TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Najczystsze toalety są w hotelach i centrach handlowych?

Badania TNS OBOP pokazują, że prawie 90% ogólnodostępnych toalet w Polsce jest czysta. Najgorsze warunki panują na dworcach, a najlepsze w hotelach i centrach handlowych.


Sondaż został przeprowadzony w ramach zainaugurowanej kampanii Toaleta2012. Jej celem jest zwrócenie uwagi na standard toalet publicznych w ramach przygotowań Polski do EURO 2012. Organizatorzy kampanii podkreślają: "Nie tylko autostrady i stadiony będą wizytówką naszego kraju. Nie każdy znajdzie miejsce na stadionie, ale wszyscy będą korzystać z toalet".

Ankieterzy OBOP odwiedzili w sumie 260 toalet w czterech polskich miastach, w których odbędą się mecze: w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu. Sprawdzali toalety w hotelach, restauracjach, pubach, na dworcach kolejowych i autobusowych, lotniskach, w centrach handlowych, a także na stacjach benzynowych.

Wyniki badania pokazują, że ogólny stan toalet publicznych w miastach, gdzie mają odbywać się mecze mistrzostw EURO 2012, jest zadowalający.

Jako czyste, ankieterzy ocenili 86% toalet. W 85% nie stwierdzono istnienie brzydkiego zapachu. Badane toalety były zazwyczaj wyposażone w podstawowy sprzęt oraz środki czystości. Jednak w prawie co dziesiątej kabinie nie było papieru, a w co dwudziestej umywalki. Niestety, w co czwartym kranie nie było ciepłej wody. W 12% toalet nie było ręczników papierowych, a w 7% zepsuta suszarka do rąk.

W większości polskich toalet nie ma jednak luksusów, jak: odświeżacz powietrza (dostępny tylko w 29% odwiedzonych toalet), zapasowy papier (tylko w co piątej kabinie) i wieszak na ubranie (zamontowany w 4 na 10 kabin). Rzadko spotykana jest też możliwość dezynfekcji deski sedesowej (na wyposażeniu 7% badanych toalet) i specjalny kosz na podpaski (stwierdzono tylko 6 sztuk).

Toalety dworcowe i szalety miejskie znacznie odbiegają od średniej oceny. Jedna czwarta z nich została oceniona jako "brudne" i "bardzo brudne", a w co piątej był brzydki zapach. W prawie jednej czwartej ankieterzy zastali brudną muszlę klozetową, a w jednej piątej brakowało papieru i ręczników papierowych. Ciepła woda była tylko w mniej niż 6 toaletach na 10.

Jednak właśnie miejskie oraz dworcowe toalety są najczęściej płatne. Opłaty pobiera ponad 80% z nich. Płatne są też toalety w restauracjach i pubach (18%), a w pozostałych kategoriach są to raczej sporadyczne przypadki.

Problem stanowi dostępność toalet dla osób niepełnosprawnych. Najlepiej jest w nowo wybudowanych centrach handlowych, na stacjach benzynowych oraz w hotelach. Jednak wymogów takich nie spełnia ponad 60% toalet dworcowych i prawie 80% w restauracjach, pubach, barach oraz kawiarniach.

Badania pokazały też, że standard oraz czystość toalet są istotnym kryterium oceny restauracji i hotelu dla 86% Polaków. Dodatkowo 86% ankietowanych deklaruje, że standard toalety wpływa na ich decyzję o ponownym odwiedzeniu obiektu i zarekomendowaniu go znajomym. Natomiast 88% badanych uważa, że standard toalet powinien zostać podniesiony przed EURO2012.

Marek Kowalski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Czystości przyznaje - Toalety w Polsce osiągnęły już pewien podstawowy standard. Właściciele hoteli i restauracji coraz częściej są świadomi, że toalety są wizytówkami ich lokali. Zdecydowanie gorzej jest tam, gdzie jest publiczny zarządca - w miejskich szaletach i toaletach dworcowych.

Podkreślił on, że kwestia ta jest bardzo istotna w kontekście EURO 2012. Zaznaczył - Projektanci stadionów muszą o tym pomyśleć. Trzeba zaprojektować odpowiednią liczbę toalet, w przeciwnym razie okolice stadionów będą brudne. Dodał też, że PSC próbowało zainteresować tą sprawą organizatorów mistrzostw Europy, jednak bez skutku.

W ramach kampanii Toaleta2012 utworzona została strona internetowa - toaleta2012.pl. Można na niej znaleźć pełny raport z badań, a także ciekawostki na temat toalet w Polsce i na świecie. Strona jest również platformą konkursu fotograficznego, który ma przyczynić się do utworzenia interaktywnej mapy toalet, a także wyłonienia najlepszej i najgorszej polskiej toalety.

Organizatorem Kampanii jest firma CWS-boco Polska, natomiast partnerem merytorycznym Polskie Stowarzyszenie Czystości.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
toaleta hotel restauracja Toaleta2012 badanie standard ankieta Warszawa Wrocław Gdańsk Poznań czystość zapach woda papier toaletowy odświeżacz szalet miejski toaleta dworcowa Marek Kowalski Polskie Stowarzyszenie Czystości konkurs CWS-boco Polska




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję