Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
PKP będzie płacić pasażerom odszkodowania za spóźnienia pociągów
Od 2010 roku przewoźnicy kolejowi w Unii Europejskiej, tacy jak PKP w Polsce, będą musieli liczyć się z zagraniczną konkurencją na trasach międzynarodowych. Dodatkowo od 2009 roku będą też zobowiązani do wypłaty pasażerom odszkodowań za spóźnienia pociągów.
We wtorek, 25 września w Strasburgu eurodeputowani przyjęli tzw. trzeci pakiet kolejowy. Tym samym zaaprobowali wcześniejszą decyzję rządów państw Unii Europejskiej, aby od 1 stycznia 2010 roku zliberalizować międzynarodowe przewozy pasażerskie.
Eurodeputowani, podobnie jak wcześniej ministrowie transportu, wyrazili zgodę na tzw. kabotaż po drodze. Oznacza to, że koleje Deutsche Bahn, które obsługują trasę Berlin-Warszawa, będą mogły również zabierać pasażerów na odcinku na przykład Warszawa-Poznań. Georg Jarzembowski, niemiecki chadek i sprawozdawca projektu przyznał - Każde przedsiębiorstwo kolejowe będzie mogło bez przeszkód jeździć między krajami UE. Otwarcie sektora oznacza większą ofertę dla pasażerów.
Eurodeputowany Bogusław Liberadzki z SLD, minister transportu i gospodarki morskiej w latach 1993-1997 wyznał - Jeżeli PKP tego nie udźwigną, to będą musiały upaść. Mam nadzieję, że ta świadomość skłoni do udźwignięcia zobowiązań, które nakłada trzeci pakiet kolejowy.
PKP i polski rząd opowiedzieli się przeciw liberalizacji. Jako główny powód wskazali niedostateczne przygotowanie polskich kolei do konkurencji. Natomiast Liberadzki tłumaczył, że jest za liberalizacją transportu kolejowego, pomimo że jest przekonany, że to właśnie Deutsche Bahn ma większe szanse na wejście na polski rynek niż PKP na niemiecki.
Europoseł cieszy się przede wszystkim z wprowadzenia od jesieni 2009 roku odszkodowań dla pasażerów za spóźnione pociągi. Zaznacza - Będą wprowadzone nowe standardy jakości usług pasażerskich. Pakiet wymusza szacunek dla pasażera.
Jeżeli z winy przewoźnika spóźnienie będzie wynosić co najmniej godzinę, a nie przekroczy dwóch godzin, pasażerom będzie się należeć 25% ceny biletu. Natomiast jeżeli pociąg spóźni się ponad dwie godziny - 50%.
Postanowiono również, że kraje członkowskie będą miały możliwość wprowadzenia piętnastoletniego okresu przejściowego w odniesieniu do praw pasażerów pociągów krajowych dalekobieżnych oraz na czas nieograniczony w odniesieniu do połączeń miejskich, podmiejskich i regionalnych.
Liberadzki chciałby, aby Polska w ogóle nie skorzystała z możliwości okresów przejściowych i wypłacała odszkodowania również pasażerom pociągów krajowych. Rząd Niemiec już teraz zapowiedział, że będą one obowiązywały w Deutsche Bahn.
Według Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR", konkurencja zagranicznych przewoźników kolejowych będzie miała wpływ głównie na spółkę PKP Intercity, która jednak może przygotować się do konkurencji.
Furgalski zaznaczył - Jeśli idzie o liczbę pasażerów, zyski i przychody, to PKP Intercity wyszła na prostą już w zeszłym roku. Dodał też, że PKP Intercity na najbliższe lata zaplanowało duże zakupy oraz modernizację taboru. Spółce może również pomóc zaplanowana prywatyzacja oraz wejście na giełdę w 2009 roku, czyli przed zliberalizowaniem rynku.
Według niego konkurencja oznacza poprawę komfortu jazdy oraz obniżenie cen, ponieważ czas przejazdu będzie taki sam ze względu na stan torów.
Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP SA poinformował, że Grupa PKP bierze aktywny udział w pracach nad III pakietem kolejowym. Zaznaczył - Proponowane rozwiązania nie są więc zaskoczeniem dla przewoźników. Według niego najważniejsze są rozwiązania, które sprawią, że rynki kolejowe takich krajów, jak Francja i Niemcy będą zliberalizowane w tak dużym stopniu, jak rynek kolejowy w Polsce i tym samym będą przygotowane do otwartej konkurencji.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
PKP będzie miało trudniej...
[2009-07-24 06:15 77.113.57.*]
Wszyscy kolejowi przewoźnicy nie chca widzieć korzyści jakie niesie zatrzymanie likwidacji całodobowych punktów informacji na dworcach pkp . To tam podróżny kieruje pierwsze kroki i tam mógłby skorzystać z pomocy w dotarciu na czas do miejsca przesnaczenia. Dobry informator jest wstanie zmusić dyspozytorów do wydania odpowiednich dyspozycji , tak by klient jak najmniejszą poniósł szkode. odpowiedz »
Dział dla turystów:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział transport:
Gdzie chcieliby polecieć
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Znów możemy polecieć LOT-em do Monachium
Komunikat Polskiej Izby Turystyki
Nowe pole golfowe w Gdyni-Orłowie!
Voucher turystyczny popularny pod choinkę
Droga Królewska w Krakowie będzie atrakcyjna także dla niewidomych turystów
Odpoczywaj.pl przejęte przez Nocowanie.pl
Zostanie wybudowana wschodnia obwodnica Przemyśla
Mandat za pozostawienie bagażu na lotnisku bez opieki
Arkady Kubickiego po kosztownym remoncie i tak nie przyciągną turystów?
Cztery nowe restauracje w Gorzowie Wielkopolskim
Akcje Orco Property Group dostępne na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych
BTF w Warszawie: Workshop "A-Z Jak zaplanować spotkanie korporacyjne"
Rośnie ruch turystyczny w Tatrach
Beskidy: restauratorzy oszukują klientów
Orient Express - objazdówka z Itaką