KFD w I półroczu
Data wysłania: 2006-08-16 15:30 Autor: Czytelnik IP 83.238.72.*
Krajowy Fundusz Drogowy w I półroczu2006 roku
Rachunek Funduszu Drogowego zasiliły w I półroczu br. środki w łącznej wysokości blisko 2.454 mln zł. Porównując do analogicznego okresu roku 2005 wpływy były większe o ok. 215%. Wpływy z podstawowego, stałego źródła zasilania Funduszu, jakim jest opłata paliwowa, wyniosły w I półroczu br. 578 mln zł. W porównaniu z I półroczem roku ubiegłego kształtowały się więc na podobnym poziomie, choć należy pamiętać, iż od dnia 9 lutego br. 20% wpływów z opłaty paliwowej przekazywane jest na zasilenie Funduszu Kolejowego. Nie potwierdziły się więc obawy drogowców ,że powstanie Krajowego Funduszu Kolejowego uszczupli znacząco wydatki na drogi ,po prostu samochodów w kraju przybywa i następuje wzrost sprzedaży paliw płynnych. Kolejne źródło stałych wpływów KFD, wpływy z tytułu opłat drogowych i kar, na które składają się przede wszystkim opłaty za tzw. "winiety" od pojazdów ciężarowych, a także opłaty za zezwolenia w ruchu międzynarodowym, za przejazdy pojazdów nienormatywnych, za zajęcie pasa drogowego i inne, przyniosły w I półroczu br. środki w wysokości 258 mln zł. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego jest to kwota wyższa o blisko 32%. Pokazuje to jednoznacznie wzrost potencjału przewoźników drogowych ,przypominam ze od chwili wejścia do Unii Europejskiej szacuje się wzrost zdolności przewozowej polskich przewoźników drogowych aż o ponad 40 %. Ponadto Fundusz zasiliły w I półroczu br. środki z tytułu: refundacji z Funduszu Spójności wydatków poniesionych uprzednio przez KFD na prefinansowanie inwestycji realizowanych z udziałem środków UE- w kwocie ok. 208 mln EUR (równowartość ponad 800 mln zł), emisji obligacji BGK - kolejne 200 mln EUR (tj. równowartość ok. 786 ml.n zł).
Wydatki ogółem Krajowego Funduszu Drogowego w I półroczu wyniosły blisko 1.100 mln zł. W porównaniu do I półrocza 2005 roku nastąpił wzrost o ponad 28%. Główny obszar działalności Funduszu - finansowanie wydatków na Program Rządowy budowy dróg i autostrad, pochłonął wI półroczu br. środki w wysokości 840 mln zł. W analogicznym okresie ubiegłego roku wydatki na inwestycje drogowe wyniosły 706 mln zł.
Program Rządowy na 2005 rok zakładał wydatki z KFD na poziomie 4.837 mln zł, z czego udało się zrealizować 2.645 mln zł, natomiast Program Rządowy na 2006 rok przewiduje, iż wydatki KFD na inwestycje drogowe wynieść powinny blisko 5.846 mln zł. Mamy więc alarmująco niski poziom wydatków w pierwszym półroczu ,co prawda proces inwestycyjny w Polsce przebiega tak że znaczna cześć wydatków fakturowana jest w II półroczu ale widać poważne zagrożenie dla wykonania planu rzeczowo-finansowego KFD. Rzutują na to przede wszystkim bariery inwestycyjne w zakresie przygotowania i słabości ustawy o zamówieniach publicznych. Brak proinwestycyjnych rozwiązań w ustawach o zamówieniach publicznych ,ochronie środowiska, planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i prawie budowlanym może przekreślić realizację ambitnego programu rządowego a w dziale transport wykorzystanie środków unijnych może być skandalicznie niskie.
W I półroczu 2006 roku więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku wydatkowano z KFD na inwestycje realizowane z wykorzystaniem środków unijnych. Na prefinansowanie Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wydano w I półroczu br. z KFD 250 mln zł, (191 mln zł Fundusz Spójności i 59 mln zł ERDF), a więc o ponad 8% więcej niż rok wcześniej. Przy czym pamiętać należy ,że zakres prac w tym roku i zasadniczo większy niż w ubiegłym.
Wydatki na realizację autostrad w I półroczu 2006 roku wyniosły 295 mln zł i były niższe niż w I półroczu ubiegłego roku, w którym na ten cel wydatkowano z KFD 361 mln zł. Oznacza to że w budowie mamy mniejszą ilość kilometrów i co najmniej kilka lat będziemy czekać tak jak w tym roku na oddanie ponad stu kilometrów autostrady . Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku budowy obwodnic, na które w I półroczu br. wydatkowano 82 mln zł, natomiast rok wcześniej 102 mln zł. Porównywalne były wydatki na prace przygotowawcze pod nowe projekty inwestycyjne, na które wydano w I półroczu br. 93 mln zł, natomiast rok wcześniej 101 mln zł. Zwracam uwagę ,że oznacza to mniejsze niż zakładano tempo prac przygotowawczych dla zadań nowej perspektywy unijnej 2007-2013. Wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego odnotowano natomiast w przypadku wydatków na realizację dróg ekspresowych, które wyniosły 236 mln zł - wzrost ponad dwukrotny w stosunku do I półrocza 2005 roku oraz wydatków na wzmocnienia i przebudowy - 132 mln zł, wzrost w stosunku do I półrocza 2005 roku o 110%.
Pozostałe wydatki KFD w I półroczu br., nie związane bezpośrednio z Programem Rządowym, to w szczególności płatności na rzecz operatorów autostrad płatnych z tytułu rekompensat za wstrzymanie poboru opłat za pojazdy ciężarowe pow. 3,5 tony i na ten cel wydatkowano blisko 180 mln zł. Oznacza to, że w całym 2006 roku wydatki na ten cel przekroczą 400 mln złotych .Utrzymanie więc na niewielkiej długości wybudowanych w systemie koncesyjnym autostrad bezpłatnego dostępu przewoźników drogowych będzie porównywalne z wpływami za winiety od samochodów ciężarowych.
Omówił Janusz Piechociński Janusz.Piechocinski@tor.net.pl
|