Będzie reforma kolei!
Data wysłania: 2006-09-15 21:06 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Ministerstwo Transportu i Budownictwa opracowało "Strategię dla transportu kolejowego do roku 2009", w której wytyczono trzy podstawowe cele: lepsza efektywność gospodarowania, podnoszenie jakości obsługi użytkowników kolei oraz ochrona miejsc pracy.
Wg Ministerstwa Transportu, obecny przebieg restrukturyzacji PKP i osiągnięte rezultaty wskazują, że wyczerpał się zakres zmian w sektorze kolejowym, który został wyznaczony przez wcześniejsze programy oraz strategie rządowe. Powstałe w czerwcu 2001 r. spółki kolejowe, które zajmują się przewozami i zarządzaniem infrastrukturą kolejową, niestety nie doprowadziły do poprawy efektywności działania kolei, a co więcej wzrosło zadłużenie Grupy PKP. Pomimo iż straty w czerwcu 2005 r., wyniosły 707 milionów zł, wynik ten powszechnie uznano za sukces, gdyż w latach poprzednich, strata była prawie trzykrotnie większa!
Nowa strategia, w maksymalnie możliwym stopniu nie będzie zmierzać do likwidacji miejsc pracy, ale będzie je racjonalizować i tworzyć nowe! Reforma wiąże się ze zmniejszeniem liczby pracowników administracyjnych. Przewiduje się w zamian zwiększenie liczby pracowników obsługi handlowej, akwizycji i marketingu. Ministerstwo Transportu przewiduje także wzrost zapotrzebowania na inżynierów z uprawnieniami do prowadzenia robót liniowych. Poza tym wzrośnie również zapotrzebowanie na specjalistów przygotowujących, przeprowadzających i rozliczających inwestycje finansowane ze środków UE oraz na specjalistów z dziedziny ekonomii i zarządzania finansami.
Jednym z zasadniczych warunków sukcesu naprawy grupy PKP, jest restrukturyzacja finansowa, która zakłada przede wszystkim doprowadzenie do stabilizacji finansowej PKP SA i całej grupy. Strategia zakłada utworzenie Podatkowej Grupy Kapitałowej PKP (możliwość wspólnego rozliczania się z podatku CIT i VAT przez spółki z grupy PKP) oraz t oddłużenie spółek PKP Przewozy Regionalne i PKP SA. Restrukturyzacja finansowa grupy PKP, będzie polegała na przygotowaniu spółek grupy do prywatyzacji. Jednak wcześniej należy podnieść ich wartość, zahamować zatory płatnicze między spółkami kolejowymi, podnieść efektywność gospodarowania w spółkach, ustabilizować zadłużenia grupy PKP oraz zapewnić bieżą obsługę zadłużenia i bieżącego zarządzania płynnością w grupie. Niezbędne będzie także uregulowanie kwestii majątkowych, aby można było urealnić koszty operacyjne i określić wielkość kapitałów.
Zarządzanie [2006-09-15 21:06 83.7.246.*] Chyba nikt w zdrowej prywatnej firmie nie wyobraża sobie, żeby była ona tak fatalnie zarządzana jak PKP.
Niby jest coraz lepiej ale ogólny obraz każdego dworca, każdej kasy i jakiegokolwiek działu obsługi klienta jest żenujący.
Należy tam wpuścić paru młodych zdolnych menedżerów, którzy zatrudnią ludzi z pasją i umiejętnościami.
Jak na razie dla mnie PKP i te zmiany to jak nieudolne naprawianie wizerunku Poczty Polskiej i ich placówek oraz na przykład takiego PZPN-u. Wszystko rodem z PRL-u, aż się wymiotować chce. odpowiedz »
Zarządzanie [2006-09-16 00:06 213.76.105.*] Całkowicie popieram Pana zdanie. W kasach obsługa robi łaskę, że sprzedaje bilety, dworce przeważnie aż wstyd mowić, rozkłady jazdy robione są po to, aby jak najmniej ludzi chciało podróżować koleją, tory (poza kilkoma magistralami) nie pozwalają na szybką jazdę, za to np. zamiast kupować nowy tabor remontuje się, m.in. za pieniądze Unii,
stare jednostki trakcyjne (EN 57); co z tego, że w środku nawet, nawet, skoro wózki, silniki oraz parametry trakcyjne jak za króla Ćwieczka,
tzn sprzed 40 lat. Kocham Polskę, ale może nowi, zagraniczni właściciele
naszej kolei będą myśleć logicznie i postawią ją na nogi, A może właśnie Polakom o to chodzi, żeby rozwalić kolej do końca, bo to wszystko o czym się pisze co to ma nie być, to tylko pozory, tani blichtr na pokaz dla maluczkich - ja w to nie wierzę, odpowiedz »
Strategia dla transportu kolejowego do roku 2009, [2007-10-17 17:20 999.999.999.*] Sprywatyzować to można kiosk na dworcu,a nie kolej. Czy prywatny przewożnik poprawi jakość usług ? Wątpię...Na codzień jestem świadkiem tzw. konkurencyjności prywatnych przewożników,którzy pod znakiem nowoczesności jeżdżą starymi,zdezelowanymi lokomotywami kolei czeskich i słowackich,którzy nagminnie przekraczają prędkość w miejscach z jej ograniczeniami,którzy ,,na kołach" wyjeżdżają mieśięczną norme godzin plus 80 - 90 godzin poświęcają na dojazd po całej Polsce,często koczując gdzieś po chotelach,bądż będąc wożonym prywatnym transportem dziesiątki a nawet setki kilometrów,co ma wpływ na wypoczynek... .A jaka jest średnia wieku u prywatnych przewożników?Spytajcie emerytowanych maszynistów,to może powiedzą...Nie wieżę w te piekne programy restrukturyzacyjne,bo na logikę bezpiećżeństwa i wydajności na kolei nie poprawi się , tworząc coraz to nowe spółki i spółeczki ,powoduje to coraz większy bałagan i brak kompetencji w zarządzaniu i podejmowaniu odpowedzialnych decyzji , przez ludzi , mających ,w moim przekonaniu niewielkie pojęcie o specyfice pracy na kolei. Moim skromnym zdaniem ,jest to temat TABU panów prezesów kolei,o wielu sprawach oficjalnie się nie mówi,bo kierunek ,,jest słuszny, więc trzeba na gwałt sprywatyzowac,to,co jaszcze sie da... Nie tędy droga..Moim życzeniem jest praca w PKP jako przewożniku o charakterze ,,państwowym",z 8 dyrekcjami okręgowymi i tyloma dyrektorami ,z całym zapleczem eksploatacyjnym (warsztat,posterunki rewizji tech.,odprawa pociągów,dyżurni ruchu,drużyny konduktorskie,dyspozytura ,lecz nie tak rozbudowana ,itd ) lecz z minimalną administracją .Mam nadzieję, że z czasem kolej wróci na właściwe tory,a prace na kolei bedą wykonywać kolejarze,a nie menedżerowie,markentingowcy,planiści i inne niepotrzebne twory,bo kolejarze doskonale dadzą sobie radę bez nich.... Maszynista PKP CARGO ,15 lat jazdy. odpowiedz »
|