W Polsce brakuje infrastruktury okołolotniskowej!
Data wysłania: 2006-10-05 15:56 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Pomimo gwałtownego rozwoju rynku lotniczego w Polsce, porty w ogóle nie dbają o infrastrukturę okołoportową. W najbliższym otoczeniu polskich lotnisk brakuje hoteli oraz punktów informacji turystycznej - czytamy w portalu pasażer.com.
Na porty regionalne przez ostatnie dziesięć lat udziałowcy wydali kilkaset milionów złotych, z czego 351,5 milionów złotych wydały Polskie Porty Lotnicze, 276,6 milionów zł jednostki samorządowe, a 45 milionów złotych inne podmioty. Tomasz Dziedzic z Instytutu Turystyki podkreśla - Brakuje przede wszystkim dobrej bazy noclegowej, która zgodna byłaby ze standardami europejskimi. Ta istniejąca w najbliższym sąsiedztwie portów jest skromna.
Tylko przy 5 z 11 lotnisk znajduje się hotel w promieniu jednego kilometra. Dodatkowo tylko jeden z nich ma ponad 200 pokoi i rozpoznawalną markę. Dziedzic wyjaśnia - To w większości obiekty symboliczne, bo aż w trzech z nich liczba pokoi nie przekracza 20. Zaznacza, że jest to wynikiem nieuregulowanych stosunków własnościowych oraz złego przygotowania planów zagospodarowania przestrzennego. Dziedzic dodaje - Co nie mniej istotne także spóźnionej reakcji inwestorów na wzrost ruchu lotniczego.
Dynamiczny rozwój rynku lotniczego trwa już ponad dwa lata. W sezonie letnim 2006 roku odnotowano ponad 30% wzrost udziałów tanich linii lotniczych. W sumie liczba rejsów wyniosła 1690 tygodniowo, z czego 559 należało do przewoźników niskokosztowych. Tego lata Polacy najczęściej latali do Niemiec (412 rejsów w tygodniu, 24%) i Wielkiej Brytanii (269 rejsów, 16%). Na kolejnych miejscach znalazły się: Włochy (129 rejsów, 8%), Francja (104 rejsy, 6%) oraz Dania i Irlandia (ponad 60 rejsów i po około 4%).
Dziedzic zaznacza, że wraz z rozwojem rynku lotniczego nie następuje wzrost ilości punktów informacji turystycznej. Dodatkowo tam, gdzie ich nie ma, władze portów nie widzą potrzeby ich powstania. Dziedzic zaznacza - Te są jednak w zdecydowanej większości portów - w dziewięciu z nich - i są otwarte dłużej niż dziesięć godzin na dobę.
Obecnie na polskich lotniskach najłatwiej wynająć samochód. W większości portów działają ponad trzy firmy, a najczęściej jest ich ponad pięć. Dodatkowo w sześciu portach planuje się dalszą rozbudowę oferty. Dziedzic dodaje - Pojawią się nie tylko nowe stanowiska obsługi, ale również nowe przedstawicielstwa.
Według Alexa Lake’a, dyrektora technicznego RPS Burks Green, rozwój rynku lotniczego to nie wszystko. Wyjaśnia - Powinien mu towarzyszyć nie tylko rosnący popyt na usługi handlingowe, te związane z obsługą samolotów, lecz również rozwój samych usług w terminalach pasażerskich i wokół portu.
Mariusz Rutz, współwłaściciel JSK Architekci, biura, które jest odpowiedzialne między innymi za przygotowanie projektu rozbudowy lotniska we Frankfurcie dodał - Istotą portów jest także tworzenie przestrzeni dla handlu, usług, sprzedaży reklam, a także samo inicjowanie nowych połączeń komunikacyjnych, wynajmu samochodów, budowy parkingów.
Na początku września bieżącego roku Instytut Turystyki przeprowadził ankietę "Hotele, informacje turystyczne oraz wynajem samochodów w otoczeniu portów". Badaniem objęto 11 portów, które mają regularną komunikację pasażerską. Wyniki zaprezentowano podczas konferencji Airports 2006, która odbyła się 20 i 21 września w Warszawie w hotelu Mariott. Patronat nad spotkaniem objęła redakcja pasazer.com.
W konferencji wzięło udział kilkunastu reprezentantów branży lotniczej z Polski i zagranicy. Obecni byli także przedstawiciele firm zarządzających portami lotniczymi, agencje rozwoju regionalnego, instytucje finansowe, firmy budowlane, analitycy rynku oraz przedstawiciele środowisk naukowych.
Powod prosty jak drut [2006-10-05 15:56 193.108.78.*] Wlasnosc panstwowa. W dzisiejszych czasach nowoczesne lotniska to bardziej sa centra handlowo rozrywkowe niz "obiekty o wyjatkowym znaczeniu strategicznym dla panstwa" (chyba jako siedliska legowe dla kaczek blizniaczek), gdzie interes klientow jest na ostatnim miejscu. odpowiedz »
|