Ministerstwo Infrastruktury prowadzi dochodzenie w sprawie podwójnych etatów urzędników ULC i LOT
Data wysłania: 2009-12-16 09:02 Autor: Czytelnik IP automat
Aktualność: Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło dochodzenie w sprawie nadużyć w ULC i LOT. Dokładnie sprawa dotyczy podwójnego etatu Grzegorza Kruszyńskiego, prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jest on jednocześnie urlopowanym dyrektorem PLL LOT. Jednak w urzędzie nie tylko prezes ma przyznane dwa etaty.
Andrzej Gajewski, pełniący funkcję naczelnika w wydziale operacyjno-lotniczym urzędu, udziela też płatnych wykładów z przepisów oraz procedur lotniczych w ośrodku szkolenia lotniczego Aeroklubu Warszawskiego. Natomiast Katarzyna Grzybowska, zatrudniona jako inspektor w departamencie certyfikacji zarabia również jako nauczyciel latania w tym samym aeroklubie oraz w szkole Runway.
Specjaliście nie są zaskoczeni dwuetatowością urzędników. Grzegorz Sobczak, redaktor naczelny miesięcznika "Skrzydlata Polska" zaznacza - To, że pracownicy ULC dorabiają sobie do pensji, to w środowisku lotniczym żadna nowość. Dodaje też, że chociaż jest to sprawa powszechna do tej pory nikt się tym nie zajął. Przyznaje - Sam słyszałem o tym, jak jeden z urzędników odpowiedzialny za ocenianie wniosków o przyznanie różnego rodzaju pozwoleń po pracy pomagał je pisać. Oczywiście nie za darmo.
W branży wiadomo, że analogiczne przypadki nie są rzadkie. Dodatkowo, takie postępowanie jest bezkarne i często przymyka się na nie oczy. Dariusz Szpineta, szef firmy Aviation Asset Management, która szkoli pilotów wyznał, że wystąpił do prezesa ULC z prośbą o zmianę inspektora, którego zadaniem była kontrola szkoły Aviation Asset Management. Swoją prośbę poparł tym, że jest konflikt interesów, gdyż inspektor, który będzie kontrolował jego szkołę jest jednocześnie... pracownikiem jego konkurencji. Jednak prezes ULC odmówił zmiany kontrolującego, tłumacząc, że w piśmie, że inspektor istotnie jest zatrudniony przez konkurencję, ale przecież nie pracuje w Aviation Asset Management i dlatego nie ma w tym żadnego konfliktu interesów.
Urząd Lotnictwa Cywilnego nie chce wypowiadać się na temat podwójnego zatrudnienia swoich pracowników. Jak na razie sprawy nie komentuje też Ministerstwo Infrastruktury. Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu poinformował tylko - Sprawdzamy te doniesienia.
Obecnie Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad nieprawidłowościami przy przeprowadzaniu egzaminów na pilotów, które miały miejsce w ULC. Sporządzenie raportu na ten temat zlecił wiceminister Tadeusz Jarmuziewicz, po zatrzymaniu na początku sierpnia przez Centralne Biuro Antykorupcyjne czterech egzaminatorów.
Urzędnicy są zatrudniani w prywatnych formach [2009-12-16 09:02 82.210.189.*] Przepisy międzynarodowe obowiązujące w lotnictwie cywilnym: 1) agencji wyspecjalizowanej ONZ - ICAO, oraz 2) Unii Europejskiej i jej agend (EASA, Eurocontrol) wymagają aby różnych specjalności inspektorzy władzy lotniczej (ULC) posiadali i utrzymywali ważność swoich kwalifikacji i uprawnień np pilotów. ULC nie dysponuje swoją flotą statków powietrznych, dlatego część pracowników ULC pracuje na rzecz podmiotów (LOT, Aerokluby) w których takie uprawnienia może utrzymać. Nic w tym zdrożnego pod warunkiem, że inspektorzy ci nie wykonują jednocześnie nadzoru wobec instytucji w których są dodatkowo zatrudnieni. odpowiedz »
|