ULC: co warto wiedzieć przed wakacjami
Data wysłania: 2010-06-22 15:07 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Jak sprawdzić, czy autobus, którym jedziemy na wycieczkę jest bezpieczny? Co zrobić w przypadku opóźnienia samolotu i co zabrać na jego pokład? Dlaczego warto mieć Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego? Czy cena wycieczki może się zmienić? Jakich pamiątek nie możesz przywozić z wakacji? Na te i inne pytania odpowiada dziś dziewiętnaście instytucji.
O prawach przysługujących pasażerowi w przypadku, gdy lot został opóźniony, odwołany lub pasażerowi odmówiono wejścia na pokład samolotu oraz o tym co wolno, a czego nie przewozić samolotem przypomina Urząd Lotnictwa Cywilnego:
1. W przypadku, gdy lot został opóźniony - przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. W przypadku, gdy wylot nastąpi następnego dnia, przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu (wraz z dojazdem do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko). Gdy opóźnienie wynosi powyżej 5 godzin przewoźnik ma obowiązek zwrócić należność za zakupiony bilet.
2. W przypadku, gdy samolot zostanie odwołany - pasażer ma prawo do zwrotu (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Jeżeli pasażer nie został na czas (do 7 dni przed wylotem) poinformowany o odwołaniu lotu przysługuje mu odszkodowanie pieniężne (od 250 do 600 EUR - w zależności od długości trasy). Wspomniane odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne).
3. W przypadku, gdy linia lotnicza odmówi pasażerowi wejścia na pokład samolotu - przysługuje mu odszkodowanie (od 250 do 600 EUR - w zależności od długości trasy) oraz zwrot (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży. Przewoźnik ma także obowiązek zaopiekować się pasażerem, czyli zapewnić mu posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. W przypadku, gdy wylot nastąpi następnego dnia - przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu (wraz z dojazdem do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko).
Jeżeli przewoźnik nie wywiązał się ze swoich obowiązków, należy złożyć do niego reklamację z powołaniem się na rozporządzenie Unii Europejskiej nr 261/2004/WE z dnia 11 0lutego 2004 r. Jeżeli linia lotnicza nie odpowiedziała, bądź jej odpowiedź nie jest dla pasażera zadowalająca może on poskarżyć się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Do przesyłanej do Komisji skargi należy dołączyć: kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika, kopię odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację, kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.
Co można przewozić samolotem?
Płyny:
Zgodnie z prawem Unii Europejskiej pasażer może wnieść do strefy zastrzeżonej portu lotniczego i na pokład samolotu płyny, aerozole i żele w opakowaniach o pojemności do 100 ml. Płyny powinny być włożone do przezroczystej plastikowej torby o pojemności do 1 litra.
Jedzenie dla niemowląt:
Dozwolone jest wnoszenie na pokład samolotów jedzenia dla niemowląt w tym min.: mleka w proszku, mleka płynnego, wody i soków owocowych w ilościach przeznaczonych do spożycia w trakcie podróży.
Leki:
Leki w płynie możliwe są do transportu w bagażu kabinowym pod warunkiem, że są niezbędne dla pasażera podczas podróży. Operator kontroli bezpieczeństwa może jednak poprosić o potwierdzenie autentyczności lekarstwa. Lekarstwa nie muszą być umieszczane w plastikowej torebce.
Sprzęt elektroniczny:
Dozwolony do przewozu w bagażu kabinowym.
Czego nie można przewozić samolotem?
Bagaż kabinowy - nie można zabierać na pokład samolotu przedmiotów ostrych, takich jak: noże, nożyczki, cążki. W bagażu kabinowym nie wolno również przewozić sprzętu sportowego, biwakowego, pistoletów i broni palnej.
Bezwzględnie zakazane jest (i w bagażu kabinowym i rejestrowanym) przewożenie substancji wybuchowych i łatwopalnych, chemicznych i toksycznych.
Nad morzem? W górach? Na egzotycznej wyspie? Z biurem podróży czy na własną rękę? Bez względu na to gdzie spędzamy wakacje i kto organizuje wypoczynek musimy znać nasze prawa oraz obowiązki. Przypomina o nich Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Hotel, motel, pensjonat - sprawdź gdzie jedziesz i za jaki standard płacisz.
Polskie przepisy szczegółowo określają wymagania jakie muszą spełniać obiekty noclegowe. Decydując się na pobyt w hotelu czy pensjonacie płacimy wielokrotnie więcej i mamy prawo oczekiwać, że usługi będą świadczone na określonym przez prawo poziomie. UOKiK przypomina, że w każdym polskim hotelu i pensjonacie na widocznym miejscu powinny być umieszczone: nazwa i adres przedsiębiorcy świadczącego usługi, tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu, informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami, informacje o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych. Przed wyjazdem warto zwrócić się do organizatora imprezy lub bezpośrednio do przedsiębiorcy świadczącego usługi z prośbą o przedstawienie dokumentu potwierdzającego zaszeregowanie do określonego rodzaju i kategorii.
Pamiętaj - decydując się na urlop zagraniczny dopytaj o rzeczywisty standard hotelu oferowanego przez organizatora. Nie ma identycznej kategoryzacji obiektów hotelarskich w każdym kraju. Dlatego standard hotelu *** we Francji może się różnić od hotelu *** w Egipcie. Jeżeli okaże się, że placówka nie spełnia określonych wymagań, konsumenci mogą dochodzić swoich roszczeń. Wycieczkę zorganizowaną przez biuro podróży reklamujemy u organizatora. Natomiast, gdy samodzielnie zawarliśmy umowę, reklamujemy ją u właściciela obiektu.
Cena wycieczki - czy może się zmienić?
Koszt imprezy po podpisaniu umowy nie może się zmienić, chyba że kontrakt to wyraźnie przewiduje w trzech sytuacjach: wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Biuro podróży powinno udokumentować wpływ na zmianę ceny, a konsument może się nie zgodzić na propozycję, wypowiedzieć umowę i odzyskać wszystkie wpłacone pieniądze. Pamiętaj - cena wycieczki nie może się zmienić na 20 dni przed wyjazdem. Warto również upewnić się, czy koszt imprezy zawiera wszystkie opłaty (np. ubezpieczenie NNW, przejazd z lotniska do hotelu, opiekę pilota, bilety wstępu do muzeów).
First minute, last minute - oferty promocyjne można reklamować
Fakt, że płacimy za wycieczkę mniej, kupując ją nawet kilka miesięcy przed odlotem nie oznacza, że mamy mniej praw. Jeśli podczas wyjazdu organizator nie wywiązał się z warunków umowy zawsze możemy złożyć reklamację. Składamy ją na piśmie u organizatora wycieczki. Możemy to także zrobić podczas wypoczynku. Pamiętaj - jeśli organizator nie ustosunkuje się do skargi w terminie 30 dni od jej złożenia, przyjmuje się, że uznał ją za uzasadnioną.
Blisko plaży, pokój z widokiem, w zacisznej okolicy - co to właściwe oznacza?
Zanim podpiszesz umowę, żądaj doprecyzowania zbyt ogólnych pojęć. Może się bowiem okazać, że "blisko plaży" dla turysty oraz dla organizatora wyjazdu to zupełnie inne odległości. Jeżeli zgodnie z umową hotel miał się znajdować 50 metrów od morza, mamy prawo tego oczekiwać. Pamiętaj - im więcej sprecyzujesz postanowień kontraktu, tym łatwiejsza droga dochodzenia roszczeń w przypadku niewywiązania się organizatora z umowy.
Rejestr klauzul niedozwolonych - warto do niego zajrzeć
W tej chwili w Rejestrze znajdują się 1962 klauzule, z czego prawie 700 dotyczy turystyki. Jest to największa grupa klauzul z jednej branży. Znajdują się w nim postanowienia np. z góry określające kwotę o jaką może się ubiegać turysta, jeżeli rezygnuje z wyjazdu, czy ograniczające odpowiedzialność organizatora za usługi wykonywane podczas wycieczki. Wpis postanowienia do Rejestru oznacza, że żaden przedsiębiorca nie może go stosować. Warto przed podpisaniem umowy sprawdzić, czy nie zawiera ona niedozwolonych klauzul.
Gdzie szukać pomocy?
Jeżeli biuro podróży nie uznaje złożonej reklamacji, poprośmy o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.
O czym warto wiedzieć przed wakacjami wspólnie przypominają: Urząd Lotnictwa Cywilnego, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Główny Inspektorat Sanitarny, Komenda Główna Policji, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Środowiska, Narodowy Fundusz Zdrowia, Rzecznik Ubezpieczonych, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie.
Jeśli chcesz wiedzieć:
Więcej o podróży lotniczej. Wejdź na www.ulc.gov.pl
Więcej o bezpieczeństwie dzieci podczas wakacji. Wejdź na www.brpd.gov.pl
Jak sprawdzić czystość kąpieliska w kraju? Wejdź na www.gis.gov.pl
Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka czy zabezpieczyć mieszkanie? Wejdź na www.policja.pl
Ile pieniędzy możesz zabrać za granicę? Wejdź na www.mofnet.gov.pl
Jakich pamiątek nie możesz przywieźć z wakacji? Wejdź na www.mos.gov.pl
Wszystko o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego. Wejdź na www.nfz.gov.pl
Ubezpieczenia wakacyjnych wyjazdów. Wejdź na www.rzu.gov.pl
Więcej o nowych cenach roamingu. Wejdź na www.uke.gov.pl
Kiedy cena wycieczki na pewno nie może się zmienić? Wejdź na www.uokkik.gov.pl
Chcesz wiedzieć więcej o timeshare? Wejdź na www.konsument.gov.pl
Więcej o jakości w punktach gastronomicznych, motelach, pensjonatach? Wejdź na strony Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowych w:
Białymstoku: www.bialystok.wiih.gov.pl/
Bydgoszczy: www.wiih.com.pl
Gdańsku: www.wiihgdansk.mojbip.pl
Katowicach: www.ih.katowice.pl/
Łodzi: www.wiih.lodz.pl/
Olsztynie: www.ih.olsztyn.pl
Poznaniu: www.poznan.wiih.gov.pl
Szczecinie: www.wiih.pomorzezachodnie.pl
Porady na wakacje [2010-06-22 15:07 83.6.75.*] Ja tylko chciałem zapytać - czym się różnią "normalne" wycieczki od takich Hot Last? Bo znalazłem na stronie alfa star bardzo fajne oferty i nie ukrywam, że na którąś chciałbym się zdecydować. odpowiedz »
Porady na wakacje [2010-06-22 15:40 77.253.200.*] hot last to po prosto gorąca obniżka ;) może być kilka miejsc w promocji (ograniczona) lub zostało niewiele czasu do wylotu. Taka wycieczka nie różni się niczym od "normalnej", chociaż może np nie zawierać gwarancji niezmienności ceny odpowiedz »
Porady na wakacje [2010-06-30 13:03 83.6.86.*] Hot Last to są tańsze wycieczki, ale do równie fajnych miejsc. Tak w zasadzie to raczej niczym się nie różnią, masz do wyboru kilka miejsc, hoteli, płacisz i za kilka dni jesteś już na miejscu. W alfastarze mają niezłe Hot Lasty, bardzo tanie. odpowiedz »
Porady na wakacje [2010-07-31 11:24 195.150.165.*] Byłam w tym roku na hot last z alfą i faktycznie jest fajnie. Zapłaciliśmy na prawdę niewiele a mieliśmy super warunki. rewelacyjne wakacje odpowiedz »
Porady na wakacje [2010-08-07 20:05 83.24.184.*] Teraz w alfastarze jest taka promocja wakacje od tysiaka, za niewielką kasę można polecieć w fajne miejsce. Ja się zastanawiam nad Turcją, jeszcze tam nie byłam, a wycieczka kosztuje ok 1200 zł! odpowiedz »
Porady na wakacje [2010-08-16 19:47 83.6.72.*] Warto wiedzieć to, że trzeba czytać umowę zanim się cokolwiek podpisze. Ale teraz jest dużo promocji, każdy może znaleźć coś dla siebie. W alfastarze są właśnie fajne promocje, ceny naprawdę atrakcyjne i chociaż ja już na wczasach byłem to nie wiem czy jeszcze gdzieś na tydzień nie polecę. odpowiedz »
|