TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Kolej czekają poważne zmiany

Ministerstwo transportu zapowiedziało poważne zmiany jakie mają być dokonane w najbliższych latach w kolejnictwie. Najważniejsze z nich to:

- finansowanie przez samorządy przewozów lokalnych,
- przekształcenie przewozów regionalnych w międzyregionalne,
- wprowadzenia wspólnego biletu dla wszystkich przewoźników.

Przekształcenia na kolei odbędą się kosztem inwestycji drogowych. Ale takie przedsięwzięcie jest niezbędne. - Ruch drogowy rozwinął się w ostatnich latach zbyt intensywnie. Musimy przywrócić kolei należne jej miejsce w skali kraju - powiedział podczas konwentu marszałków województw RP w Poznaniu, Mirosław Chaberek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu. Inwestycje na kolej pochłoną 4,4 miliardów zł (do końca 2009 r.) z budżetu ministerstwa, Unii Europejskiej i spółek kolejowych. Za te pieniądze zostaną zmodernizowane linie kolejowe w całej Polsce, dzięki czemu ma się zwiększyć prędkość pociągów, ilość kursów i poprawić bezpieczeństwo podróży.

Remont poznańskiego węzła kolejowego jest jedną z pierwszych i największych inwestycji w Polsce w tej dziedzinie po zakończeniu drugiej wojny światowej. Wraz pracami modernizacyjnymi nastąpić ma zmiana w strukturze spółek przewozowych grupy PKP. Ministerstwo Transportu dąży do tego aby przewozy lokalne w granicach województw finansowały samorządy przez kompanie przewozowe na wzór Kolei Mazowieckich. Druga taka spółka, Koleje Wielkopolskie rozpocznie działalność od 1 stycznia 2007 roku.

Następna zmiana dotyczy przekształcenia przez PKP Przewozów Regionalnych w Międzyregionalne, które finansowane będą przez państwo. Przedstawiane przez nie rozkłady jazdy będą dopasowywane do rozkładów przewozowych kompanii regionalnych.

Ministerstwo liczy na to, że inicjatywa ta wyciągnie PKP PR z długów. - Sytuacja się poprawia. Ubiegły rok zamknęliśmy stratą 600 milionów złotych. Deficyt w tym roku spadnie do 200 mln, a przyszły rok chcemy zamknąć zerowym bilansem - powiedział Andrzej Wach, prezes PKP SA. Co do finansowanej z budżetu państwa spółki PKP Intercity to realizować będzie tylko przewozy wysokokwalifikowane, tj. międzynarodowe z wagonami restauracyjnymi i sypialnymi.

Ostatnia nowość dotyczyć będzie wprowadzenia jednego biletu dla wszystkich rodzajów przejazdów. Pasażerowie będą mogli kupić bilet na dowolny kurs w dowolnej kasie. Rozliczenia miedzy przewoźnikami będą odbywały się elektronicznie.

Wszystkie zmiany mają nastąpić w latach 2007-2013.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Kolej na kolei kolejnictwo zmiany przekształcenia modernizacja remont PKP Intercity PKP PKP PR Przewozy Regionalne Przewozy Miedzyregionalne przewoxnicy kompanie przewozowe przewozy lokalne pociagi linie kolejowe Ministerstwo Transportu konwent marszałków województw RP w Poznaniu Mirosław Chaberek podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu unia Europejska inwestycje na kolej 4 4 miliardów zł poznański węzeł kolejowy pociągi kursy biezpieczeństwo podróżowania spółki przewozowe Koleje Mazowieckie Koleje Wielkopolskie rozkłady jazdy Andrzej Wach prezes PKP SA długi deficyt przewozy wysokokwalifikowane bilet




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję