Ogłoszenia
Ogłoszenia
- TRAVELAND A.T.w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
- Wakacje.pl Warszawa-Żoliborz zatrudni Specjalistę
- Denar - Travel zatrudni sprzedawcę usług...
- Młodszy Specjalista ds. Turystyki / Specjalista...
- Konsultant ds. SPRZEDAŻY PRODUKTU TURYSTYCZNEGO
- biuro multiagencyjne w centrum handlowym we...
- Rezydent Turystyczny - TUNEZJA
- Specjalista ds Turystyki
- Główny rezydent biura podróży/ Head Rep
- Pilot wycieczek - Polska i Europa
Ministerstwo Transportu chce wspomóc rozwój lotnictwa cywilnego!
W Ministerstwie Transportu kończą się prace nad projektem rządowej strategii dla lotnictwa cywilnego, który zakłada wsparcie budowy i modernizacji krajowej infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej oraz uproszczenie procedur związanych z ruchem lotniczym.
Jeszcze w tym roku program ma zostać przyjęty przez rząd. We wtorek, 4 lipca w Katowicach Eugeniusz Wróbel, wiceminister transportu przedstawił założenia strategii przedstawicielom władz, samorządowcom oraz szefom portów lotniczych z południa Polski.
W najbliższym czasie podobne spotkania odbędą się też w Poznaniu i Gdańsku. Wiceminister poinformował - W programie sektorowym "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2007-2013 na rozwój infrastruktury lotniskowej chcemy przeznaczyć około 400 mln euro z unijnego Funduszu Spójności. Musimy mieć jednak pewność, że polskie porty będą w stanie przygotować projekty i dobrze wykorzystać te pieniądze.
Resort zdaje sobie sprawę, że infrastruktura lotniskowa wymaga wzmocnienia. W krajach starej UE z usług lotniczych korzysta rocznie więcej pasażerów niż dany kraj ma mieszkańców. Natomiast w Polsce w ubiegłym roku było to około 11,5 mln, czyli niespełna jedna trzecia ludności.
Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego, liczba pasażerów w samolotach będzie stale rosnąć, od niespełna 14,5 mln w przyszłym roku, do ponad 39,3 mln osób rocznie w 2020 roku. Wymusza to rozbudowę infrastruktury. Obliczono, że budowa lotniska o przepustowości od 4 do 6 mln pasażerów rocznie to koszt około 430 mln zł, a roczny koszt jego utrzymania to około 5 mln zł. Małe, lokalne lotnisko może kosztować nawet ponad 50 mln zł, a jego utrzymanie 2 - 3 mln zł rocznie.
Natomiast wybudowanie nowego portu centralnego dla Polski kosztować może około 10 mld zł, bez dróg dojazdowych i infrastruktury kolei. Według danych z ośmiu polskich portów regionalnych, do 2013 roku planują one inwestycje wartości 3,84 mld zł. Natomiast Agencja Ruchu Lotniczego zamierza zainwestować w infrastrukturę nawigacyjną 408 mln zł.
Wiceminister uważa, że oprócz modernizacji i budowy infrastruktury, ważne są również przedsięwzięcia biznesowe wokół lotnisk, aby mogły one kreować ożywienie gospodarcze w całym regionie. Oszacowano też, że każdy milion pasażerów daje pracę dla około 4 tys. osób, z czego dla około tysiąca bezpośrednio.
Drugim, po rozbudowie infrastruktury, założeniem strategii jest uproszczenie procedur związanych z powstawaniem i funkcjonowaniem lotnisk, tankowaniem i utrzymaniem samolotów oraz uzyskiwaniem stosownych uprawnień. Wiceminister Wróbel uważa, że są one obecnie znacznie bardziej skomplikowane niż w krajach sąsiednich. A to powoduje zahamowanie rozwoju niewielkich, prywatnych lotnisk oraz przyrost liczby prywatnych samolotów.
Wśród zmian legislacyjnych zakłada się miedzy innymi nowelizację prawa lotniczego, uchwalenie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która od 2007 roku ma przejąć zadania Agencji Ruchu Lotniczego oraz nowelizację ustawy związanej z działalnością Agencji Mienia Wojskowego.
Strategia dla lotnictwa cywilnego będzie teraz uzupełniona o dane z małych, lokalnych lotnisk, których rozwój powinien być także częścią całego systemu. Nie mogą one korzystać z 400 mln euro zapisanych w programie sektorowym, ale mają otwartą drogę do funduszy strukturalnych.
Obecnie w Polsce jest 12 portów lotniczych oraz 41 lotnisk lokalnych, z czego 36 to lotniska aeroklubowe, cztery przemysłowe i jedno prywatne. Polskie porty obsłużyły w 2005 roku ponad 11,5 mln pasażerów, wobec 8,8 mln rok wcześniej. Dzięki otwarciu nieba i tanim liniom lotniczym ruch w Krakowie zwiększył się w odniesieniu do 2004 roku o prawie 95%, w Katowicach o ponad 86%, w Rzeszowie o ponad 30%, a we Wrocławiu o ponad 27%. Na porty regionalne przypadło 39% ruchu lotniczego, a 61% na warszawskie Okęcie. Jednak szacuje się, że do 2020 roku proporcje odwrócą się na korzyść portów regionalnych.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Projekt rządowej strategii dla lotnictwa cywilnego
[2011-05-25 18:16 89.230.134.*]
Ruch lotniczy na poszczególnych lotniskach wtym Bydgoskim ,niewspomnianym może być lepszy jeżeli będzie się tak rozwijał jak Poznań Ławica a władze wojewódzkie i miejskie nie będą się kłóciły a zabiorą sie za zwiększenie połączeń z róznymi miastami w innych państwach np Corkiem w Irlandii i zapewnieniem odp[owiedniego połączenia z lotniskiem w województwem.Bardzo mi się podoba obsługa i stan lotniska w Poznaniu z którego korzystam. Bydgoszcz powinno stworzyć również możliwości dla innych przewożników takich jak np WIZZAIR,czy innych ,bo sprzeczki do niczego nie doprowadzają. odpowiedz »
Projekt rządowej strategii dla lotnictwa cywilnego
[2011-05-26 21:57 89.230.132.*]
Uważam ,że jak najszybciej należy przez MON ogłosić przetarg na samoloty dla VIP-ów.Moin zdaniem powinien on być odpowiednio zabezpieczony przed niespodziankami Czas goni a tu nic się w tym temacie nie dzieje.Nawet ta tragedia nie zmieniła działań w tym temacie. Moim zdaniem embrajery to rozwiązanie tymczasowe Prezydent powinien mieć samolot taki jak mają rosjanie lub francuzi. Powinien mieć zasięg ok 15 tysięcy km.,czy więcej. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
UN Tourism: Turystyka odbudowała się po
Enter Air powiększa bazę
Województwo pomorskie ogłosiło konkurs ofert na rozwój turystyki i
Dział prawo i podatki:
MSiT chce 10 strategii dla
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Starsze aktualności:
Stary Rynek i ratusz w Poznaniu znów
Niemcy stawiają na turystykę kulturalną i zrównoważone
Polki wydają więcej na
Jest porozumienie w sprawie jednolitej, europejskiej przestrzeni
Okiem ubezpieczyciela - gdzie podróżowali
Piotr Borys odpowiedzialny za turystykę w
64% Polaków planuje zwiększyć budżet na
GITD podsumowuje akcję Bezpieczny autokar-ferie
Wstępne porozumienie w sprawie rozporządzeń dot. danych pasażerów linii
Parlament Europejski przyjął nowe przepisy dotyczące wynajmu
Skarga Air Italy Polska do Ministerstwa na politykę ULC
W Rzeszowie nie będzie bazy serwisowej Ryanaira!
Boeing 737 lądował awaryjnie z powodu pszczół
Libra Holidays proponuje zniżki klientom Open Travel!
Atrakcje w Gdyni: w tym tygodniu przypłyną 3 wycieczkowce
Węgry: konferencja "Od Lizbony do Budapesztu"
Turystyka górska i jej zagrożenia
Szwarcaria, Sabaudia i Liechtenstain z rainbow tours
Toruń: Hotel Bulwar powinien ruszyć do końca tego roku
Nowe taryfy na połączenia kolejowe z Wiedniem
Sandomierz: powstaje hotel w Dworku Strużyńskich
Wakacje Brytyjczyków: bagaż dużo droższy niż wypoczynek
Futerał na pilota ochroni gości hotelowych przed zarazkami?
Śledztwo ws tragedii pod Jeżewem - wykryto sfałszowane podpisy
Będą działania zmierzające do upublicznienia LOT-u