Biura podróży też mają problemy
Data wysłania: 2010-04-20 14:20 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Według szacunków Polskiej Izby Turystyki, z powodu zamknięcia przestrzeni powietrznej nad Polską wczasy za granicą musiało przedłużyć, lub też nie mogło wyjechać z Polski na zorganizowane wycieczki ok. 1-2 tys. turystów. Chodzi przede wszystkim o wyjazdy do Egiptu i Tunezji. Biura starają się organizować pomoc dla tych, którzy zostali poza krajem, natomiast reszcie proponują zmianę terminu wyjazdu.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez wiceprezesa Izby, Józefa Ratajskiego, nie ma statystyk, które mogłyby dokładnie określić liczbę osób w danym momencie nie mogą wyjechać na zagraniczną wycieczkę, mimo że ją wykupiło, a także ile osób musiało - z przyczyn od siebie niezależnych - pozostać dłużej za granicą. Jak jednak stwierdził - Na podstawie praktyki mogę jednak powiedzieć, że w połowie kwietnia zwykle jest to ok. 1-2 tysiące osób. Przeważnie Polacy wyjeżdżają w tym czasie do Egiptu i Tunezji. Do tej liczby trzeba jeszcze dodać osoby, które wyjechały indywidualnie.
Osobom, które nie mogą wrócić do Polski biura turystyczne przedłużają pobyty w zagranicznych hotelach. Jak stwierdził - Turyści wykorzystują miejsca, z których nie mogą skorzystać ci, którzy nie dolecieli na miejsce z Polski. Ci zaś, którzy nie mogą wylecieć z Polski, i z tego powodu skorzystać z opłaconej wycieczki, mogą liczyć na zwrot kosztów wycieczki, jeśli mieli ubezpieczenie od rezygnacji z podróży. Większość turystów jednak go nie ma. Klient może w takiej sytuacji skontaktować się z biurem, które powinno zaproponować im inny termin wyjazdu. Jeśli jednak klient nie skorzysta z zaproponowanego terminu ponosi stratę. Podkreślił równocześnie, że biura turystycznie nie mogą po prostu zwracać pieniędzy za wyjazdy, które nie mogą się odbyć z nagłej przyczyny, jaką jest pył wulkaniczny ponieważ opłaciły już pobyty za granicą.
Według UOKiK osoby, które z powodu nietypowych warunków atmosferycznych są zmuszone do pozostania dłużej na wakacjach powinny zostać otoczone opieką biura podróży, a organizator turystyki ponosi obowiązek udzielenia poszkodowanemu klientowi w czasie trwania imprezy wszelkiej pomocy. Jak wyjaśnia rzecznika prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch - Konsument może się domagać od organizatora turystyki zwrotu kosztów wyjazdu mimo tego, że wyjazd nie może się odbyć z powodu chmury pyłu wulkanicznego. Jeżeli biuro nie zechce oddać pieniędzy, turysta może wystąpić przeciwko niemu do sądu cywilnego, który rozstrzygnie, czy zwrot będzie miał miejsce i w jakiej wysokości.
Ważna jest treść umowy zawartej przez turystę z biurem podróży. Jak wyjaśnia prawnik Izabela Sokołowska-Kulas - Jeżeli jest w niej ubezpieczenie od rezygnacji z imprezy, nie powinno być kłopotów ze zwrotem kosztów od ubezpieczyciela. Gdy takiego zapisu w umowie nie ma, odpowiedzialność za poniesione straty ponosi klient. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, w sytuacji siły wyższej klient nigdy nie może żądać odszkodowania za nieodbytą wycieczkę - Jeżeli natomiast chodzi jedynie o zwrot kosztów, to na podstawie kodeksu cywilnego może ich żądać wtedy, gdy organizator nie zaproponuje mu wycieczki w innym terminie lub przy pomocy innego środka transportu. Nie może natomiast występować o taki zwrot, jeżeli otrzyma od biura turystycznego inną, podobną propozycję wyjazdu.
Pył uziemił też turystów [2010-04-20 14:20 80.53.100.*] ... tak AlfaStar rżnie głupa że klienci maja komfortowe gratsiowe dłuższe wakacje. Tak było przez pierwsze dwa dni a potem wywieźli ludzi do "nory" a jak ktoś chce lepsze warunki to oczywiście trzeba słono płacić rezydentom w gotówce.. bo kart nie przyjmują. odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-04-20 15:34 83.3.19.*] kurcze troche rozsądku, czemu biuro podróży ma ponosic koszty pobytu klientów i to jeszcze w luksusach. ma im zapewnic pomoc a nie finansować dłuższe wakacje. taka sytuacja nie jest komfortowa dla nikogo. I każdy na niej cierpi odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-08-04 14:27 83.17.43.*] zastanów się co piszesz, to biuro zarabia na wysyłaniu klientów w różne strony i to klienci płacą za to nie małe pieniądze. Ryzyko prowadzenia takiej działalności opiera się na założeniu że nic nie przewidzianego się nie stanie. Jeśli jednak dochodzi do np. erupcji wulkanu to biuro jest zobowiązane do ponoszenia kosztów a nie klient. To proste nie można całego ryzyka przenieść na klienta... odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-04-20 14:21 79.187.254.*] Pani Prawnik, moze Pani poświęci parę minut na przeczytanie ustawy a nie opowiada bajki - kto tu ciekawe zrywa umowę/niewywiązuje się z umowy? Rozpacz jak czyta się takie wymysły... odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-04-20 17:47 83.6.9.*] Kochani , Signal Iduna jak i inne towarzystwa nie ubezpieczają klientów z powodu siły wyższej . Pani Prawnik niech wypowie się i w tej kwestii . odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-04-20 17:55 83.6.9.*] Dzisiaj od Pana Piegata z Warszawskiej Izby Turystyki otzrymalismy taka informacje..... jeśli nie doszło do rozpoczęcia imprezy, to w przypadku propozycji przez biuro nowego terminu wyjazdu , ale po wyższej cenie, klient ma prawo zrezygnować z udziału w niej. Ale organizator ma obowiązek prawny dokonać pełnego zwrotu dokonanej przez klienta wpłaty,także bez żądania kary umownej. Tłumaczenie przez organizatora sytuacji jako spowodowanej siłą wyższą, w tym przypadku nie ma podstaw prawnych.W przypadku skierowania sprawy do sądu klient uzyska pozytywne postanowienie wraz z zasądzeniem kosztów procesowych oraz odsetek..... Czy zgadzacie sie z tym ???? odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-04-22 07:49 95.160.144.*] ja mam tn sam problem z biurem Selectours wylot był opóźniony o kilkanaście godzin więc wcześniej odstępiłem od umowy, jednak po wyliczeniu przez biuro podróży z 3400 zł chcą oddać jedyne 600 zł czyli 2800zł kosztował mnie wyjazd na parę dni do Egiptu (22-27 kwiecień czyli niecałe 6 dni) z którego odstapiłem, nie skorzystałem z niczego. Wyliczenie jest proste na 6 dni 2 osoby lecą do Egiptu za 600 zł???? Skorą chcą oddać tylko tyle to z tego tak wynika, że przelot kosztował 2800zł Jest to po prostu kpina. Chyba pójdę z tym do sądu. Pozdrawiam odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-04-22 14:25 78.8.35.*] Według warunków uczestnictwa, które się podpisało w biurze, klient, który odstepuje od umowy w dniu wylotu otrzymuje jedynie 20 % wartosci całej imprezy. Dlatego wyszła kwota 680 zł. Ja też jade na wczasy za dwa tygodnie i mam nadzieje, ze wtedy juz bedzie wszystko ok. nie wykupilam wczesniej ubezpieczenia od kosztow rezygnacji, bo stwierdzilam, ze jest mi to nie potrzebne. teraz niestety wiem, ze zle zrobilam. bo jezeli ma sie takie ubezpieczenie w cenie to biuro musi wtedy zwrocic cala wartosc wyjazdu. Magda odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-04-22 17:48 83.20.19.*] Poczytaj dobrze warunku ubezpieczenia od rezygnacji. Raz że zwrot jest do 80% dwa że działa wtedy gdy ludzie chorują, umierają a nei ot tak sobie rezygnuja odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-04-20 20:59 89.79.208.*] Na szczęście SKY-Club oddaje kasę bez problemów - o czym nawet informuje na swojej www.sky-club.eu odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-04-21 10:18 80.55.146.*] Sky Club nie oddaje pieniędzy,ciekawe skąd takie informacje,tylko proponuje zmianę terinu wyjazdu!!!! odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-04-22 07:41 95.160.144.*] Mam pytanie bo mam problem ze zwrotem pieniędzy z biura Selectours miałem lecieć do Egiptu, odstąpiłem od umowy i chcę zwrotu wpłaconej kwoty za imprezę , co robić? Kostek odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-06-01 13:57 85.11.77.*] Mam ten sam problem proszę o kontakt na volume99@onet.pl oddałam sprawę do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów, ale nie chę opisywać wszystkiego na forum, jesli chcesz odezwij się na podanego @. Pozdrawiam może jest nas więcej i jakiś wspólny pozew zrobimy??? odpowiedz »
Pył uziemił też turystów [2010-04-21 12:31 83.6.76.*] My lecimy z alfa starem w przyszłym tygodniu, do tego czasu już wszystko powinno się unormować. Przynajmniej tak mówią w biurze. Na szczęście pył już zaczyna opadać i z tego co widziałam to samoloty już zaczynają normalnie latać. odpowiedz »
składam pozew przeciwko SUN & FUN - Poznań, maj 2010 r. [2010-05-28 13:57 193.142.112.*] Witam. Z powodu pyłu mieliśmy opóźnienie w wylocie z PL do Egiptu o 1,5 dnia. Przed wycieczką zapewniano nas, że biuro zwróci nam część poniesionych kosztów wynikających ze skrócenia pobytu. Zgodnie z zaleceniam biura Sun&Fun po powrocie z wycieczki wysłaliśmy reklamację. Po kilku dniach dostaliśmy odmowę zwrotu należnych (naszym zdaniem) pieniędzy. Zamierzam złożyć pozew do Sądu Cywilnego przeciwko S&F. Jeśli ktoś z Państwa jest w podobnej sytuacji i chciałby dołączyć się do pozwu zbiorowego, proszę o kontakt. odpowiedz »
|