLK w Poznaniu wyznaje - Taka linia schodzi nam z kosztów, a jednocześnie może być utrzymana w celu transportowym lub turystycznym.
Jedyną przeszkodą jest własność gruntów, na których leżą linie kolejowe. Wicestarosta wągrowiecki wyjaśnia - Niektóre wpisy w księgach są jeszcze sprzed I wojny światowej. Żeby doszło do przekazania linii samorządom, spółki kolejowe muszą najpierw stać się właścicielami gruntów. Jednak tworzenie aktów prawnych trwa długo. Najpierw PLK musi wydać uchwałę, a następnie musi ją zaakceptować PKP SA i Ministerstwo Transportu. A taka procedura trwa nawet kilkanaście miesięcy. Wolny jednak przyznaje - Ale nie było jeszcze przypadku odmowy. Wągrowieccy samorządowcy mają nadzieje, że otrzymają linię za dwa, trzy lata.
Linie kolejowe, które są w trakcie przekazywania samorządom: - odcinek Gołańcz - Chodzież, którym zainteresowani są powiat wągrowiecki i chodzieski.
- linia Poznań-Wągrowiec-Gołańcz, którą zainteresowani są starostwo powiatowe w Wągrowcu oraz Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
- linia Inowrocław-Drawski Młyn (między Damasławkiem i Rogoźnem, która jest obecnie nieczynna). Zainteresowani są powiat wągrowiecki i obornicki. Natomiast czterokilometrowym odcinkiem za Rogoźnem zainteresowany jest powiat obornicki, gdzie planowane jest ponowne uruchomienie przewozów pasażerskich.
- odcinek Janowiec-Skoki (od Żnina do Skoków), którym zainteresowany jest powiat wągrowiecki.
- linia Oborniki-Wronki (od Obornik do Obrzycka), którą zainteresowany jest Urząd Miasta i Gminy Oborniki. Na tym odcinku planowana jest likwidacja torów i włączenie terenów do obwodnicy Obornik.
- odcinek Rokietnica-Skwierzyna (między Rokietnicą a Międzychodem), którym zainteresowany jest Urząd Miasta i Gminy Pniewy.
- linia Konin-Kazimierz Biskupi, którą interesuje się starostwo powiatowe w Koninie.
- linia Lubiń-Gostyń, którą zainteresowanyjest Urząd Miasta i Gminy Krzywiń. Na tej trasie planowane jest utworzenie trasy turystycznej.
komentarz do nierentownych lini [2006-11-01 15:42 84.10.54.*] najłatwiejszym sposobem wyjścia z biedy jak widac jest likwidacja lini kolejowych. Zastanawiam się dlaczego pkp nie robi nic(!) aby przyciągnąc na takie linie swoich pasażerów. wszyscy wiemy że na pkp jest znacznie więcej zniżek niż na pks, dlatego kolej powinna miec przewage nad autobusami. Nie potrafi jednak tego wykorzystać, a co gorsza obniża standarty podróży na takich liniach. W efekcie pasażer mający wybór między autobusem a pociągiem wybiera to drugie. wiadomo dlaczego. Autobus się nie spóźnia, ma się prawie zawsze miejsce siędzące i pewnośc ze dojedzie sie na czas. Może wreszcie ktoś na pkp się obudzi i coś zrobi. Zamykanie lini kolejowych to nie jest sposób na oddłużanie!! anonimowy czytelnik odpowiedz »
komentarz do nierentownych lini [2008-05-13 19:44 79.187.32.*] Witam!myślę,iż wcale nie było by głupie aby przywrócić połączenie kolejowe między Gołańczą,a Chodzieżą.Pamiętam jeszcze jako dzieciak jak kursował tą trasą parowóz ciągnący wagony nie tylko pasażerskie.Mogłaby to być dodatkowa atrakcja turystyczna dla Chodzieży,jak i innych miejscowości,które w ten sposób reklamowałyby się i może nawet przyciągały turystów. Myślę,że nie jestem jedynym który by wsiadł do tego pociągu,dla samej atrakcji. odpowiedz »
linie kolejowe do samorzdów [2007-11-05 02:29 87.99.44.*] poprostu jestescie bez główkowca sciezki rowerowe z lini odpowiedz »
linie kolejowe do samorzdów [2008-06-13 08:51 83.13.146.*] do starych linii kolejowych na tej trasie Drawski Młyn - Inowrocław wielu z nas ma wielki sentyment (obecnie niemodne słowa, bo sentymentalni to podobno ludzie słabi) a trasa jest rzeczywiście bardzo malownicza. Lubię jeździć rowerem, gdyby takie trasy powstały na pewno bym z nich skorzystała.Przejazd pociągiem dla samej atrakcji jazdy równiez wspaniały. Oby tylko to zrealizować. Pozdrawiam odpowiedz »
linie kolejowe do samorzdów [2008-06-13 18:59 79.187.32.*] Jestem za tym aby ten pomysł był wdrożony i mam nadzieję,iż dojdzie do tego.Nie które wypowiedzi są beznadziejne,jak można stworzyć ścieżki rowerowe,na podkładach kolejowych?trochę pomyśleć trzeba aby się wypowiedzieć na ten temat.Druga sprawa:kto wyłoży te pieniądze na te ścieżki rowerowe?lepiej,aby coś w ogóle było zrobione.Pozdrawiam. odpowiedz »
linie kolejowe do samorządów [2008-10-31 21:06 62.21.86.*] Ja myślę o mojej ulubionej lini kolejowej do kazimierza biskupiego jeśli chcieli by uruchomić tą linię to już by tam kursowały pociągi,ja pamiętam z dzieciństwa jak miałem chyba 3 albo 4 lata to jechałem właśnie pociągiem do pątnowa bo był chyba jakiś festyn,że pkp uruchomiło specjalny pociąg ten skład to lokomotywa sm42 i piętrusy pociąg wtedy się rospędzał do około 30-40km/h ale i tak było szybciej bo był do pątnowa straszny korek samochodów i byliśmy szybciej o jakieś 10-15 minut.teraz kursują tam pociągi towarowe odpowiedz »
linie kolejowe Wągrowiec Poznań [2009-10-28 20:25 83.3.31.*] Cieszę się, że ktoś w końcu pomyślał o stworzeniu przystanku kolejowego Wągrowiec Wschód tylko kiedy to będzie! odpowiedz »
linie kolejowe Wągrowiec Poznań [2010-01-31 14:10 194.208.177.*] Na świętego Dygdy,czyli nigdy. Nie bądz naiwny,na obietnice samorządu. odpowiedz »
Ścieżki rowerowe . [2012-11-01 17:34 31.63.202.*] Z tymi ścieżkami zamiast linii kolejowej to chyba przesada. Moim zdaniem ludzie dojeżdżający do pracy mieli by więcej powodów do zadowolenia gdyby w określonych godzinach autobus szynowy zawoził by ich do pracy . Docierał by do tych wszystkich miejscowości zapomnianych już przez wszystkich , ludziom mieszkającym tam było by łatwiej . odpowiedz »
|