TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Ile turyści wydają w Hiszpanii?

W obliczu niepokojów na Bliskim Wschodzie i w północnej Afryce część turystów wybiera wypoczynek w innej części świata. Coraz popularniejszym celem wyjazdów staje się Hiszpania.


Hiszpanie liczą na pobicie ubiegłorocznego rekordu pod względem liczby zagranicznych gości. W tym roku tylko do maja zostawili oni w kraju 24,8 mld euro, czyli o 6,8 proc. więcej niż w tym samym okresie 2015 roku. Dzięki turystom maleje bezrobocie, ożywia się ruch lotniczy i rośnie sprzedaż samochodów.

W 2015 roku Hiszpanię odwiedziło ponad 68 mln turystów, ustanawiając tym samym nowy rekord tego kraju i zapewniając mu w światowym rankingu trzecie miejsce, po Francji i Stanach Zjednoczonych - mówi agencji Newseria Biznes Zuzanna Gołębiewska, dyrektor Biura Polsko-Hiszpańskiej Izby Gospodarczej. Obecnie jesteśmy jeszcze przed szczytem sezonu, który przypada na sierpień. Czy tegoroczne turystyczne tsunami ustanowi nowy rekord? Przekonamy się jesienią- dodaje.

Wakacje to bardzo dobry okres dla gospodarki z dwóch powodów: napływu odwiedzających oraz wyprzedaży, które rozpoczynają się w sklepach. Branża turystyczna ma 11 proc. udział w PKB, więc jest jednym z najważniejszych czynników wzmacniających tamtejszą gospodarkę.

Jak wynika z danych podawanych przez Izbę, tylko w okresie od stycznia do maja zagraniczni turyści zostawili w Hiszpanii 24,8 mld euro, czyli o 6,8 proc. więcej niż w tym samym okresie 2015 roku. W maju kraj ten odwiedziło blisko 7 mln turystów, o 7,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Najwięcej pieniędzy popłynęło do Katalonii, której udział w przychodach z turystyki wyniósł 22,3 proc., na Baleary (21,1 proc.) i do Andaluzji (16 proc.). Średni wydatek dzienny przypadający na jednego turystę to około 140 euro. Najwięcej wydają Brytyjczycy, Niemcy i Francuzi.

Zestawienie najpopularniejszych turystycznie regionów nieco się zmienia, jeśli uwzględnimy miesiące zimowe. Wtedy na czoło wysuwają się Wyspy Kanaryjskie, najchętniej odwiedzane przez turystów jesienią i zimą - precyzuje Gołębiewska.

Hiszpania jest również bardzo popularnym kierunkiem wakacyjnym wśród Polaków. Z raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki z 29 lipca wynika, że zajmuje drugie miejsce za Grecją w rezerwacjach wyjazdów.

Czynniki wyjątkowo sprzyjające w tym roku hiszpańskiej turystyce to niestabilna sytuacja w innych zakątkach turystycznych basenu Morza Śródziemnego, na Bliskim Wschodzie oraz niedawne wydarzenia w Turcji związane z nieudanym zamachem stanu - wyjaśnia Gołębiewska. Niekorzystnie zaś może wpłynąć na nią brexit powodujący spadek kursu funta brytyjskiego, a więc siły nabywczej mieszkańców tego kraju, co według badań przeprowadzonych przez hiszpańskie stowarzyszenie turystyczne Exceltur może doprowadzić do spadku zysków restauracji i sprzedaży wycieczek. Ważne jednak, że ten wpływ nie powinien być znaczący - dodaje.

Ruch turystyczny bezpośrednio przekłada się na zwiększenie zatrudnienia. Tamtejsza branża turystyczna odpowiada za co piąte stanowisko pracy. Według danych Exceltur tylko do czerwca w sektorze powstało 90 tys. nowych miejsc pracy, o 5,6 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W czerwcu liczba bezrobotnych zmniejszyła się o ponad 124 tys. osób.

Są też inne wyraźne efekty wzrostu ruchu turystycznego. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku przepływ pasażerów w transporcie lotniczym wzrósł o 12 proc. Należące do sieci Aena hiszpańskie lotniska zarejestrowały 81,6 mln podróżnych, o 11,9 proc. więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. W tym przypadku czynnikiem sprzyjającym są także stosunkowo niskie ceny paliwa, które przekładają się na ceny biletów lotniczych - zauważa Zuzanna Gołębiewska.

Boom turystyczny w Hiszpanii stał się także jedną z przyczyn rekordowej sprzedaży samochodów. Od początku bieżącego roku sprzedaż samochodów wzrosła o 12,5 proc. W maju br. każdego dnia nabywców znajdowało średnio 5 tys. pojazdów. W sumie sprzedano 113,6 tys. samochodów, z czego 34,1 tys. kupiły firmy zajmujące się wynajmem. To o 37 proc. więcej niż w tym samym miesiącu w 2015 roku.

Według analityków niezależnego Stowarzyszenia Sprzedawców Samochodów, Ciężarówek i Motocykli Ganvam jeśli obecna dynamika popytu na auta w Hiszpanii zostanie utrzymana, to w tym roku sprzedaż przekroczy granicę 1,1 mln pojazdów. Branża ma nadzieję na powrót w przyszłym roku do sytuacji sprzed kryzysu, kiedy roczny poziom sprzedaży sięgał 1,2 mln aut.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
hiszpania turyści wydatki sezon turystyczny turystyka polsko-hiszpańska izba gospodarcza


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję