Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Będzie trudniej o odszkodowania dla pasażerów linii lotniczych?
Komisja Europejska jest coraz bliżej wprowadzenia zmian dotyczących praw pasażerów w regulacji unijnej WE 261/2004. Ogólne zmiany nie budzą kontrowersji, natomiast pozostaje kwestia kilku zapisów, które mają pojawić się w planowanych poprawkach.
Linie lotnicze lobbują za zmianami, gdyż, ich zdaniem straty jakie ponoszą z tytułu ochrony praw pasażerów są ogromne.
"Linie lotnicze i tak nagminnie łamią prawo i odrzucają 93% wniosków o odszkodowanie tłumacząc się tzw. nadzwyczajnymi okolicznościami- to wynik badań przeprowadzonych przez AirHelp. Biorąc pod uwagę iż, tylko Polscy pasażerowi darują liniom rocznie około miliard złotych, zmiana przepisów to tylko dodatkowy bonus, dla linii oczywiście"- wylicza Tomasz Kolaszyński z organizacji Rightsonboard Polska.
Już w 2013 roku, Komisja Europejska złożyła propozycję reform- zdaniem Airhelp w dużej mierze pod wpływem linii lotniczych aby ograniczyć ochronę pasażerów i tym samym możliwość uzyskania odszkodowania.
Jeden z nowych zapisów dotyczy czasu opóźnienia, za które należy nam się rekompensata. "Na chwilę obecną w większości przypadków już trzygodzinne oczekiwanie na lot uprawniało nas do uzyskania odszkodowania, w zależności od przyczyny"- uściśla Kolaszyński. Biorąc pod uwagę powód uchybienia oraz odległość jaką miał pokonać samolot, wysokość odszkodowania może wynosić od 125 do 600 euro na osobę.
Według nowych zapisów dopiero po upływie 5 godzin pasażerowie będą mogli rościć prawa do odszkodowania. Komisja argumentuje ten czas jako możliwość na naprawę maszyny jeśli doszło do usterki a tym samym na zniechęcenie przewoźników do odwoływania lotów. "Trzy godziny to przyzwoity czas pozwalający na naprawę drobnej usterki lub też organizacji innego przelotu" - dodaje Kolaszyński, krytykując jednocześnie nowy zapis. Warto jednak pamiętać, że linie lotnicze nie dysponują rezerwowym samolotem, wraz z załogą w każdym porcie. W przypadku awarii samolotu, podstawienie drugiego, często z drugiego końca Europy może potrwać faktycznie nieco dłużej niż dotychczasowe 3 godziny.
Co więcej, jeśli powodem opóźnienia będą tak zwane "nadzwyczajne okoliczności", linie lotnicze nie będą musiały nic płacić. "Linie lotnicze nagminnie wykorzystują ten argument- mamy do czynienia z tą praktyką na co dzień"- zauważa Tomasz Kolaszyński. W tym przypadku należy przyjąć sztywny katalog wydarzeń, niezależnych od przewoźnika, ani jego kontrahentów które można uznać za nadzwyczajne okoliczności.
Komisja Europejska proponuje zmienić prawa pasażerów w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności. Nocleg ma zostać zapewniony w ograniczonym zakresie czasowym oraz finansowym. Dopuszczalne 3 noclegi będą skutkować wzrostem liczby pasażerów pozostawionych na lotniskach jeśli przebywają z dala od swoich domów.
Niemieckie Stowarzyszenie Lotnicze (BDL, Bundesverband der Deutschen Luftverkehrswirtschaft) opublikował komunikat prasowy 23 marca 2015 roku, w którym przeprowadził dokładną analizę wydatków poszczególnych linii lotniczych w kontekście praw pasażerów. Niemieckie linie lotnicze przewożą rocznie 149,5 mln pasażerów. To znacznie więcej niż polskie 7 milionów. Niemniej jednak sprawa dotyczy całego biznesu lotniczego a informacje z rynku naszych sąsiadów to dowód na skalę omawianego zjawiska.
Według niemieckiego Stowarzyszenia obciążenia finansowe poniesione w wyniku rozporządzenia WE 261/2004, wynoszą około 132 mln euro rocznie. Jeśli przydzielimy to do łącznej liczby sprzedanych biletów, na pasażera przypadnie 88 Eurocentów.
Jeśli rzeczywista pozycja w negocjacjach nie zmieni się, już w czerwcu tego roku może dojść do zatwierdzenia reformy w przepisach rozporządzenia WE 261/2004 i tym samym wielu pasażerów straci możliwość ubiegania się o odszkodowania w przyszłości.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział prawo i podatki:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Nowe połączenie z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury do Monachium
Kryzysy w turystyce i hotelarstwie tematem najbliższego TravelCamp
Strajk pracowników LOT-u odwołany
Hiszpania na czele najpopularniejszych kierunków w systemie Merlin X
Ile samolotów sprzedał Airbus w 2015 roku?
Ibis Style otwiera nowe obiekty w Polsce
Jakie trendy będą obowiązywać w hotelarstwie?