Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro franchisingowe BP ITAKA.
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
Zawód - kontroler lotniczy - odpowiedzialny, ale dobrze płatny?
Zanim na pokład samolotu wejdą pasażerowie, maszyna musi dokołować do terminalu, z którego będą wsiadać podróżni. O to, aby trafił do właściwego, dba kontrola lotniska. Zatrudnione w niej osoby siedzą w wieży kontroli lotniska, kierują pilotów do właściwych terminali, a następnie wyprowadzają na właściwy pas startowy. Na wieży, na podstawie pogody zapada decyzja, z którego pasa samolot będzie startował, gdyż maszyna zawsze startuje pod wiatr, bo wtedy ma większą siłę nośną. Kontrola lotniska nadzoruje samolot również podczas lądowania.
Po starcie, opiekę nas samolotem przejmuje kontrola wznoszenia. Osoba, która pracuje na tym stanowisku musi pilnować, aby maszyny przebywały w bezpiecznej od siebie odległości, obliczyć, która powinna wylądować szybciej, a która może później oraz naprowadzić je na odpowiedni kurs.
Jak maszyna wyleci poza strefę lotniska, wówczas kontrolę nad nią przejmuje kontrola obszaru. Zespół ten dba o właściwy lot, sprawdza, czy piloci nie zbaczają z kursu, podają informacje o pogodzie oraz pilnują, aby maszyny mijały się w bezpiecznej odległości.
Obszar lotniczy Polski podzielony jest na 10 części. Kontrolerzy każdej z nich przekazują samoloty, które przelatują do następnych komórek-obszarów dalszym ekipom. Natomiast kontrola wznoszenia przejmuje samolot, gdy znajdzie się w obszarze jej lotniska oraz prowadzi go do momentu wylądowania. Następnie samolotem ponownie zajmuje się kontrola lotniska, aby doprowadzić go do odpowiedniego terminalu.
Kontroler ruchu to trudny zawód. Trzeba być opanowanym, potrafić szybko podjąć właściwą decyzję. Trzeba być obiektywnym, również w stosunku do siebie. Tak, aby we właściwym momencie przyznać sie do błędnej decyzji i natychmiast podjąć właściwą. Istotną cechą osób chcących pracować jako kontrolerzy ruchu jest również komunikatywność. Ważna jest też orientacja przestrzenna oraz umiejętność przewidywania rozwoju sytuacji. Kontroler nierzadko bowiem musi zajmować się kilkoma rzeczami naraz, dlatego w tym zawodzie niezwykle ważna jest podzielność uwagi, umiejętność jednoczesnego słuchania, pisania i mówienia.
Praca kontrolera jest bardzo odpowiedzialna. Dlatego też proces szkolenia trwa długo, bo aż od półtora roku do nawet dwóch lat i więcej.
Kto może ubiegać się o stanowisko kontrolera?
Osoba, która ukończyła szkołę średnią, zdała egzamin maturalny oraz ma nie więcej niż 29 lat. Ogłoszenia o wolnych etatach umieszczane są w prasie oraz internecie na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (pansa.pl). Dodatkowo kandydat musi być zdrowy oraz mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej. Przyszły kontroler nie może się jąkać, szczególnie w sytuacjach stresogennych, nie może mieć też problemów językowych, które mogłyby utrudniać pilotom zrozumienie go.
Jeżeli trwa nabór, a kandydat spełnia wszystkie warunki, zostaje zaproszony na wstępne testy kwalifikacyjne. W pierwszej ich części sprawdza się znajomość języka angielskiego. Natomiast druga część sprawdza predyspozycje do wykonywania zawodu. Są to między innymi: testy na inteligencję, umiejętności szybkiego liczenia, szybkiej oceny sytuacji oraz wyobraźni przestrzennej.
Osoby, które zdadzą egzaminy biorą udział w kolejnym etapie rekrutacji. Wówczas kandydaci poddawani są testowi psychologicznemu, który ma określić ich charakter. Następnie odbywa się rozmowa z lektorem języka angielskiego, a na koniec standardowa rozmowa kwalifikacyjna.
Trzeba jeszcze pomyślnie przejść badania lotniczo-lekarskie, aby zostać skierowanym do ośrodka szkolenia. Wówczas kandydat jest zatrudniany na czas szkolenia podstawowego.
Pierwszy etap szkolenia obejmuje prawie 400 godzin wykładów dotyczących wielu zagadnień. Wiedza z każdego z nich sprawdzana jest osobnym egzaminem, w którym należy udzielić przynajmniej 75% poprawnych odpowiedzi. Jednak w przypadku przedmiotu jak frazeologia lotnicza wymagane jest aż 90%. Na koniec jest jeszcze sprawdzian pisemny oraz egzamin przed komisją.
Kolejna faza szkolenia odbywa się na symulatorach, która również kończy się egzaminami. Najpierw wewnętrznym, a następnie państwowym przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. Składa się on z dwóch części: teoretycznej i praktycznej na symulatorze. Osoba, która zda występuje z wnioskiem o przyjęcie na stanowisko praktykanta kontrolera ruchu lotniczego. Jeżeli otrzyma taką zgodę, wówczas może odbyć praktyki i kierować prawdziwym ruchem lotniczym.
Praktyka również kończona jest egzaminem. Jego koszt wynosi obecnie 3100 zł. Po zdaniu egzaminu wydawana jest licencja kontrolera ruchu lotniczego. Otrzymanie licencji pozwala na podjęcie pracy od zaraz. Nowy kontroler może trafić do jednego z dziesięciu ośrodków kierujących ruchem lotniczym.
W centrach kontroli lotniska, wznoszenia oraz obszaru służba trwa 24 godziny i podzielona jest na trzy ośmiogodzinne zmiany. Jednak kontroler może pracować bez przerwy nie dłużej niż dwie godziny. Następnie musi odbyć kilku-, lub kilkunastominutową przerwę. Długość odpoczynku ustalana jest przez kierownika zmiany w zależności od tego, ilu ludźmi dysponuje oraz jak intensywny jest ruch w powietrzu.
Praca kontrolera jest stresująca i wymaga stałej koncentracji. Dlatego też bardzo ważna jest umiejętność radzenia sobie ze stresem. Każdy z ośrodków kontroli posiada zaplecze rekreacyjne, gdzie pracownicy odpoczywają oraz regenerują siły. Podczas przerwy można ćwiczyć na sali gimnastycznej, pływać, czytać lub spać.
Robert Michalak zapewnia, że praca warta jest wszelkich poświęceń. Kontrolerzy przyznają, że zarobki są dobre, nawet jeżeli są blisko 40% mniejsze niż na Zachodzie. Na polskim lotnisku początkujący kontroler otrzymuje około 10 tys. zł brutto, a kontroler z kilkuletnim doświadczeniem w Warszawie może zarobić nawet 18 tys. zł.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Kontroler lotu - dla kogo ten zawód?
[2008-03-17 23:57 83.25.135.*]
Bardzo fajnie to wygląda tylko tyle że na papierze. Szkoda cennego czasu na centra szkolenia skoro samemu można się szkolić szybciej i taniej. Kwota na ten kurs jest za duźa a i tak zresztą tam nigdy nie ma miejsc bo pracują znajomi znajomych znajomych i rodzina... dla mnie to bujda bo byłem na lotnisku okęcie w Warszawie i jeźdźenie 3 razy w ciągu dnia wkoło lotniska jest mało zabawne w sprawie kursu kontrolera. Liczę na to, że powstanie lotnisko międzynarodowe w Gdyni i tam będzie miejsce pracy od podstaw. Wściekły maniak lotnictwa odpowiedz »
Kontroler lotu - dla kogo ten zawód?
[2008-03-29 06:42 62.148.94.*]
Kolega widzę silnie obeznany z tematem... I co, EPOK otworzy swój ośrodek szkolenia, tak? Rozczaruję Cię, ale uprawnienia do szkolenia krl ma w tym kraju wyłącznie ośrodek szkolenia PAŻP. W warszawie. Codziennie dookoła lotniska przez pół roku.
Kontroler APP EPGD odpowiedz »Kontroler lotu - dla kogo ten zawód?
[2008-03-29 15:22 83.25.103.*]
witam kontrolera APP EPGD i co u was jest identycznie jak wszędzie czyli nijak pracy nie można sobie załatwić samemu legalnie bo ciągle stawiane są przeszkody pieniężne albo znajomki. Tylko tak można sobie załatwić tam pracę. I co? Jak można sobie legalnie załatwić pracę w tym co się kocha. pozdrawiam maniak lotnictwa odpowiedz »
Kontroler lotu - dla kogo ten zawód?
[2008-05-09 14:46 170.86.15.*]
to prawda co wszystko piszecie - tzn. ja skladalam dokumenty 3 razy - i ngdy mnie nawet nie zaprosili na spotkanie.Kocham wszystko co jest zwiazane z lotniskiem i samolotami- magistra napisalam na temat samolotow i transportu lotniczego , myslalam ze moje wyksztalcenie jest adekwatne to co to tego zawodu-( socjologia i psychologia ukonczona), ale nie - bo z tego co tez slyszaalm trzeba miec tam PLECY aby sie dostac, to mnie wlasnie tak bardzo denerwuje bo nie mozna spelnic swoich marzen jesli nie ma sie znajomosci tam,. szkoda ze nadal w Panstwowych instytucjach najwazniesze sa PLECY- bez nich nie mozna spelnic swoich marzen... to naprawde przykre!!! odpowiedz »
Kontroler lotu - dla kogo ten zawód?
[2008-07-31 16:26 85.89.168.*]
witaj, jnei chce Cie irytowac bron boze, ale dowiedzialem sie przypadkiem o naborze na kontrolera ruchu, zlozylem swoje CV, chociaz nei skonczylem jeszcze studiow, i szostalem przyjety na egzaminy ;) mam nadzieje przejsc dalej. bedzie gitara ;) odpowiedz »
Kontroler lotu - dla kogo ten zawód?
[2008-11-29 18:07 77.113.253.*]
ja zlozylam dokumenty i za pierwszym razem zostalam zaproszona na testy z ang i predyspozycji. plecow nie mam, jestem po fil. angielskiej, pracuje jako nauczyciel. wiec chyba jednak nie oplecy tu chodzi, a wyksztalcenie - kierunek nie ma wiele do rzeczy. odpowiedz »
Kontroler lotu - dla kogo ten zawód?
[2008-12-27 12:19 83.31.200.*]
A czy przypadkiem nie jest tak, że na testy nie są zapraszane osoby po psychologii? Sama kończyłam psychologię i właśnie mi to przyszło do głowy. przecież na tym kierunku studiów przerabiane są różne testy na inteligencję, między innymi podobne do tych wykorzystywanych podczas egzaminów na kontrolera. odpowiedz »
Zawód - kontroler lotniczy - odpowiedzialny, ale dobrze płat
[2008-08-02 17:27 83.25.70.*]
No iprosze kolejna osoba ktora potwierdza to co pislaem trzeba miec plecy pleci i jeszcze raz plecy zeby moc pracowac na lotnisku proponuje jakas forme strajku przeciw takim rzecza bo nigdy nie bedzie dobrze > Wkurzony maniak lotnictwa odpowiedz »
Zawód - kontroler lotniczy - odpowiedzialny, ale dobrze płat
[2008-09-13 16:35 89.78.126.*]
Nie ma zadnych plecow ani kolesiostwa. Krotka pilka. Albo zdajesz testy albo nie. Jezeli probowales i sie nie dostales to widocznie brakuje Ci predyspozycji. I nie chodzi tu o wyksztalcenie ani o zainteresowania.
Ponadto kandydaci bez jakiejkolwiek stycznosci z lotnictwem nie sa dyskryminowani. Wprost przeciwnie - czasami postrzegane jest to jako ich plus. Nie ma tu znaczenia to, ze nigdy wczesniej nie dotknales nawet samolotu czy to, ze masz wylatane 10000 godzin i od malego rodzice wozili Cie Cessna zamiast wozkiem.
W tej rekrutacji wszystko rozbija sie o posiadanie pewnych cech umyslu, charakteru i osobowosci. A komentarze odnosnie "plecow" sa zalosne. Wszystko mozna w taki sposob wytlumaczyc.
I zeby bylo jasne - nie pracuje jako kontroler. odpowiedz »Zawód - kontroler lotniczy - odpowiedzialny, ale dobrze płat
[2010-02-28 17:21 194.146.217.*]
Nie ma tam żadnego kolesiostwa! Aby dostać się na kurs musisz spełnić 5 wymagań:
1. matura
2. angielski na poziomie co najmniej advanced
3. odporność na stres
4. dobre zdrowie
i 5. najlepiej NIE BYĆ po psychologii i NIE MIEĆ nic wspólnego z lotnictwem!
inaczej w ogóle nie zaproszą Cię na testy. Ludzie interesujący się lotnictwem są bardzo uciążliwymi kursantami, zawsze wiedzą lepiej i kwestionują polecenia instruktorów, najczęściej także nie zdają testów w ULC odpowiedz »
Zawód - kontroler lotniczy - odpowiedzialny, ale dobrze płat
[2008-12-17 18:20 78.88.51.*]
Kłaniam się.
Wpadłem na ten wątek przypadkowo i pomyślałem, że może wyklarowanie sytuacji trochę pomoże zainteresowanym w zarzuceniu swoich kłótni i niepewności.
Jestem obecnie w stanie oczekiwania na kurs - za sobą mam testy pisemne (ang., int. i predyspozycje), testy ustne (ang. i psychologiczne) oraz badania medyczne (predyspozycje, psychologiczne, refleks, pole widzenia, inteligencja, krew, wzrok...generalnie cały zestaw) i krótkimi słowy spróbuję opisać kolejność mojego postępowania.
a) Na egzamin pisemny dostać się może każdy, kto odpowiednio uzupełni z góry narzucony formularz. Są tam pytania osobowościowe jak i sprawdzające znajomość języka ang. Podejrzewam, że bardzo istotnym jest stosowanie klarownego języka i czytelnych zwrotów.
b) Sam egzamin trwa 2.5h (po 1.5h jest 15 minut przerwy). Nauczyć się na niego generalnie nie da... sprawdza on rozumienie języka angielskiego oraz ogólne umiejętności predyspozycyjne i, w pewnym stopniu, inteligencję. Gdyby ktoś się uparł na wcześniejsze ćwiczenia - proponuję typowe testy na inteligencję, testy Ravena i preferowalnie dużo rozmówek angielskich.
c) 3 tygodnie później około 5%-10% piszących egzamin otrzymuje telefon wzywający do stawienia się na rozmowę kwalifikacyjną. Przed rozmową, wraz z grupą kilku osób (8 w moim przypadku) pisaliśmy sprawdzian psychologiczny z pytaniami o naszą osobowość. Odpowiedzi w skali 1 -bardzo mocno do 5 -bardzo słabo. Po sprawdzianie byliśmy kolejno proszeni do pokoju, gdzie czekała na nas 5 osobowa komisja. 2 psychologów, lingwista, przedstawiciel z Okęcia oraz jedna osoba która w zasadzie nie wiem kim była :). Rozmowy trwały od 15 minut do 45 minut na osobę. Początkowo toczyły się po angielsku, następnie po polsku. Pytania dotyczyły naszego życia prywatnego, naszych odpowiedzi w wysłanym na początku 'CV', naszych oczekiwań w związku z pracą w ATC, naszych hobby... generalnie była to zwykła rozmowa jakiej można się oczekiwać po każdym pracodawcy chcącym poznać pracownika. Po rozmowie wszyscy kandydaci zostali skierowani na...
d) ...badania lekarskie. Badania jak to badania - jeśli ktoś nie ma problemów zdrowotnych powinien sobie poradzić. Osoby z wadą wzroku także nie powinny się specjalnie przejmować o ile mają dobrze dobrane okulary....aczkolwiek były także testy na rozróżnianie kolorów i pole widzenia, więc jeśli ktoś ma nieszczęście mieć z tym problemy - musiał by szukać rozwiązań bezpośrednio w informacji PAŻP.
Istotny jest refleks i ostrość widzenia. Pozostałe testy (psychologiczne i na inteligencję) nie powinny stanowić problemu dla osób które dotarły do tego etapu kwalifikacyjnego.
Kilka dni później otrzymałem emaila z gratulacjami i informacją o zakwalifikowaniu się na kurs. Niestety nie wiem ile osób przeszło ostatnie dwa etapy (rozmowa i lekarskie), jednak podejrzewam, że było to coś około 20-30 osób... warto zauważyć, że do egzaminu pisemnego podchodziło nas ponad 800, a ciężko powiedzieć ile osób wysłało CV...
Generalnie, pomimo bardzo wysokiego poziomu całego wydarzenia, jest to sympatyczne doświadczenie i myślę, że każdy komu zależy i kto ma odrobinę oleju w głowie, powinien sobie poradzić prędzej bądź później.
Dla ostudzenia stresu powiem, że na egzaminie pisemnym poznałem człowieka, który podchodził do testu już po raz szósty i bynajmniej nie zamierzał dać za wygraną. :)
Pozdrawiam. odpowiedz »Zawód - kontroler lotniczy - odpowiedzialny, ale dobrze płat
[2008-12-17 18:57 78.88.51.*]
Zapomniałem wspomnieć, że wszystkie dotychczasowe testy były opłacane przez PAŻP, a jedyne koszty jakie poniosłem to koszty taksówek, pociągów (nie jestem mieszkańcem Warszawy) oraz komunikacji miejskiej.
Na czas kursu podpisywana jest umowa o pracę, która zapewnia każdemu z kursantów "kieszonkowe" wysokości około 1.500-2.000 zł.
Pozdrawiam. odpowiedz »Zawód - kontroler lotniczy - odpowiedzialny, ale dobrze płat
[2008-12-17 19:22 83.25.66.*]
Witam! Juz mi przeszla zlosc na zawod kontrolera - ale (zawsze jest)! Nigdy juz wiecej nie bede sie staral o prace kontrolera bo stracilem werwe. Przeszedlem na spottera jest lepiej i wygodniej a jak chce atc to w necie jest dosc programow do nasluchu atc. Zycze tobie powodzenia ale tylko uwazaj zeby i ciebie nie zrobili w konia tak jak mnie bo ja juz na ich ogloszenia nie dam sie nabrac> odpowiedz »
Zawód - kontroler lotniczy - odpowiedzialny, ale dobrze płat
[2009-11-03 20:16 83.10.35.*]
Witam
Mam kilka pytań mianowicie gdzie sa te badania lekarskie przeprowadzane czy trzeba miec az tak dobre zdrowie co dyskfalifikuje kandydata pod wzgledem zdrowotnym czy jezeli przeszedlem badania wojskowe do deblina na kontrolera ruchu to nie powinienem sie martwic?? Ewentualna odpowiedz prosze na maila odpowiedz »
Zawód - kontroler lotniczy - odpowiedzialny, ale dobrze płat
[2009-01-01 23:05 83.24.114.*]
Główny tekst zawiera sporo nieścisłości odpowiedz »
Kontroler lotu - dla kogo ten zawód?
[2011-10-08 15:00 94.42.33.*]
Kontroler lotu - dla kogo ten zawód?
[2015-01-17 03:00 37.248.255.*]
A czy ze średnim bez matury może być kontrolerem lotów? odpowiedz »
Kontroler lotu - dla kogo ten zawód?
[2015-03-28 09:03 130.255.156.*]
Nie. odpowiedz »
Dział transport:
Ryanair popiera politykę zerowej
Modlin inwestuje i zwiększy
Zrównoważony rozwój ważny dla
Lotnisko Chopina pobiło swój
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Starsze aktualności:
Branża piwowarska liczy na
PIG: Miało być wsparcie dla turystyki i gastronomii, a jest miesiąc
Tajlandia dofinansuje leczenie
Wszystkie hotele należące do Clustra IHG Hotels and Resorts z certyfikatem Green
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
System Altéa DC-Flight ułatwieniem dla linii lotniczych w zakresie odpraw
Dolomity na Liście Światowego Dziedzictwa
MSP ma sześciu zainteresowanych prywatyzacją PLL LOT
W Państwie Środka do 2012 r. powstanie 35 linii kolei dużych prędkości
przemyslenia zwiazane z branza i studiami z nia zwiazanymi
BENELUX - Polonijne Biuro Usług Turystycznych Araholiday.com
Air Berlin: od 1 maja loty z Gdańska do Berlina
Gigantyczny statek z 4000 turystów wpłynął do Southampton
Łatwiej o odszkodowanie za wypadek
Wadowice: rusza przebudowa rynku
Wizyta najpiękniejszych kobiet świata w Krakowie!
Międzynarodowe Święto Pizzy 2011
IATA: w 2009 roku linie lotnicze wypracują straty ponad 2,5 mld USD
Meksyk będzie zwracał VAT turystom zagranicznym
Rainbow Tours S.A.: transakcje członka Rady Nadzorczej Spółki
Kraków czeka na inwazje turystów ze Skandynawii