Tabela frankfurcka - zwyczajowy cennik odszkodowań dla turystów
Data wysłania: 2010-07-21 10:26 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Niezadowoleni z usług turyści skarżą biura podróży, wtedy często sprawa kończy się w sądzie. Jednak coraz częściej biura starają się załatwić sprawę polubownie.
Organizator turystyki woli dojść do porozumienia z klientem i ustalić z nim wysokość odszkodowania za nieudany wyjazd. Umożliwia to tzw. tabela frankfurcka.
Tabela frankfurcka nazywana biblią niezadowolonych turystów nie ma mocy prawnej. Powstała w Niemczech na zlecenie Izby Cywilnej Sądu Krajowego. W 2003 roku polski UOKiK uznał, że będzie ona podstawą do rozwiązywania konfliktów między biurami podróży a klientami również w Polsce. Dokument stał się także pomocny w sądach przy ustalaniu wysokości rekompensaty pieniężnej dla oszukanych turystów.
Tabela pozwala szybko ustalić, jaki procent kosztów wycieczki biuro turystyczne powinno zwrócić za niedotrzymanie warunków umowy. Dokument podzielony jest na 4 główne działy, w których wyliczone zostały niedogodności związane z noclegiem, wyżywieniem i transportem oraz czwarta część zawierająca pozostałe typowe rozbieżności z ofertą, spotykane w roszczeniach klientów.
Biblia niezadowolonych turystów [2010-07-21 10:26 83.238.170.*] Tabela z karty frankfurckiej, wyrwana z kontekstu całej tej idei wprowadza tylko niepotrzebne emocje. I dzieje się tak co roku, od kilkunastu lat, z domyślną sugestią, że może by i u nas... W Niemczech postanowienia karty są respektowane przez cały ciąg kontrahentów: agent, tour operator, przewoźnik, lokalny tour operator, hotel, lokalny przewoźnik. Tylko wtedy to ma sens. Jeśli klient będzie wiedział, że może rościć, to będzie. Adresatem zostanie biuro podróży. Ile z kryteriów tabeli tak naprawdę zależy od biura? Zatem biuro regresem rości np. od hotelu, a hotel od ewentualnie winnego. Skuteczność takiego działania zapewni tylko dobra polisa OC od nienależytego wykonania usług. Kto w Polsce ją ma? Punkt "brak estetyki" w oryginale brzmi "Nicht Gemütlich" (za mało przyjemnie), a co do tego trudno dyskutować z klientem.
W orzecznictwie niemieckim przyjęto: - że nieznaczne wady oferty nie dają podstaw do roszczeń obniżenia ceny - że wady, które istotnie zakłócają przebieg imprezy mogą być powodem dodatkowych roszczeń poza obniżeniem ceny - że ponad 50% obniżenie ceny może być powodem do roszczenia 'urlopu zastępczego'
Nie ma się co łudzić: dopiero na zdrowym, uczciwym rynku, przy rzetelnych wszystkich kontrahentach ma sens takie ich dyscyplinowanie. Wyrywkowe wprowadzanie tylko wybranych reguł gry zawsze przynosi więcej szkód niż pożytku. Dotyczy to zresztą nie tylko turystyki ;-) odpowiedz »
Biblia niezadowolonych turystów [2010-07-21 11:33 83.29.178.*] Zgadzamy sie w stu procentach z przedmówcą-wtedy by miało sens zastosowanie tej tabeli a nie li tylko do biura turystycznego bo to jest jednym z ogniw całej usługi turystycznej.no i druga sprawa jaki jest poziom w Niemczech a jaki u nas?/pensje,zarobki,ceny usług itd. a jak sie to wszystko ksztaltuje u nas-więc po co znów rozdmuchiwanie czegoś co do warunków Niemiec i naszego kraju nie pasuje odpowiedz »
Biblia niezadowolonych turystów [2010-07-22 07:50 193.33.125.*] Ta,ta,ta, tititata - tabela ta może mieć zastosowanie przy normalnym zdrowym rynku i normalnych turystach - nie takich którzy od momentu wyjazdu szukają "haków" aby uzyskać od biura zwrot-rekompensatę. (KH) odpowiedz »
Biblia niezadowolonych turystów [2010-07-24 08:32 197.0.170.*] dokładnie masz racje bo Polacy wyjezdzajac z last minute myslą ze beda mieli nie wiadomo co czasem powinni kalkulowac ceny bo na tydzien za granica po odliczeniu biletu zostaje im 300 zł to nawet na wczasy w Polsce nie starczyło by im..... odpowiedz »
Biblia niezadowolonych turystów [2010-11-03 09:24 78.8.208.*] Nie ważne czy to jest last-minut, czy co innego, jak masz w ofercie balkon to ten balkon ma być, jak masz mieć 300m do plaży to znaczy że ta plaża ma być w takiej odległości. I jako turysty nie obchodzi kto zawalił, płacisz operatorowi o on niech sobie te kwestie załatwia z hotelem czy innym usługodawcą. Niemcy statystycznie płacą za wczasy najtaniej w europie a porównaj standard dla polskich i niemieckich turystów. Niemiecki rynek jest tak wymagający że operator nie może sobie na takie wtopy pozwolić. odpowiedz »
Biblia niezadowolonych turystów [2011-03-23 15:27 83.238.108.*] Na stronie http://www.konsument.gov.pl w zakładce "Złóż skargę" można pobrać gotowe formularze reklamacji w języku polskim (skarga do polskiego przedsiębiorcy), jak i j. angielskim - np. reklamacja usług u zagranicznego przewoźnika lotniczego, sklepu internetowego zarejestrowanego w UE itp.
Wzorce są uniwersalne, na pewno ułatwią określenie roszczenia.
Jeśli reklamacja nie będzie skuteczna, tzn. przedsiębiorca ją odrzuci lub w ogóle nie odpowie, można zwrócić się o pomoc do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.
Gdy sytuacja dotyczy zagranicznego przedsiębiorcy - warto skontaktować się Europejskim Centrum Konsumenckim (ECK Polska). Prawnicy ECK udzielają BEZPŁATNYCH porad prawnych i pomagają w dochodzeniu roszczeń od zagranicznych przedsiębiorców (zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych, komisów aut używanych czy wypożyczalni samochodów). Skargi można zgłaszać za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej http://konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl). odpowiedz »
|