Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Gorzów walczy o kolej do Berlina
Od grudnia linia kolejowa Berlin - Kostrzyn będzie obsługiwana przez nowego, prywatnego przewoźnika. Jest szansa, że Gorzowianie również będą mogli dostać się bezpośrednio do Berlina wygodnymi, czystymi i szybkimi pociągami Bombardier Talent. Niemcy podkreślają, że są zainteresowani takim połączeniem, ale nie nastąpi to w tym roku.
Gorzów wkrótce przystąpi do polsko-niemieckiego ugrupowania, które będzie walczyć o uruchomienie połączeń kolejowych do Berlina. Będzie to Europejskie Ugrupowanie Interesów Gospodarczych, czyli organizacja prawa europejskiego służąca ułatwianiu i rozwojowi działalności gospodarczej między partnerami w Europie. Do tych partnerów będą należeć między innymi: Urząd Marszałkowski, miasto Gorzów, Witnica polskie firmy, Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa, niemieckie gminy i instytucje jak np. okręg Berliński Marzahn-Hellersdorf, a także Regionalna sieć Wschodniej Brandenburgii Deutsche Bahn Netz oraz regionalna kolej Niederbarnimer Eisenbahn AG.
To właśnie Niederbarnimer Eisenbahn AG wygrał w Niemczech przetarg i w grudniu tego roku przejmie obsługę linii kolejowej z Berlina do polskiego Kostrzyna. Piotr Tykwiński, dyr. Departamentu Gospodarki w Urzędzie Marszałkowskim przyznaje, że przy okazji załatwiania homologacji i pozwoleń na wjazd do Kostrzyna, linie mogłyby od razu pomyśleć o przedłużeniu linii do Gorzowa. Tykwiński dodaje - Trasę z Berlina do Kostrzyna obsługiwać będą cztery pociągi Bombardier Talent. Do Gorzowa jeździłyby więc również te bardzo nowoczesne pojazdy niskopodłogowe, z klimatyzacją, miejscem dla wózków i rowerów i toaletami przystosowanymi dla niepełnosprawnych.
Jednak sprawa nie jest taka prosta. Głównie chodzi o dotacje. Przewoźnik wygrał przetarg w Niemczech, ale potrzebne są pieniądze na wydłużenia trasy oraz zmianę rozkładu jazdy. Samorząd Wojewódzki przeznaczył już ponad 20 mln na dofinansowanie połączeń regionalnych oraz 15 mln na zakup nowych szynobusów.
Są jednak szanse, że uda się uruchomić połączenie z Berlinem bez żadnych dotacji. Wszystko zależy od liczby pasażerów, kalkulacji kosztów wynajęcia linii oraz opłat za korzystanie z dworców.
Niemcy są już gotowi do uruchomienia połączenia Gorzów - Berlin - Gorzów. Jednak potrzebne są jeszcze uzgodnienia ze stroną polską poczynając od spraw technicznych po polskojęzyczną obsługę w pociągach. Stanisław Owczarek, dyrektor Zachodniej Izby Przemysłowo-Handlowej wyjaśnia - Izba jest bezpośrednim koordynatorem tworzenia ugrupowania EUIG, które aktem notarialnym zostanie powołane już 27 kwietnia we Frankfurcie. Pociąg jeździłby na tych samych zasadach, co ze Szczecina do Berlina, a bilet ważny byłby również na miejską komunikację w Berlinie.
Bilet do Berlina, wykupiony w kasie PKP kosztuje ponad 100 zł. Jednak przy wejściu na dworzec stoją osoby, które zbierają pasażerów do biletu grupowego kolei niemieckich z Kostrzyna do Berlina. Dzięki temu koszt podróży może wynieść tylko 30 zł. Kolej niemiecka oferuje bardzo korzystne taryfy. Za 24 euro można kupić bilet Berlin-Brandenburg Ticket ważny dla 5 osób bez ograniczenia kilometrów i przez całą dobę. Bilet obowiązuje również w komunikacji miejskiej Berlina.
Tego typu bilety od zeszłego roku dostępne są również na Dworcu Głównym w Szczecinie. Szczecińscy radni zdecydowali, że podobnie jak w Berlinie, również w Szczecinie pasażerowie będą mogli z takim biletem korzystać z komunikacji miejskiej. Współpraca już się opłaciła, gdyż Deutsche Bahn w grudniu zeszłego roku sfinansowała reklamę Szczecina w berlińskich gazetach oraz na dworcach wśród pasażerów.
Celem ugrupowania, do którego przystępuje Gorzów i inne miasta jest nie tylko doprowadzenie do kursowania bezpośrednich pociągów, ale również dbanie o rozwój turystyki i gospodarki na przyległych do linii kolejowej terenach oraz unowocześnienie dworców.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Kolej Gorzów-Berlin
[2006-04-11 11:46 213.25.104.*]
To super pomysł. Nasz nietykalny monopolista PKP w końcu przestanie oświadczać, że nic MU się nie opłaca. Z pewnoscią nie opłaca się opłacać takie miernoty , które nie umieją niczego zrobić i jedynie dyktowac cenę 100-zł za bilet.
PKP do zajezdni - NA ZAWSZE !!!!!!!!!!!!
TURYSTA odpowiedz »Jakiz znowu bilet Berlin-Brandenburg ???
[2006-04-29 10:57 84.40.239.*]
Nie wiem jak teraz ale kiedys (kilka lat temu) kupowalo sie jeden bilet na 5 osob za 30 euro i mozna bylo cale Niemcy przejechac. Najwazniejsze aby poprosci w informacji (niemieckiej przygranicznej stacji) o wydrukowanie calej trasy podrozy (wysiadki, przesiadki itd.). podroz moze trwac kilkanascie godzin bo jedzie sie tylko osobowymi ale za taka cene warto. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział centra informacji i promocji:
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
50 zł za miejsce pod Gubałówką, prawie 2000 za miejsce na Krupówkach
Papieska pielgrzymka: Samoloty zamiast w Balicach wylądują w Pyrzowicach!
LOT: coraz gorsza sytuacja firmy z powodu braku prezesa
Ryanair obsługuje coraz więcej Polaków
Costa Coffee w Polsce - 100 barów kawowych do 2011 roku
Wizz Air już 4 lata operuje z Pyrzowic
WIZA DO SYRII problem z paszportem
Pierwszy Ritz we Wschodniej Europie
Czy turystyka medyczna stanie się stałym elementem polskiego pejzażu?
Niepewne losy lotniska w Modlinie?
Które miejsca w Wielkiej Brytanii przyciągają rzesze turystów?
Sejm porusza kwestie o Euro-2012 i centrów pobytowych
Liczba wyprodukowanych autobusów w Polsce cały czas rośnie