UOKiK zachęca turystów do sprawdzania nieuczciwych zapisów w umowach przed zakupem wycieczki
Data wysłania: 2010-03-02 10:27 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Im bliżej sezonu, tym niższe rabaty - wiedzą o tym wszyscy ci, którzy już teraz korzystają z wakacyjnych ofert first minute. UOKiK przypomina jednak turystom, że przed wyborem oferty first minute warto dokładnie sprawdzić cenę wyjazdu, opłaty dodatkowe oraz zajrzeć do rejestru klauzul niedozwolonych, sprawdzając, czy wybrane biuro nie stosuje w swoich umowach nieuczciwych zapisów.
W 2009 roku UOKiK wydał 50 decyzji dotyczących rynku turystycznego, z łączną karą 6 809 461 mln zł. W tej chwili w rejestrze znajduje się 1849 klauzul, z czego ponad 600 dotyczy turystyki.
Dlatego UOKiK już teraz przypomina konsumentom o ich prawach w kilku ważnych kwestiach: zmiany ceny, kosztów rezygnacji z imprezy, odpowiedzialności touroperatora za bagaż turysty oraz za istotne punkty oferty.
Nadal największą obawę konsumentów kupujących wycieczki kilka miesięcy przed urlopem budzi zmiana ceny. Zgodnie z przepisami, cena wycieczki nie może się zmienić, chyba że umowa wyraźnie to przewiduje. Dotyczy to tylko wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Biuro podróży powinno udokumentować wpływ na zmianę ceny, a konsument może się nie zgodzić na propozycję, wypowiedzieć umowę i odzyskać wszystkie wpłacone pieniądze. Niestety, przedsiębiorcy nadal nie respektują tego prawa.
Ostatnio wątpliwości Urzędu wzbudziły praktyki Oasis Tours z Warszawy, Rainbow Tours z Łodzi, Viva Tours z Chorzowa oraz Witours z Bielska-Białej, na które Prezes Urzędu nałożyła łączną karę 744 689 zł.
UOKiK zakwestionował m.in. treść komunikatów rozsyłanych klientom przez spółkę Oasis Tours. Informowała ona o podwyższeniu ceny wycieczki ze względu na wzrost opłaty paliwowej, wskazując, że w takiej sytuacji prawo nie przewiduje możliwości odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów wycieczki. Zgodnie z prawem, w sytuacji zmiany istotnych warunków umowy, np. ceny, programu, miejsca odlotu, konsument może bezkosztowo zrezygnować z wycieczki. W związku z tym Prezes Urzędu uznała, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Nałożono na nią karę w wysokości 389 023 zł.
Wątpliwości UOKiK wzbudziły także postanowienia stosowane przez Viva Tours. Spółka m.in. procentowo określała kwotę jaką może potrącić, jeżeli konsument zrezygnuje z wycieczki. Zgodnie z prawem, w takiej sytuacji biuro podróży może zatrzymać część wpłaconych pieniędzy, ale musi ona odpowiadać faktycznie poniesionym przez nie kosztom. Za stosowanie klauzul wpisanych do rejestru postanowień niedozwolonych na przedsiębiorcę została nałożona kara 143 270 zł.
Również wzorce umów Rainbow Tours zawierały sprzeczne z prawem postanowienie. Organizator nie ponosił odpowiedzialności za utratę lub uszkodzenie pozostawionych w bagażu pieniędzy, kart płatniczych, biżuterii, sprzętu fotograficznego itp. Zdaniem Urzędu konsument ma prawo oczekiwać, że podczas wycieczki także jego bagaż będzie bezpieczny. Warto przypomnieć, że biuro podróży nie odpowiada wtedy, gdy szkoda jest spowodowana działaniem konsumenta, osób trzecich lub siły wyższej. Odpowiada natomiast za zaniedbania przewoźników, hotelu i innych pośredników. Prezes Urzędu, za stosowanie postanowień z rejestru klauzul niedozwolonych, nałożyła na biuro podróży karę 210 012 zł.
Decyzje nie są ostateczne. Przysługuje od nich odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK zwraca również uwagę na kwestie związane z uczestnictwem w imprezach turystycznych:
- cena nie może się zmienić na 20 dni przed wyjazdem; warto dokładnie przeczytać umowę i poprosić o doprecyzowanie ogólnych postanowień. Spokojna okolica, niedaleko plaży, śniadanie kontynentalne, pokój z widokiem - dla organizatora imprezy i dla nas mogą oznaczać coś zupełnie innego; trzy gwiazdki w Polsce, nie oznaczają takiego samego standardu hotelu np. w Egipcie, czy Tunezji. Jeżeli umawialiśmy się, że będziemy nocować w hotelu trzygwiazdkowym, a na miejscu okazało się, że jest inaczej - mamy prawo do reklamacji;
- reklamować możemy nie tylko niezgodną z umową kategorię hotelu, ale zgubiony bagaż, opóźniony samolot, dłuższą odległość od plaży i inne nieprawidłowości. Reklamację składamy ją na piśmie u organizatora wyjazdu, żądając zmniejszenia ceny. Pomocna będzie tabela frankfurcka, która procentowo określa możliwości obniżki. Przykładowo, za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny. Nie jest to jednak dokument oficjalny, ale jedynie pomocny konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania;
- w sytuacji, w której organizator podczas wycieczki nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, powinien zapewnić świadczenie zastępcze (np. zamiast rejsu po Nilu - wycieczkę na safari, ognisko itp). Konsument nie może ponosić dodatkowych kosztów, a w przypadku gdy nowa propozycja jest tańsza, ma prawo żądać zwrotu różnicy. Może także nie zgodzić się na pomysł organizatora. W takiej sytuacji musi on zapewnić konsumentowi powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy.
UOKiK przypomina konsumentom o ich prawach [2010-03-02 10:27 95.175.14.*] Ten artykuł to jakaś bzdura- kiedy Oasis wołał dopłat ?? ostatni raz w 2008 roku, Od kiedy nie istnieje Viva Tours ??? Od 2008 roku. Albo ktoś wrzucił stary artykuł albo napisała go jakaś ciamajda odpowiedz »
UOKiK przypomina konsumentom o ich prawach [2010-03-02 14:43 91.198.121.*] i kiedy UOKiK przypomni o obowiązkach turysty a nie tylko o obowiązkach biur podróży/tour operatorów... odpowiedz »
UOKiK przypomina konsumentom o ich prawach [2010-03-02 16:52 77.255.196.*] kiedy UOKiK przypomni turystom że mogą podróżować za darmo? Już najwyższy czas! odpowiedz »
UOKiK przypomina konsumentom o ich prawach [2010-03-02 17:48 89.239.102.*] A czy biura podróży mają jakiekolwiek prawa? Bo jak widzę to tylko Turyści je mają... Póki co jestem w tej szczęśliwej sytuacji, że wszyscy Turyści wracają zadowoleni z moich wycieczek, ale im więcej czytam tego typu informacji, to zaczynam drżeć... Gdzie można znaleźć jakiś jednolity spis usług wpisanych do rejestru postanowień niedozwolonych? Z turystycznym pozdrowieniem Anna Brandt KONTAKT BORNHOLM www.bornholm.net.pl odpowiedz »
UOKiK przypomina konsumentom o ich prawach [2010-03-02 19:58 195.94.208.*] Za centralizmu demokracznego ( PRL ) byłby winien poszczególny dyrektor jakiegoś tam biura. Za centralnej demokracji wszyscy sa nieuczciwi en bloc. Ten nasz komizm ( kapitalistyczny komunizm ) - nie tylko w kwestii turystyki - to jakby powiedział dzisiaj już klasyk Gomułka: "nie pies, ni wydra, coś na kształt świdra". odpowiedz »
UOKiK przypomina konsumentom o ich prawach [2010-03-04 11:02 89.73.136.*] Pełny rejestr klauzul niedozwolonych jest na stronach UOKiK.
Można sobie w każdej chwili zajrzeć i porównać z aktualnymi umowami poszczególnych touroperatorów.
W rejestrze można nawet zobaczyć, które biuro i kiedy dostało karę za daną klauzulę - polecam lekturę niektórych NIcNiewiedzącym :) odpowiedz »
UOKiK przypomina konsumentom o ich prawach [2010-03-04 12:23 89.239.102.*] Tak, tylko PEŁNY rejestr zawiera wszelkie klauzule, nie tylko w turystyce, więc jak ktoś się nudzi, to doskonała lektura... odpowiedz »
UOKiK przypomina konsumentom o ich prawach [2010-03-05 17:42 85.222.86.*] hahah tak a ktoś zapomniał dopisać o karze dla Triady w wysokości 4 milionów... rany kto pisze te teksty..??? kara rainbow i pozostałych to pikuś... chyba ze artykuł był sponsorowany...echh odpowiedz »
|