TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Ministerstwo Transportu chce wspomóc rozwój lotnictwa cywilnego!

2006-07-07

W Ministerstwie Transportu kończą się prace nad projektem rządowej strategii dla lotnictwa cywilnego, który zakłada wsparcie budowy i modernizacji krajowej infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej oraz uproszczenie procedur związanych z ruchem lotniczym.

r e k l a m a


Jeszcze w tym roku program ma zostać przyjęty przez rząd. We wtorek, 4 lipca w Katowicach Eugeniusz Wróbel, wiceminister transportu przedstawił założenia strategii przedstawicielom władz, samorządowcom oraz szefom portów lotniczych z południa Polski.

W najbliższym czasie podobne spotkania odbędą się też w Poznaniu i Gdańsku. Wiceminister poinformował - W programie sektorowym "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2007-2013 na rozwój infrastruktury lotniskowej chcemy przeznaczyć około 400 mln euro z unijnego Funduszu Spójności. Musimy mieć jednak pewność, że polskie porty będą w stanie przygotować projekty i dobrze wykorzystać te pieniądze.

Resort zdaje sobie sprawę, że infrastruktura lotniskowa wymaga wzmocnienia. W krajach starej UE z usług lotniczych korzysta rocznie więcej pasażerów niż dany kraj ma mieszkańców. Natomiast w Polsce w ubiegłym roku było to około 11,5 mln, czyli niespełna jedna trzecia ludności.

Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego, liczba pasażerów w samolotach będzie stale rosnąć, od niespełna 14,5 mln w przyszłym roku, do ponad 39,3 mln osób rocznie w 2020 roku. Wymusza to rozbudowę infrastruktury. Obliczono, że budowa lotniska o przepustowości od 4 do 6 mln pasażerów rocznie to koszt około 430 mln zł, a roczny koszt jego utrzymania to około 5 mln zł. Małe, lokalne lotnisko może kosztować nawet ponad 50 mln zł, a jego utrzymanie 2 - 3 mln zł rocznie.

Natomiast wybudowanie nowego portu centralnego dla Polski kosztować może około 10 mld zł, bez dróg dojazdowych i infrastruktury kolei. Według danych z ośmiu polskich portów regionalnych, do 2013 roku planują one inwestycje wartości 3,84 mld zł. Natomiast Agencja Ruchu Lotniczego zamierza zainwestować w infrastrukturę nawigacyjną 408 mln zł.

Wiceminister uważa, że oprócz modernizacji i budowy infrastruktury, ważne są również przedsięwzięcia biznesowe wokół lotnisk, aby mogły one kreować ożywienie gospodarcze w całym regionie. Oszacowano też, że każdy milion pasażerów daje pracę dla około 4 tys. osób, z czego dla około tysiąca bezpośrednio.

Drugim, po rozbudowie infrastruktury, założeniem strategii jest uproszczenie procedur związanych z powstawaniem i funkcjonowaniem lotnisk, tankowaniem i utrzymaniem samolotów oraz uzyskiwaniem stosownych uprawnień. Wiceminister Wróbel uważa, że są one obecnie znacznie bardziej skomplikowane niż w krajach sąsiednich. A to powoduje zahamowanie rozwoju niewielkich, prywatnych lotnisk oraz przyrost liczby prywatnych samolotów.

Wśród zmian legislacyjnych zakłada się miedzy innymi nowelizację prawa lotniczego, uchwalenie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która od 2007 roku ma przejąć zadania Agencji Ruchu Lotniczego oraz nowelizację ustawy związanej z działalnością Agencji Mienia Wojskowego.

Strategia dla lotnictwa cywilnego będzie teraz uzupełniona o dane z małych, lokalnych lotnisk, których rozwój powinien być także częścią całego systemu. Nie mogą one korzystać z 400 mln euro zapisanych w programie sektorowym, ale mają otwartą drogę do funduszy strukturalnych.

Obecnie w Polsce jest 12 portów lotniczych oraz 41 lotnisk lokalnych, z czego 36 to lotniska aeroklubowe, cztery przemysłowe i jedno prywatne. Polskie porty obsłużyły w 2005 roku ponad 11,5 mln pasażerów, wobec 8,8 mln rok wcześniej. Dzięki otwarciu nieba i tanim liniom lotniczym ruch w Krakowie zwiększył się w odniesieniu do 2004 roku o prawie 95%, w Katowicach o ponad 86%, w Rzeszowie o ponad 30%, a we Wrocławiu o ponad 27%. Na porty regionalne przypadło 39% ruchu lotniczego, a 61% na warszawskie Okęcie. Jednak szacuje się, że do 2020 roku proporcje odwrócą się na korzyść portów regionalnych.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Ministerstwo Transportu lotnictwo cywilne rozwój lotnictwa projekt modernizacja Eugeniusz Wróbel Infrastruktura i Środowisko samoloty pasażerowie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej budowa port Agencja Ruchu Lotniczego praca w polsce stewardessa na cywilnego rozwoju


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję