MAN zabezpiecza autobusy najnowszą metodą kataforezy
Data wysłania: 2010-03-21 09:22 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Fabryka MAN w Starachowicach rozpoczęła zabezpieczenie szkieletów autobusów nowoczesną metodą kataforezy zanurzeniowej. Dotychczas autobusy zabezpieczane na drodze kataforezy zanurzeniowej oferowały w Polsce tylko EvoBus i Irisbus.
Kataforeza jest zaawansowanym technologicznie procesem elektrochemicznym. Polega na katodowym lakierowaniu powierzchni metalowych w zanurzeniu, zanurzeniu elementów w specjalnym roztworze przy jednoczesnym podłączeniu napięcia.
Podczas malowania elektroforetycznego można pokryć mocno wgłębione oraz osłonięte obszary przeznaczone do malowania, które zazwyczaj są niedostępne przy malowaniu natryskowym lub standardowym zanurzeniowym. Dodatkowo grubość powłoki lakierniczej jest wszędzie taka sama, a jej twardość nie do uzyskania w inny sposób.
Dzięki tej metodzie uzyskuje się odporność porównywalną z właściwościami stali nierdzewnej przy zachowaniu najlepszych właściwości konstrukcyjnych. Najlepszym dowodem na to jest 12-letnia gwarancja, jaką daje MAN na ochronę antykorozyjną.
Do najważniejszych zalet zastosowania kataforezy można zaliczyć:
- doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne blach walcowanych do 1000 godzin w komorze solnej, natomiast elementów żeliwnych od 500 do nawet 800 godzin,
- jednakowa grubość warstw w każdym miejscu malowanego elementu, także na krawędziach,
- wyjątkowo skuteczne zabezpieczenie przed oddziaływaniem chemicznym,
- dobre zabezpieczenie przed uszkodzeniem mechanicznym,
- niska szkodliwość dla środowiska, dzięki działaniu w systemie zamkniętym,
- emisja substancji lotnych o niskiej zawartości szkodliwych cząstek,
- wysoka wydajność procesu, która sięga 95-99%,
- pełna automatyzacja procesu, co powoduje zmniejszenie kosztów produkcyjnych oraz szkodliwości warunków pracy.
W nową technologię, koncern MAN zainwestował ponad 10 mln euro. Instalacja powstała w zakładzie w Starachowicach, gdzie znajduje się europejskie centrum MAN produkcji korpusów autobusowych. Właśnie ze Starachowic autobusy MAN i Neoplan są wysyłane do fabryki w Sadach oraz zakładów MAN i Neoplan w Niemczech.
System do kataforezy składa się z 10 wanien, które umożliwiają zanurzenie elementów o wymiarach do: 15 m x 2,8 m x 3,8 m. Dzięki temu zabezpieczyć można też najdłuższe produkowane w Starachowicach kadłuby od trzyosiowych autobusów typu Lion`s City L.
Proces kataforezy zaczyna się od odtłuszczenie zespawanego szkieletu. Następnie wszystko przebiega automatycznie. "Kąpielą", która trwa 53 minuty steruje komputer. Przed zanurzeniem przyjmowany jest kąt 4 stopni w stosunku do wanny, natomiast przy stacji odtłuszczania, fosforanowania, kataforezy kadłub jest także poruszany poziomo - o 2 stopnie na boki, co powoduje usunięcie powietrza, które nagromadziło się w środku profili oraz zwiększenie powierzchni zabezpieczonej przed korozją. Następnie dochodzi do aktywacji powierzchni, gdzie związki fosforanu tytanu przygotowują szkielet do fosforanowania. Na powierzchni szkieletu tworzona jest warstwa kryształów cynku, co jest pierwszym zabezpieczeniem przed korozją. Nadmiar związków usuwany jest przez kolejne płukanie, a powłoka wyrównywana jest przez proces pasywacji. Najważniejszym momentem jest lakierowanie katodowe. W wannie, w której znajduje się roztwór wody demi o niskiej przepuszczalności (około 75% objętości), części stałych - żywic, pigmentu (około 20%) oraz innych składników (około 5%) zanurzany jest szkielet i przykładane napięcie 280 V. W prostokątnej wannie 96 rur po bokach tworzy anody (+), natomiast podłączony do prądu szkielet staje się wielką katodą (-). Wzajemne przyciąganie przeciwnie naładowanych cząsteczek powoduje silne, a zarazem dokładne pokrycie całej, również wewnętrznej powierzchni elementów. Maksymalna grubość powstałej w ten sposób powłoki to 30 mikrometrów (μm). Utworzenie jej izoluje kadłub, zanika różnica potencjałów, a prąd przestaje płynąć. Wówczas szkielet jest wyciągany i spłukiwany z nadmiaru farby. Następnie kadłub poddawany jest procesowi suszenia. Przez 40 minut musi stać w piecu w temperaturze 180 stopni. Potem jest ochładzany.
Instalacja do kataforezy, która została zainstalowana w fabryce MAN spełnia najwyższe wymagania ochrony środowiska naturalnego. Przede wszystkim jest to proces zamknięty, w którym na bieżąco dolewana jest do wanien farba kataforetyczna. Dzięki temu materiał malarski jest wykorzystywany prawie całkowicie. Nie używane są też rozpuszczalniki organiczne, które są szkodliwe dla zdrowia. Wpływa to korzystnie na higienę pracy oraz bezpieczeństwo pożarowe. Dodatkowo wszystkie szkodliwe opary, które powstają podczas "kąpieli" są zbierane przez system wentylacyjny, a następnie spalane. Natomiast energia cieplna uzyskana w ten sposób wykorzystywana jest do technologicznego podgrzewania trzech wanien. Na terenie fabryki działa też oczyszczalnia ścieków, która na bieżąco czyści wodę, która służy do płukania i okresowego czyszczenia wanien.
Nowa inwestycja w Starachowicach jest również opłacalna z ekonomicznego punktu widzenia. Energia, która jest potrzebna do tego procesu jest stosunkowo mała, natomiast koszty farby kataforetycznej są porównywalne z proszkiem.
Według przedstawicieli przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, kataforeza może zagwarantować najlepszą ochronę antykorozyjną autobusu, który jest wykorzystywany przez długi czas w ciężkich warunkach klimatycznych, jakie panują w Polsce.
Wcześniej MAN stosował tego typu zabezpieczenie wyłącznie przy specjalnych zamówieniach. Wykorzystywał do tego wanny firmy BASF, które znajdowały się w pobliżu holenderskiego Eindhoven.
MAN planuje uruchomić podobną instalację również w Ankarze, gdzie produkowane są autobusy międzymiastowe i turystyczne MAN i Neoplan. Po zrealizowaniu planu, wszystkie pojazdy koncernu będą zabezpieczone tą metodą, a MAN dołączy do EvoBus i Irisbus, które stosują kataforezę już od kilkunastu lat.
kataforeza w autobusach MAN [2010-03-21 09:22 77.115.7.*] w kujawsko pomorskim jest firma w polmo tam od ok4 lat jest ktl robia dla mana zbiorniki paliwa ipowietsza warto zobaczyc odpowiedz »
kataforeza w autobusach MAN [2010-06-16 10:43 83.26.242.*] Jak na jeden artykuł stanowczo za dużo błędów! odpowiedz »
kataforeza w autobusach MAN [2017-10-18 10:48 156.67.112.*] no ciekawe, przypomnijmy, ze ZSD Nysa tez stosowal Kataforeze przy produkcji C-15, wszyscy wiemy z jakim skutkiem... odpowiedz »
|