TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Forum grupa: Transport

Obice: długi pas startowy, duże koszty

Data wysłania: 2010-07-13 22:53 Autor: Czytelnik IP automat

Aktualność:
Eksperci Komisji Europejskiej, którzy badają zasadność ewentualnej realizacji projektu budowy regionalnego portu lotniczego w Obicach koło Kielc, po wizji lokalnej zasugerowali inwestorowi skrócenie o 700 m zaprojektowanego pasa startowego.

Samorząd Kielc stara się o 39 mln euro europejskiego dofinansowania budowy lotniska dla regionu świętokrzyskiego. Jak poinformował marszałek województwa Adam Jarubas, eksperci z Brukseli analizowali przede wszystkim techniczne, merytoryczne i ekonomiczne aspekty przedsięwzięcia. Według nich, dla portu, który zgodnie z założeniami projektu ma skomunikować region świętokrzyski z krajami europejskimi i północną Afryką, wystarczający byłby pas o długości 2,1 tys. m. Zdaniem specjalistów, "długość pasa generuje bardzo duże koszty".

Wicemarszałek świętokrzyski Marcin Perz zapowiedział, że w związku z tym zarząd województwa będzie przekonywał samorząd Kielc, by zmienił założenia do projektu i zdecydował o skróceniu pasa startowego. Perz wyjaśnił, że pas o długości 2,1 tys. m umożliwia starty i lądowania samolotów tanich linii lotniczych, m.in. boeingów 737 i airbusów. "Na obecnym etapie najważniejsze jest zdobycie przychylności KE i prawie 40 mln euro" - dodał, uzasadniając stanowisko zarządu regionu.

John Oakshott, jeden z ekspertów, w rozmowie z dziennikarzami przyznał, że zespół wywiezie "bardzo pozytywne odczucia" z Kielc. W czasie wizyty eksperci obejrzeli tereny pod projektowany port lotniczy, a także Targi Kielce, zainteresowane szybkim powstaniem obiektu, a także lotnisko Aeroklubu w Masłowie koło Kielc. Oakshott podkreślił, że istotne jest płaskie ukształtowanie terenu koło Obic oraz fakt, że nie sąsiaduje on z zakładami przemysłowymi ani osiedlami mieszkaniowymi. "Niemal na każdym kroku mogliśmy przekonać się, jak wszyscy bardzo chcą powstania tego lotniska" - stwierdził gość z Brukseli. Zapowiedział, że Komisja otrzyma raport ekspertów za miesiąc, a w wersji wstępnej będzie on gotowy szybciej.

Z przygotowanego przez brytyjską firmę Ove Arup & Partners International Ltd opracowania dotyczącego lotniska wynika, że regionalny port lotniczy w podkieleckich Obicach osiągnąłby pierwsze zyski - według scenariusza pesymistycznego - w 2024 roku, natomiast według optymistycznego - w 2016 roku. Za 20 lat z Obic korzystałoby - w wariancie pesymistycznym - dwa mln pasażerów rocznie, w optymistycznym - pięć mln podróżnych. Brytyjska firma oceniła również, że koszt inwestycji wyniesie ponad 160 mln euro.

Według prezydenta Kielc Wojciecha Lubawskiego, lotnisko w Obicach mogłoby obsłużyć pierwszych podróżnych w 2011 lub 2012 r. Jeśli UE nie dofinansuje inwestycji, miasto będzie szukać inwestora. Komisja Europejska zatwierdziła dotychczas 15 polskich regionalnych programów operacyjnych. Z ostateczną zgodą wstrzymuje się tylko odnośnie programu operacyjnego dla woj. świętokrzyskiego. Komisja czeka na ekspertyzę dotyczącą rentowności planowanego lotniska, wątpliwości budzi ekonomiczny sens tego przedsięwzięcia, m.in. z powodu względnie bliskiego sąsiedztwa lotnisk w Krakowie, Warszawie i Katowicach.

    • Długi czy krótki pas startowy w Obicach 

      [2010-07-13 22:53 217.76.116.*]

      NIE CHCĄ KONKURENCJI bo srawdzając długość pasów startowych lotnisk zachdnioeuropejskich (np. na www.google.maps) widzimy, że porty nie obsługujące tras długodystansowych mają pasy ok. 3000m, a pozostałe huby dysponują kilkoma pasami o długościach 3500-4000m > bierzcie przykład z Rzeszowa !   odpowiedz »

 
     

Forum gorące tematy

Forum gorące tematy
Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję